Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik deze ganzen scherper?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe krijg ik deze ganzen scherper?

Hoi, hoe krijg ik deze ganzen scherper in beeld, zodat er meer kleine details in beeld komen zoals het verenkleed. Graag tips, alvast bedankt.
    Foto's getrokken aan de molenvijvers in Genk. Foto 1 nogal gecropt, foto 2 een klein beetje en foto 3 niet.

ps : Lucie, als je dit leest bedankt

iso 400 F 7.10 s 1/50 Focal 38mm WB bewolkt A-mode

iso 100 F 7.10 s1/30 Focal 85 mm WB auto A-mode

iso 200 F 6.3 s 1/60 Focal 145 mm WB auto A-mode

mvg
    Gino
    Last edited by Ginonikon; 29 februari 2008, 19:44. Reden: tikfout

Re: Hoe krijg ik deze ganzen scherper?

ik vermoed aan je sluiter te zien en vermoedelijk geen statief wat bewegingonscherpte maar bij de derde vind ik dat goed geslaagd.
    zonder voor zo kort mogelijke sluiter: groot diafragma en desnoods nog iso omhoog of flits zodat je 1/90 kun halen indien zonder statief
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik wist niet dat er zwanen op de Molenvijvers waren.

Details krijg je door perfect scherp te stellen, de ISO op 100 te houden en het onderwerp zo dicht mogelijk te benaderen.

De exif in deze foto's is door het bewerkingsprogramma niet bewaard. Daarom vind ik het riskant om deze foto's te beoordelen.

De tweede lijkt mij -qua details- de beste.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

De derde foto die vind ik het mooiste, de spiegeling van de zwaan in het water. Blijf maar posten hier leer je veel bij.
        Mvg Lucie
        Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je begaan hebt.

http://lucie-54.mijnalbums.nl/ en http://blog.seniorennet.be/lucie1952/

Comment

Bedankt voor de tips.
          Eén vraagje : heeft het zin om dieren met een statief te fotograferen? Ze zijn toch bijna altijd in beweging?
          Maar bij de volgende gelegenheid zal ik het toch eens proberen.
          mvg
          Gino
          Last edited by Ginonikon; 5 maart 2008, 10:48. Reden: tikfout

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ginonikon Bekijk bericht
            ... Eén vraagje : heeft het zin om dieren met een statief te fotograferen? Ze zijn toch bijna altijd in beweging? ... mvg
            Gino
            Als de sluitertijden bij deze foto's correct zijn, heb je een erg vaste hand. Dat is een groot voordeel bij het serieuze tele-werk.

Een statief lijkt mij voor dit soort fotografie onhandig. Een monopod als steunpunt geeft je meer bewegingsvrijheid.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

@ Jos Vanhengel

Hier een kleinere versie van de derde foto, maar met exif gegevens. Ik had niet door dat bij het converteren met irfan view, de exif gegevens verloren gingen. Kan je nu de foto misschien beter beoordelen? alvast bedankt. Het zijn inderdaad zwanen, maar het was al laat toen ik de foto's aan het posten was, vandaar...

mvg
              Gino
              Last edited by Ginonikon; 6 maart 2008, 23:46. Reden: vergeten te groeten

Comment

Hallo,

Probeer ivm met de bewegingsonscherpte eens het volgende :

Neem een onbeweeglijk detailrijk onderwerp (standbeeld, tuinstoel, een vaas bloemen, enz) en zet deze buiten in voldoende lichte omstandigheden. Stel je camera via de S-mode op een sluitersnelheid van 1/500 hebt en neem een foto, laat de sluitertijd zakken tot 1/250 en neem een tweede, herhaal dit tot zelfs wel 1/8. Doe dit zonder statief en vergelijk de foto's later op je computer. Zo zal je zien wat voor jou uit de hand haalbaar is qua sluitersnelheid.
                Je moet nog wel in je achterhoofd houden dat je de foto's genomen hebt in goede lichtomstandigheden en in een min of meer aangename houding. Vooral wanner je in een ongemakkelijke houding zit (gehurkt om de beestjes op ooghoogte vast te leggen) ga je nog meer trillen en moet de sluitertijd nog korter.

Natuurlijk is één van de belangrijkste factoren hier het aantal mm van je lens. Probeer het dus ook een keer bij verschillende brandpunten. De stelregel is hier meestal als volgt : je sluitertijd moet minstens even kort zijn dan het aantal mm (vb. bij 200 mm gebruik je 1/200 of korter). VR kan de cijfers wel beïnvloeden. Maak ook eens een paar foto's met een statief. Je gaat zien dat net dat meestal de beste zullen zijn. Het draait allemaal om het elimineren van trillingen. Ik ben een bibberaar en gebruik voor alle onderwerpen waar ik het kan een statief.

Ik heb deze oefening ooit ook gedaan en het toont aan waar voor jou de grenzen liggen om uit de hand te fotograferen. Probeer het maar eens.

Mvg

Luc
                Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Lijkt me een interessante oefening. Zal het zeker eens proberen.
                  bedankt en groeten,
                  Gino

Comment

Working...
                  X