Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wedstrijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: wedstrijd

    Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECK Bekijk bericht
    In de les die ik volg mag je alleen in Jpeg fotograferen en niet nabewerken dus alleen het beeld dat je gemaakt hebt ZONDER NABEWERKING.
    Dat snap ik volledig, dan leer je het beste om de foto zo goed mogelijk te maken. Anders krijg je wat er nu al veel te veel gebeurt. Foto's die eigenlijk compleet verkeerd genomen zijn, worden door nabewerking gecorrigeerd en de techniek van het fotograferen wordt ondergeschikt. Terwijl dat juist het allerbelangrijkste is. Een goede foto kan met een heel klein beetje nabewerking perfect zijn, terwijl een slechte foto op het eerste zicht gelijk kan worden gemaakt door bewerking, maar op detailniveau gaat het mis. Dan zie je alle oneffenheden, fouten enz. versterkt worden door de nabewerking.
    Desondanks wordt iedere foto beter als er nabewerkt wordt. Ook de foto die "af" uit de camera komt rollen.

    " Het aantal focuspunten heeft met sport geen enkele meerwaarde, je gebruikt slechts de middelste." waarom staan er dan zoveel op?
    Ik dacht om het onderwerp te kunnen volgen niet?
    Ja en nee. Met sport gebruik je juist 1 focuspunt in het midden en die zet je op je onderwerp. Als je de camera instelt dat je meer focuspunten gebruikt en dat de camera zelf moet kiezen, dan kost dat rekenkracht en die rekenkracht kun je beter gebruiken voor dat ene punt.
    Een hoop ouwe zooi
    www.rbfoto.nl

    Comment


    • #32
      Re: wedstrijd

      "Met sport gebruik je juist 1 focuspunt in het midden en die zet je op je onderwerp." dit is wat ik deed, maar bij snelle actie heb je dan nog tijd over voor compositie?

      Comment


      • #33
        Re: wedstrijd

        Dat is dus wat het verschil maakt...
        De persoon achter de camera
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

        Comment


        • #34
          Re: wedstrijd

          Ik ken dat die cursussen waar je de perfecte foto moet maken die geen nabewerking hoeft... dat is gewoon zever omdat ze de lessen zolang mogelijk willen rekken, op een gegeven moment kan je niet verder les volgen zonder eerst een jaar Lightroom te volgen en nadien nog een jaar Photoshop, levert weer 2 jaar bij op aan de avondschool en een hoop subsidies en een jaartje langer werk voor de lesgevers. Zo gaat dat tegenwoordig.

          De mooiste foto's worden in RAW gemaakt en hebben allemaal in min of meerdere mate nabewerking nodig. Het is niet verkeerd eerst les te volgen over compositie, lichtmeting en de werking van de camera maar dat er geen nabewerking moet gebeuren of mag gebeuren is zever in pakskes.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #35
            Re: wedstrijd

            Wat een heerlijke discussie hier weer. Dat heb je niet nodig maar het kan helpen. Gaat niks doen aan onscherpe foto's en afgesneden armen :-)
            Probeer volgende keer eens in landscape te fotograferen. Kan mischien helpen. Ons oerinstinkt laat mannen horizontaal kijken en vrouwen verticaal (wist je dat al)? geeft je ook meer ruimte om een mooier kader te vormen. maar dat is persoonlijke voorkeur.

            Blijft grappig.. en euh volhouden kan je wel :-)

            Mvg

            Bert

            Comment

            Working...
            X