Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Om bij te leren.
Kan je aub eens vertellen hoe je scherpstelt?
1 AF punt actief in het center, of allemaal actief op automatisch?
Focus op one-shot, of op continu?
Alvast bedankt!
Groeten,
Stefan
Je kan het middelste AF punt nemen, maar meestal moet je dan in post processing nog wat croppen, daarom neem ik op deze plaats twee punten rechts net onder de kleine cirkel zodat je kan scherpstellen op het voorwiel, dan staat ie gelijk goed : meer plaats voor de wagen en minder plaats achter de wagen ... let op : bij dergelijke open race wagens is het de bedoeling dat de helm vlijmscherp is ... dus eventueel niet op het voorwiel scherpstellen dan.
Zeker niet alle punten actief maken, dat werkt niet voor panning, focus op AI Servo zetten ... IS op mode 2 ... en hop : mooie pannings.
Nu deze is met een 1dIII met 70-200 2.8 IS Mark II gemaakt op 200mm bij 1/80e, door de 4 stops IS die deze lens heeft is dit een kwestie van de wagen mooi stabiel in de zoeker te houden terwijl je afdrukt ... een kleine afwijking verticaal wordt dan door de IS wel opgevangen, maar als je niet goed 'volgt' is ie onscherp.
Bij 1/80 en 280 km/u is dit niet zo gemakkelijk als het lijkt, dus dit is echt wel een mooi, goed gelukt beeld ...
Mogen we weten hoe je hitrate zit op dit punt bij 1/80e ... nu in deze bocht kan je ze wel al vroeg 'opvangen' ... lang pannen en netjes recht voor je afdrukken ... in sommige bochten op Spa is dit nog stukken moeilijker ... maar toch knap gedaan
De uiteenzetting van Lambocars klopt grotendeels, maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd de IS meestal afzet wanneer ik panningshots maak. De reden hiervoor is dat ik zeker aan deze snelheden de autofocus iets sneller vindt werken. Dit is louter mijn eigen gevoel hoor, ik weet niet als dat echt zo is!
Kwestie van het focuspunt dan, ik neem meestal het middelste of net onder het middelste. Ik probeer steeds te focussen op de zijponton omdat daar de autofocus volgens mij het best op werkt (staat meestal iets zeer kleurrijk op). Aan deze lage sluitertijden is het diafragma toch steeds klein genoeg (tussen 8 en 16) zodat de scherptediepte groot genoeg is om de hele auto en de helm steeds scherp te krijgen.
Maar na 30 jaar proberen blijft het moeilijk om deze panningshots goed uit te voeren. Zeker met deze sluitertijden is ook mijn hitrate nog steeds vrij laag. Ik moet wel zeggen dat ik steeds series van 3 foto's neem en meestal heb ik er dan toch eene goede bij, als hij er helemaal opstaat tenminste, want dat is soms al even moeilijk als de auto scherp krijgen. Ik zie rond mij soms mannen op hunne ontspanknop duwen dat ik mij soms tijdens de laatste oorlog waan, sommige mannen vertellen mij dat ze meer dan 20 foto's schieten in 1 actie, dan vraag ik mij af of ze niet beter een videocamera kopen. Ik zet mijne 1D op maximaal 3 shots bij deze extreme pannings, ik vind dat dit voor mij het beste werkt.
De uiteenzetting van Lambocars klopt grotendeels, maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd de IS meestal afzet wanneer ik panningshots maak. De reden hiervoor is dat ik zeker aan deze snelheden de autofocus iets sneller vindt werken. Dit is louter mijn eigen gevoel hoor, ik weet niet als dat echt zo is!
Kwestie van het focuspunt dan, ik neem meestal het middelste of net onder het middelste. Ik probeer steeds te focussen op de zijponton omdat daar de autofocus volgens mij het best op werkt (staat meestal iets zeer kleurrijk op). Aan deze lage sluitertijden is het diafragma toch steeds klein genoeg (tussen 8 en 16) zodat de scherptediepte groot genoeg is om de hele auto en de helm steeds scherp te krijgen.
Maar na 30 jaar proberen blijft het moeilijk om deze panningshots goed uit te voeren. Zeker met deze sluitertijden is ook mijn hitrate nog steeds vrij laag. Ik moet wel zeggen dat ik steeds series van 3 foto's neem en meestal heb ik er dan toch eene goede bij, als hij er helemaal opstaat tenminste, want dat is soms al even moeilijk als de auto scherp krijgen. Ik zie rond mij soms mannen op hunne ontspanknop duwen dat ik mij soms tijdens de laatste oorlog waan, sommige mannen vertellen mij dat ze meer dan 20 foto's schieten in 1 actie, dan vraag ik mij af of ze niet beter een videocamera kopen. Ik zet mijne 1D op maximaal 3 shots bij deze extreme pannings, ik vind dat dit voor mij het beste werkt.
Moraal van het verhaal, oefening baart kunst!
Grts, Spikke!
Hier volg ik, zonder IS is de lens iets sneller in AF!! Idem van het aantal foto's! Beter even wachten dan rakatatatatakakatakataakaka . Als da sorteerwerk nadien. Een weekend als pers GP2 Spa kom ik thuis met een 250 tal foto's in 4 dagen . Sommigen trekken er evenveel in 1 oefensessie . Ook der focuspunten liggen bij mij hetzelfde. Midden of net eronder . We gaan elkaar toch eens moeten tegenkomen e . Racing festival ben ik normaal aanwezig
Bedankt, Lambocars & spikke. Interessant!
Jammer genoeg is m'n uitrusting niet geavanceerd genoeg mbt. scherpstelling. 't Is 1 punt selecteren, of alles actief (bvb. geen 2).
Ook m'n objectief is een eenvoudige Sigma 18-250 die duidelijk niet performant genoeg is in dergelijke situaties (soms druk je de ontspanner in, en gebeurt er niets omdat de scherpstelling niet snel genoeg lukt).
Dus de prijzen in deze showcase zijn al uitgedeeld, ik doe enkel nog mee voor brons
Groeten,
Stefan
Bedankt, Lambocars & spikke. Interessant!
Jammer genoeg is m'n uitrusting niet geavanceerd genoeg mbt. scherpstelling. 't Is 1 punt selecteren, of alles actief (bvb. geen 2).
Ook m'n objectief is een eenvoudige Sigma 18-250 die duidelijk niet performant genoeg is in dergelijke situaties (soms druk je de ontspanner in, en gebeurt er niets omdat de scherpstelling niet snel genoeg lukt).
Dus de prijzen in deze showcase zijn al uitgedeeld, ik doe enkel nog mee voor brons
Groeten,
Stefan
Niet mee eens, ik zeg nu niet dat ge moet beginnen met F1, maar voor het minder snelle werk is vrijwel elke DSLR met bijhorende lens geschikt om het pannen onder de knie te krijgen.
Vroeger maakte ik ook pannings, zelfs al voor dat er sprake was van autofocus, dus met materiaal heeft dit weinig te maken. Ik werk zelfs nu nog dikwijls op manuele focus. d.w.z dat ik op voorhand scherpstel met de hand waar ik verwacht dat de auto gaat komen (zo moest het vroeger altijd hoor). Ik denk zelfs dat dit de beste leerschool is voor de techniek onder de knie te krijgen, maar ja, dat kost tijd en moeite, iets wat er in deze tijd niet meer echt van komt!
Comment