Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Jammer genoeg is m'n uitrusting niet geavanceerd genoeg mbt. scherpstelling. 't Is 1 punt selecteren, of alles actief (bvb. geen 2).
Ook m'n objectief is een eenvoudige Sigma 18-250 die duidelijk niet performant genoeg is in dergelijke situaties (soms druk je de ontspanner in, en gebeurt er niets omdat de scherpstelling niet snel genoeg lukt).
Beste ...
steek het niet op het materiaal ... probeer eens wat ...
die wagens rijden haast steeds hetzelfde traject ...
en bij panning volg je die toch vrij parallel ... de auto een paar meter verder op de baan zal nog scherp zijn als een paar meter vroeger
schakel je af uit
stel je laagst mogelijke ISO in
stel op voorhand manueel scherp op de baan op de plek waar ze erover razen
gebruik diafragmavoorkeuze en kies een diafragma waarmee bij je een sluitertujd van ongeveer 1/60 e hebt (dat zal met wissselend licht al wel wat variëren )
en het belangrikste bij panning ... stop je meevolgbeweging niet op het moment dat je afdrukt ... maar zwaai uit zoals in tennis
Succes !
Dikke proficiat met je HOF!
Wereldklasse!
Enne, ook bedankt aan een aantal personen hierboven voor de tips mbt. mijn materiaal!
Heb hier het voorbije jaar enorm veel geleerd.
Beste groeten,
Stefan
Heel knappe plaat! Klasse! Proficiat met je HOF, echt dik verdiend.
Ik zet tijdens het pannen mijn IS ook altijd uit. Toen ik de IS aan had staan (op mode 2) had ik veel minder goede foto's dan zonder de IS. Heb ook het gevoel dat de AF dan wat sneller werkt.
Hoe werkt het pannen zonder af dan juist? Daarin kan ik nog niet helemaal volgen.
Tom
Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II Mijn Website
Heel knappe plaat! Klasse! Proficiat met je HOF, echt dik verdiend.
Ik zet tijdens het pannen mijn IS ook altijd uit. Toen ik de IS aan had staan (op mode 2) had ik veel minder goede foto's dan zonder de IS. Heb ook het gevoel dat de AF dan wat sneller werkt.
Hoe werkt het pannen zonder af dan juist? Daarin kan ik nog niet helemaal volgen.
Tom
Volgens mij stel je het focus punt op de onderkant van de wagen af en dan gewoon volgen....Anders zal den andere Spikke dat wel eens uitleggen.
En vooral...jaren ervaring en dus een vaste hand.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikkeBekijk bericht
Volgens mij stel je het focus punt op de onderkant van de wagen af en dan gewoon volgen....Anders zal den andere Spikke dat wel eens uitleggen.
En vooral...jaren ervaring en dus een vaste hand.
Ja maar een auto tegen 300 km/h volgen en dan nog manueel scherpstellen en dan nog een foto trekken...Lijkt me toch bijna niet haalbaar, of heb ik het mis?
Tom
Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II Mijn Website
welke instelling ? manueel, sluitertijd, aperture ?
Ik vermoed iso 200-400, sluitertijd zo laag mogelijk proberen te krijgen om voldoende scherptediepte te krijgen ?
en dan hopen dat je lens-ke snel genoeg kan volgen met scherpstellen ?
Ja maar een auto tegen 300 km/h volgen en dan nog manueel scherpstellen en dan nog een foto trekken...Lijkt me toch bijna niet haalbaar, of heb ik het mis?
Tom
Je ziet het resultaat toch?
Ik denk dat je niet wil weten hoeveel foto's de TS al gemaakt heeft tot op heden om dit resultaat te behalen..
Oefenen en nog eens oefenen.
Had zeker gedacht dat hij zou reageren op mijn vraag maar hij is niet echt een pc kluizenaar.....
Je kan met een F8 toch op 1 punt scherp stellen waar je denkt dat de wagen gaat komen en desnoods maak je een paar test shots om te kijken of de scherpte goed zit..Daarna moet je nog maar gewoon de zelfde snelheid aanhouden van de auto(wat dus snel is) en gewoon afdrukken terwijl je blijft meebewegen...
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Comment