Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geklopt in de sprint (juniores)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geklopt in de sprint (juniores)

Niet de perfecte beelduitsnede, ik had graag de armen van de winnaar volledig op de foto gekregen, maar dat lukte niet omdat ik een scherpstelpunt bovenaan had geselecteerd om de gezichten scherp in beeld te krijgen. Het scherpstelpunt was dus ingesteld voor de nummer 2, ik had verkeerd gegokt tijdens de sprint. Als ik dan de camera nog op de andere renner had gericht, dan was de kans groot dat de camera niet meer de tijd had om daarop scherp te stellen. De camera hoger richten was zeker geen optie, dan was de achtergrond scherp in plaats van de renners.
    Dat weet ik dus voor de volgende keer, tijdens de eindsprint kies ik best een ander scherpstelpunt, meer in het midden.

Hier vind ik de gelaatsuitdrukkingen belangrijker dan "de perfecte beelduitsnede":
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: Geklopt in de sprint (juniores)

Gelijk heb je! Het moment prachtig vastgelegd, net op tijd dat je de tweede renner ook nog 'ziet' slaan omdat hij verslaan is

Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

Comment

gezichten spreken boekdelen heerlijk

mocht voor mij nog wat opgelicht.

ivm scherpstellen... je hebt een 1D3 Bart... Laat die in zulke momenten zelf kiezen... Daarvoor dient het AF-systeem van een 1D
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        gezichten spreken boekdelen heerlijk

mocht voor mij nog wat opgelicht.

ivm scherpstellen... je hebt een 1D3 Bart... Laat die in zulke momenten zelf kiezen... Daarvoor dient het AF-systeem van een 1D
        Meestal kies ik zelf het scherpstelpunt omdat ik dan kan beslissen welke renner het scherpst op de foto komt, maar bij zo'n eindsprint is het misschien toch beter om alle punten te selecteren en de camera te laten kiezen. Dat is iets voor een volgende keer.
        Bij de meeste wielerwedstrijden hier in Sint-jozef maak ik geen foto's van de aankomst omdat er daar dan gewoonlijk al genoeg fotografen staan. Maar deze keer waren er maar 3 fotografen en daarom was er nog ruim voldoende plaats over voor mij.
        Tijdens de koers heb ik ook niet veel camera's gezien, daarvoor viel er teveel regen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Meestal kies ik zelf het scherpstelpunt omdat ik dan kan beslissen welke renner het scherpst op de foto komt......
          Dit is de werkwijze van voorkeur. Je hebt gewoon alleen verkeerd gegokt. De juist sporter eruit pikken en met je AF punt door de zoeker verhuizen in functie van de compositie en dan binnen enkele seconden is de essentie van sportfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          ........ maar bij zo'n eindsprint is het misschien toch beter om alle punten te selecteren en de camera te laten kiezen. Dat is iets voor een volgende keer
          Als de 1D dat bij kan benen wil ik het graag weten dan ruil ik de D3 gelijk in voor een 1D.
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
            Als de 1D dat bij kan benen wil ik het graag weten dan ruil ik de D3 gelijk in voor een 1D.
            zou een D3 toch ook moeten kunnen? tracking van die camera's in combinatie met snelle lenzen zijn toch gemaakt voor zulke zaken...

is overschat ik de top-mitraillettes van Canon en Nikon dan?
            Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              zou een D3 toch ook moeten kunnen? tracking van die camera's in combinatie met snelle lenzen zijn toch gemaakt voor zulke zaken...

is overschat ik de top-mitraillettes van Canon en Nikon dan?
              Nee dat niet. Maar als je alle af punten gebruikt dan krijg je dit soort beelden niet scherp op de juiste sporter. Mijn voorkeursinstelling is om dynamische af met 9 velden te gebruiken. De camera stelt dan scherp op het middelste punt van de 9 en gebruikt de 8 omliggende velden ter ondersteuning. Ik zorg ervoor dat ik een af punt gebruik in het centrale gebied. Dit zijn kruissensoren en net effe wat gevoeliger.
              Op 51 velden dynamisch werken gaat echt niet in dit geval.
              Groetjes, KC
              www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                Nee dat niet. Maar als je alle af punten gebruikt dan krijg je dit soort beelden niet scherp op de juiste sporter. Mijn voorkeursinstelling is om dynamische af met 9 velden te gebruiken. De camera stelt dan scherp op het middelste punt van de 9 en gebruikt de 8 omliggende velden ter ondersteuning. Ik zorg ervoor dat ik een af punt gebruik in het centrale gebied. Dit zijn kruissensoren en net effe wat gevoeliger.
                Op 51 velden dynamisch werken gaat echt niet in dit geval.
                dat is inderdaad hoe je best zou werken ja mijne euro valt nu... 1D4 heeft dit ook al maar ben niet zeker of dit in 1D3 ook al zat... ik doe dus weinig sportfotografie
                Nieuwe site

Comment

manueel focussen op de eindstreep en op het goede moment afdrukken. Je hebt dan alle luxe om te kadreren, croppen achteraf kan altijd.

Lukt wel, je moet alleen hopen dat de renners "iets" interessant doen als ze over de streep rijden.

G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Daar gaat het in fotografie om...
                    Knappe gezichtsuitdrukkingen en de overwinning is binnen...
                    En ook die van de fotograaf.
                    TOP.
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      manueel focussen op de eindstreep en op het goede moment afdrukken. Je hebt dan alle luxe om te kadreren, croppen achteraf kan altijd.

Lukt wel, je moet alleen hopen dat de renners "iets" interessant doen als ze over de streep rijden.

G
                      Effe rekenen:
                      Op 200mm bij f3.2 is op een afstand van 10 meter tot het onderwerp je DOF in totaal ongeveer 0,45 meter op een fullframe. Bij een snelheid van 50 km/uur (ongeveer 14 m/s) heb je bij een prefocus techniek 32 honderdste van een seconde (0,032sec) de tijd om een scherpe foto te maken. Dit is de tijd dat de renner in je scherpstelgebied "vertoefd"

Alle luxe om te kadreren? Ik hou het bij mijn dynamische AF.
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

Comment

Working...
                      X