Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ik geef vooraan aan een mooie dof waar de wagen loskomt uit de achtergrond.
Juist, maar je haalt zo wel de beweging uit de foto. Het stof insinueert hier eigenlijk wel genoeg, maar de wagen lijkt toch stil te staan, en hoe langer ik kijk, hoe meer ik dat gevoel krijg.
't Is wikken en wegen, maar bij foto's van sport, en zeker motorsport, zie ik toch liever de beweging in de wielen of in het onderwerp dan de achtergrond van een portret.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Juist, maar je haalt zo wel de beweging uit de foto. Het stof insinueert hier eigenlijk wel genoeg, maar de wagen lijkt toch stil te staan, en hoe langer ik kijk, hoe meer ik dat gevoel krijg.
't Is wikken en wegen, maar bij foto's van sport, en zeker motorsport, zie ik toch liever de beweging in de wielen of in het onderwerp dan de achtergrond van een portret.
Mvg
Chris
als je beweging wilt moet in gaan pannen langs de zijkant van de wagen
bij een opname frontaal op de kop ga je enkel bewegingsonscherpte krijgen en je dof verpest
het stof en grind in de lucht was voor mijn voldoende bewegingsindicatie
als je beweging wilt moet in gaan pannen langs de zijkant van de wagen
bij een opname frontaal op de kop ga je enkel bewegingsonscherpte krijgen en je dof verpest
het stof en grind in de lucht was voor mijn voldoende bewegingsindicatie
Volledig eens met je bewering en trouwens een goeie opname
Ben ook altijd fan van dergelijke frontale shots.
Het enige wat je nog had kunnen doen was zakken tot 1/500 -1/600 en dan had je nog massa's over
Maar bon wie ben ik, als ik u andere foto's bekijk
als je beweging wilt moet in gaan pannen langs de zijkant van de wagen
bij een opname frontaal op de kop ga je enkel bewegingsonscherpte krijgen en je dof verpest
het stof en grind in de lucht was voor mijn voldoende bewegingsindicatie
Inderdaad, stof en grind geven al wat beweging weer.
Maar ik snap het niet, waarom kan je je dof verpesten door een langere sluitertijd van pakweg 1/400 of 1/320 te gebruiken? Zo een sluitertijden zouden toch niet voor bewegingsonscherpte zorgen
Oorspronkelijk geplaatst door djiezeskraaistBekijk bericht
Inderdaad, stof en grind geven al wat beweging weer.
Maar ik snap het niet, waarom kan je je dof verpesten door een langere sluitertijd van pakweg 1/400 of 1/320 te gebruiken? Zo een sluitertijden zouden toch niet voor bewegingsonscherpte zorgen
deze zaken niet door elkaar verwarren.....
om een mooi dof te krijgen (maw een rustige vage achtergrond waarin de wagen mooi loskomt van de achtergrond) gebruik je een groot diafragma (f 3.2) maar dit levert je op een zonnige dag een zeer korte sluitertijd 1/4000.
Gebruik je een tragere sluiter van 1/250 ste dan betekent dit volgens de wetten van de fotografie dat je bij je diafragma ongeveer een f 13 moet gebruiken. f13 levert je meer scherpdiepte en bijgevolg komt je wagen minder los van de achtergrond en kun je op de foto duidelijker storende elementen zien.
bij een laterale panning is dat geen probleem omdat bij het meevolgen je onderwerp blury wordt maar bij een frontale foto niet
Volgens mij was met een iets langere sluitertijd de beweging in de wielen/velgen gekomen en waren we allemaal heel blij geworden. En daar hoef je niet voor te pannen.
Ik vond het in eerste instantie ook een mooie foto, maar hoe langer je kijkt, hoe minder spannend het wordt. Er zit zo'n mooie scherpte in dat het eerder lijkt dat de auto stilstaat.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'
Hoi, ik zou de combinatie van een beperkt dof en draaiende wielen nog mooier vinden.
Maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Je redenering i.v.m.de hoeveelheid licht is uiteraard helemaal juist maar kan je, als je dat uiteraard wil, dat dan niet bekomen met een grijsfilter om zodoende het licht met enkele stops te verminderen ?
Dan geraak je misschien wel aan de gewenste sluitertijd/diafragma combinatie.
Of zie ik dat verkeerd?
Hoi, ik zou de combinatie van een beperkt dof en draaiende wielen nog mooier vinden.
Maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Je redenering i.v.m.de hoeveelheid licht is uiteraard helemaal juist maar kan je, als je dat uiteraard wil, dat dan niet bekomen met een grijsfilter om zodoende het licht met enkele stops te verminderen ?
Dan geraak je misschien wel aan de gewenste sluitertijd/diafragma combinatie.
Of zie ik dat verkeerd?
mvg Jozef
je redenering klopt...
een nd filter zou inderdaad je sluiter naar beneden halen maar persoonlijk ga in niet inversteren in nd-filter maat 86 om deze op een lichtsterke lens te gebruiken die ik normaal gebruik voor concert en indoorsport fotografie
mijn nd-filters van 4,8 en 110 passen enkel voor mijn breedhoek lens
Comment