Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Allereerst welkom op BD, en welkom bij de club der cyclocrossfotografen
Uw eerste post en al meteen in het juiste forum, en meteen ook de juiste sportlui, dan kant niet slecht zijn !
Nu even terzake.
eerste:
Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D80)
Lens Focal Length: 125,00 mm ()
Shutter Speed: 1/200 sec
F-Number: F9,0
ISO: 800
Compensation: EV -6/6
Flash = Auto; Fired
Je hebt dus aan het flashen geweest, wat normaal is want ik ben ook gaan kijken en het was wel heel donker! ISO 800 is goed, die sluitertijd is ook goed (ik denk niet dat je korter kan) maar ik begrijp eigenlijk die compensation van -6/6 niet goed. Heb je hier aan het onderbelichten geweest terwijl je je flash gebruikt of was dit per ongeluk aangezien je bij die andere twee foto's dat niet gedaan hebt? Allesinds mist die vrouw wat scherpte in haar gezicht. De schouders zijn wel scherp daarentegen. De achtergrond is nogal druk, rommelig en levendig van kleur maar het is cyclocross en dat hoort erbij!
tweede:
Lens Focal Length: 90,00 mm ()
F-Number: F5,6
ISO: 400
Compensation: EV 0/6
Flash = Auto; Fired
De tweede is de beste imho, scherp op de neus, de kaken wel wat minder (maar ja wat wil je met een sluiter van 1/200). En mooi van kleur. De zwarte achtergrond is mooi, er zijn nl. geen storende elementen en het is eens iets anders dan wat we gewend zijn.
derde:
Lens Focal Length: 35,00 mm ()
F-Number: F11,0
ISO: 800
Compensation: EV 0/6
Flash = Auto; Fired
De derde had een mooie kunnen zijn, maar mist wat scherpte. Mss beter meetrekken ofwel 'pannen' genoemd. De compositie is iets wat je moet doen naar eigen smaak maar ik had hem hier iets minder centraal gezet, de renner had ik links in beeld gezet door er links een stukje af te halen. Ook had ik er wat meer contrast in gegooid.
Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar gehad,
Niet slecht, vooral blijven verder oefenen.
Zal de mijn de volgende dagen ook eens gaan bewerken zie, maar twijfel wel of der ne scherpe tussen gaat zitten
Greetz, en tot morgen in Middelkerke, of zondag in Diegem of volgende week dinsdag in Baal in het hol van de leeuw of tot woensdag in Sint-Niklaas of tot.... ge ziet er zitten nog freaken die graag naar de cross gaan en fotograferen hé!
Ik hou wel van die strakke crops in foto 1 en 2, het gezicht van de atleet in volle inspanning. De belichting is goed, persoonlijk had ik em op ISO100 of ISO200 gezet en laat die invulflash maar knallen. Gebruik wel een SB600 of SB800 en niet de ingebouwde flash van het toestel indien dit het geval moest zijn. . Een nog lagere sluitersnelheid (1/60e) zou de beweging nog meer uitgebracht hebben maar maakt de foto nog moeilijker om te lukken.
Scherpte zit inderdaad niet 100% op de gezichten (is dat Mvr de Bie niet op 1 ?) maar op 1 kom je er mee weg wat mij betreft. Misschien die 3/4e KBC er nog afcroppen.. enfin, daar moet je wat mee schuiven.
Bij foto 2 is de scherpte op het gezicht nog net wat verder weg. Even meetrekken in de beweging (is niet gemakkelijk, oefening baart kunst) terwijl je afdrukt en inflitst had hier de foto ook nog dynamischer kunnen maken, alhoewel de achtergrond zich hiertoe niet goed leent (teveel zwart)
Probeer ook steeds op voorhand de AF sensor te selekteren die op het gezicht zal komen op het moment dat je afdrukt. Je moet de foto op voorhand al proberen te visualiseren.
Het is ook iets makkelijker renners op trage stukken van het parkoers te fotograferen dan bvb op 35km/u+ stukken zoals die foto van Niels.
3 is een mooie kwa compo maar scherpte ligt op het fietsframe.
Voor mij is 1 de beste
Comment