Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

Kleine verbetering van de kwaliteit:

Techniek:

3 (of meer) foto's maken met verschillende belichtingen (te licht - juist goed - te donker) en dan in photoshop CS2 de te donkere en te lichte onderdelen op hun juiste niveau brengen en mixen.
    Resultaat is een foto met véél meer informatie dan vergeleken met één enkele foto van de dia... (zie begin van mijn post)

Nadeel: is héél arbeidsintensief... Weet iemand hier een oplossing voor om dit in een soort batch te kunnen automatiseren ?
    Last edited by VinceMesch; 4 februari 2006, 19:49. Reden: Grotere foto...
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

Comment

Hoebedoellu... "kleine verbetering..." ??
      Geweldige tip/methode!!
      Thanx!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
        Weet iemand hier een oplossing voor om dit in een soort batch te kunnen automatiseren ?
        de dri action van fred miranda (is betalende, maar betaalbare plugin voor Photoshop) in een action steken bv?

Comment

Ergens in de thread was er een vraagje over een ingescand dia; een tijd geleden had ik een project om al mijn dias (duizenden!) en al mijn negatieven (tienduizenden) in te scannen met een HP S20 scanner.
          Als je weet dat het ongeveer 5 minuten duurt per scanbeurt (5 negatieven of 1 dia) dan is de rekening rap gemaakt: duurt een paar mensenlevens
          Maar hier toch nog een voorbeeldje: niets aan gepruld

Overigens het resultaat met die 3 opnames is echt wel zeer goed!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
            de dri action van fred miranda (is betalende, maar betaalbare plugin voor Photoshop) in een action steken bv?
            Die plugin ken ik niet... maar ik vlieg nu onmiddellijk naar Google om dat terug te vinden Dank voor de tip Visio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jv2e
              Ergens in de thread was er een vraagje over een ingescand dia; een tijd geleden had ik een project om al mijn dias (duizenden!) en al mijn negatieven (tienduizenden) in te scannen met een HP S20 scanner.
              Als je weet dat het ongeveer 5 minuten duurt per scanbeurt (5 negatieven of 1 dia) dan is de rekening rap gemaakt: duurt een paar mensenlevens
              Maar hier toch nog een voorbeeldje: niets aan gepruld

Overigens het resultaat met die 3 opnames is echt wel zeer goed!
              Dank voor het voorbeeld ! En boodschap goed ontvangen: ofwel er vroeg mee beginnen ofwel weinig dia's nemen.... voor mij allebei reeds te laat

Comment

Om redelijk resultaat te halen verbeterde ik mijn opstelling als volgt:
                1: strooilicht afschermen van dia met 'schuifdoos'. Aan de ene zijde een opening waar macrolens inpast, aan de andere zijde vakje waar je dia kan inzetten.
                Doos bestaat uit twee delen die je in elkaar kan schuiven om de afstand van de dia tot het lensfront precies te kunnen regelen.

2: SB600 wireless achter dia plaatsen

3: dia diffuus belichten door raam met kalkpapier erin gespannen tussen dia en flits te plaatsen.

Voorstel om drie opnames te combineren heb ik nog niet geprobeerd. Welke blend-options neem je in PS?

Smt.
                Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Ik heb die dia bewerkt met een functie in Photoshop CS2 die 'Merge to HDR' noemt (in de Automate optie) Daarna converteer je de 32-bit foto terug tot een 8-bit foto (standaard jpeg) en bij die conversie kun je dan de ideale balans tussen lichte en donkere partijen opgeven.

Dit is géén eenvoudige bewerking, maar geeft wel enorm goede resultaten !

Waarschijnlijk kan het ook met blending, maar als ik de bewerkingstijd die nodig is om dat allemaal te bekomen beschouw, denk ik wel dat er nog héél wat meer achter zit dan even met de blending waardes te spelen ...

Maar wie niet probeert ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door summit
                    Om redelijk resultaat te halen verbeterde ik mijn opstelling als volgt:
                    1: strooilicht afschermen van dia met 'schuifdoos'.
                    2: SB600 wireless achter dia plaatsen
                    3: dia diffuus belichten door raam met kalkpapier erin gespannen tussen dia en flits te plaatsen.

Smt.
                    Hopelijk op punt 1 nog geen patent ? Ik ga er ook zo ééntje bouwen, maar dan wel met zwart karton om alle mogelijke reflecties uit te sluiten...

Punt 2 héél interessant wat mij betreft, enkel moet ik iets vinden om mijn flits los te koppelen... een hotshoe ?

Punt 3: ik ga volgend weekend naar de rommelmarkt om zo'n antiek kadertje te vinden en ter plaatse snij ik het doek eruit... en dan zien wat ze zeggen

NOG IDEEEN ?????

Comment

Punt 3: ik ga volgend weekend naar de rommelmarkt om zo'n antiek kadertje te vinden en ter plaatse snij ik het doek eruit... en dan zien wat ze zeggen

Ik heb dit kader ooit van kalkpapier voorzien om jaren geleden van de achterzijde dia's te projecteren door een gat in de muur achter het kader, en nu komt het nog steeds van pas.
                      TIP: om de kalk mooi strak te krijgen kleef je die best vast aan de randen in een ruimte met hoge luchtvochtigheid. Kalk leeft nog veel meer dan papier, en bij een gewone luchtvochtigheid zal ie strak staan als een trommelvel! Ik gebruikte Pattex Transparant, en die houdt toch al 10 jaar intussen.
                      Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door summit
                        Ik heb dit kader ooit van kalkpapier voorzien om jaren geleden van de achterzijde dia's te projecteren door een gat in de muur achter het kader, en nu komt het nog steeds van pas.
                        EEN GAT IN DE MUUR... dan krijg ik hier niet door van mijn !!!
                        Maar jou idee is wel goed ! Na de rommelmarkt naar de Gamma dan maar voor een poptje lijm

Comment

Hier een voorbeeldje van een scan met een Konica Minolta Elite 5400 II.

Heb hem net dus dat wordt nog veel oefenen, ten eerste is de software die er bij zit niet zo best.

Het is een macro opname, orgineel is gemaakt met een 50mm macro.

Het orgineel is 4.636 Kb afmeting 7323x4601 als hij is gescand.

Spero Inuidiam

Nil Volentibus Arduum
                          Last edited by EL Barto; 3 maart 2006, 22:00.

Comment

Working...
                          X