Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over het scherpte/diepte knopje..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag over het scherpte/diepte knopje..

Op de camera zit zo'n knopje dat als je het indrukt het hele beeld donker wordt.
    NU weet ik dat dit gebruikt wordt om te bepalen welk gebied er scherp is en wat niet... of?

Ik snap het dus niet. Ik heb met een doek over mijn hoofd gekeken en alles wordt lichter of donkerder als je het diafraga versteld... ik zie geen verschil.

Maar wat is nu de bedoeling en wat moet je nu zien?
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Re: Vraag over het scherpte/diepte knopje..

Als je normaal door de zoeker kijkt kijk je met het diafragma volledig open. De hebt dus het helderste beeld. Gebruik je nu het scherptediepte- (dus niet scherpte/diepte-) knopje dan kijk je met een dichtgeknepen diafragma, vandaar dat het, al naar gelang de grootte van het diafragma, lichter of donkerder wordt. Je zou dan meer scherptediepte moeten zien bij een klein diafragma. Helaas is het dan vaak zo donker dat je er weinig wijzer van wordt. Het is meestal makkelijker om alle DOF-tabellen die er bestaan uit je hoofd te leren.

Comment

Het beeld dat je door de zoeker ziet(normaal) is steeds met de lens wijd open om beter de compositie te kunnen zien. De moment dat je afdrukt, wordt de lens ingesteld op de gemeten of ingestelde settings. Na het afdrukken gaat ze terug wijd open. Dat knopje geeft je een preview van hoe de lens tijdens het afdrukken zal ingesteld staan, zodat je vooral de scherptediepte zal kunnen beoordelen.
      In de praktijk echter gaat dit enkel bij voldoende licht, daar de zoeker dan te donker wordt om deftig te kunnen oordelen.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Probeer dit eens... Zet je 580ex op je toestel, zet in M-mode, neem diafragma f/20 of zo... en druk dan eens op het scherptediepteknopje... (zie wel dat je flits aanstaat...)

Niet verschieten hé...
        -=- Light is the key...

Comment

Working...
        X