Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie op grote hoogte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotografie op grote hoogte

In juli vertrek ik op vakantie naar Tibet.

Twee vragen :

Gedurende de reis verblijven we meestal ( een heel stuk ) boven de 4000m.
    Ik heb ergens gelezen dat het licht op die hoogte heel fel kan zijn.
    Zou dit een probleem kunnen opleveren ?
    ( Ik heb pas een 20D besteld met een 17-40L. )
    Zouden jullie mij eventueel filters aanraden ?

Ook een vraagje i.v.m. het opslaan van foto's. Op die hoogte zou een X-drive niet meer werken ( geen enkele harde schijf trouwens ).
    De enige praktische oplossing hier lijkt me extra geheugenkaarten kopen.
    Hebben jullie hiermee ervaring ?

Re: Fotografie op grote hoogte

Op 4000 meter zou je apparatuur (behalve dan die harddrives maar dat weet ik niet) het gewoon prima moeten doen. Wel zal je merken dat het licht wat harder kan zijn en de schaduwen dieper en vooral blauwe lucht heel erg blauw gaat worden. Geniet er van!

Gebruik liever geen polarisatiefilter want dat versterkt dusdanig dat je kleuren onwerkelijk kunnen worden. Een UV filter kan nooit kwaad natuurlijk, al was het ter bescherming van je lens bij vallen.

Comment

Ik ben twee keer in Ladakh geweest dus da's heel vergelijkbaar (is geografisch gezien dezelfde Tibetaanse hoogvlakte). In feite is die ervaring (o.a. trekking van 12 dagen waarbij je geen enkel stopkontakt tegenkomt) heel de tijd door mijn hoofd blijven spoken toen ik dan toch maar besloot om een digitale camera te kopen... Ik was er met een analoge camera en dat was super handig! Een goedkope tweede body, een zak filmpjes en vier extra AA batterijen en er kan niks gebeuren. Met digitaal wordt dat moeilijker...
      - tweede body: $$$
      - opslag foto's: ik weet niet voor de harde schijf maar ik weet wel dat men CompactDrives afraadt (en dat zijn ook kleine harddisks)
      - power: al of niet een probleem, afh. van wat je gaat doen.
      Ik ben héél tevreden van digitale fotografie (ik ben dus géén fossiel) maar soms blijft analoog handiger en veiliger (ik hoop dat ik dit voldoende gekaderd heb en geen kwade reakties krijg).
      Om op je vraag van dat licht te antwoorden, ja het is er super licht dus je kan best 's morgens of 's avonds fotograferen (zoals altijd...). Ik zou zeker wel een pola filter meenemen. Het effect kan inderdaad soms te sterk zijn, maar dat is dan meestal omdat de rest van het beeld heel licht is (bv. een lichtbeige of besneeuwde berg) en je lichtmeter dus bedrogen wordt (onderbelicht). Aan een pola filter kan je draaien hé, hoeft niet altijd vollen bak.
      Langs de andere kant is het in kloosters e.d. heel donker en dat is dan weer zalig aan digitale fotografie, dat je ISO's kan switchen (ik had 800 asa film in mijn tweede body).
      Sorry voor de lange reaktie maar als het over die kanten gaat kan ik mijn enthousiasme niet bedwingen
      Kris

Comment

UV-filter: kun je eigenlijk niet zonder. Op hoogtes vanaf ongeveer 1100m zit er veel UV in het licht, dit omdat het hoe hoger je komt, steeds minder eruit wordt gefilterd.
        http://harryvantol.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 4Har
          UV-filter: kun je eigenlijk niet zonder. Op hoogtes vanaf ongeveer 1100m zit er veel UV in het licht, dit omdat het hoe hoger je komt, steeds minder eruit wordt gefilterd.
          Klopt, maar naar het schijnt zijn digitale camera's (itt film) bijna niet gevoelig voor UV (info op het net).

Comment

UV filter is volgens mij voldoende.
            Ook al is het er lichter dan ergens anders is toch helemaal geen probleem...
            Dat is toch hetzelfde als je hier eerst een foto maakt in de schaduw en even later in de volle zon, dat geeft toch ook geen problemen.
            Je lichtmeter doet het werk voor je.
            Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
            http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Bedankt voor de reacties !

Comment

Precies de spijker op de kop. UV heeft feitelijk alleen effect op 1100 mtr en hoger.
                http://www.fotohans.eu

Comment

Working...
                X