Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geen tip maar een vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• geen tip maar een vraagje

Kan er iemand mij vertellen wat deze vlek is en hoe te voorkomen ( zonder zonnekap genomen wel ) ?
    Ook stoort het mj dat het netje overbelicht is. Dus als er iemand een gedacht heeft

Hier staan er ook nog twee andere :

Mvg Kurt
    Last edited by koeks; 16 januari 2006, 20:59.

Re: geen tip maar een vraagje

wat ik ervan denk:

> die vlek is gewoon een 'licht' object op de achetrgrond dat doordat het zodanig onscherp is, een 'vlek' vormt, zonder definieerbare vorm.
    op die foto kun je trouwens duidelijk zien dat die vorm gelijk is aan de onscherpe lichte delen van bv reflecties op die blaadjes rechts. (de vorm van de 'opening'?) je foto's zijn trouwens tegenlicht getrokken, dus ik vrees dat een zonnekap daar weinig zal kunnen aan doen.

> het netje (en stukken van de mees) zijn 'overbelicht' omdat je een foute lichtmeting hebt toegepast. in zo'n geval (waarbij de belichting van de achtergrond een ondergeschikte rol speelt aan het hoofdonderwerp) moet je 'spotmeten'. handig is ook steeds om je foto's iets onder te belichten, want die kun je nadien nog optrekken bij de raw-conversie. en in donkere partijen zit meer onformatie dan in uitgebrande vlekken.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM
      > het netje (en stukken van de mees) zijn 'overbelicht' omdat je een foute lichtmeting hebt toegepast. in zo'n geval (waarbij de belichting van de achtergrond een ondergeschikte rol speelt aan het hoofdonderwerp) moet je 'spotmeten'.
      M.i. gaat dat hier weinig helpen. Het onderwerp is tenslotte de vogel en die is goed belicht. Als je gaat spotmeten op het netje wordt de vogel te donker. Het enige dat hier helpt is bracketing.

Comment

het zo ook een diafragma vlek kunnen zijn nu er toch sprake is van enig tegenlicht
        een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Bedankt vr jullie reacties

Hij is idd in tegenlicht genomen

Comment

Het is volgens mij idd een lichtvlek....hij zit voor de snavel van de vogel ook.....voor het takje dus dat kan niet komen door iets vaags op de achtergrond

Comment

Working...
            X