Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concert fotografie

Ik ga volgende week een poging doen om foto's te maken van een acoustisch optreden.
    Zoals verwacht ben ik een beginnertje en ik zou graag wat tips krijgen over hoe ik mijn toestel het beste kan instellen om de mooiste foto's te maken. (Canon 20D)
    Ik weet nu al dat de belichting vreselijk gaat zijn aangezien het in een klein café is en ik wil mijn flits niet te veel gebruiken.

Ik zou jullie hulp ten zeerste kunnen appreciëren
    Canon 40D en nog wat rommel waarmee ik nog moet leren werken....

Re: Concert fotografie

Kan beter meevallen dan je zou denken hoor.

Zeer belangrijk een lichtsterke lens, en aangezien je zelf spreekt over een klein café zal je hier niet direct een enorme tele van doen hebben.
    Dus denk ik hier concreet aan de 50mm f1.4 of de 85mm F1.8 beide Canon lenzen. Ik zou werken op F2.8 waarbij beide lenzen echt scherp zullen zijn maar uiteraard met een beperkte scherptediepte.

Ik zou werken in RAW en kiezen voor 800 of 1600 ISO en proberen te werken zonder flits. Je kan dan nog 1 stopje opwaarderen tijdens de processing van je beelden.

Voorzie genoeg kaarten en probeer een voorkeursplaats te bemachtigen.

Veel succes.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

In een klein café zal je met een 50 of 85mm alleen maar close-ups kunnen maken, of je moet buiten gaan staan.

Ik heb hier ook een keer foto's gemaakt van een optreden in mijn stamcafé, en toen heb ik de Sigma 18-50 f2,8 gebruikt. Maar omdat er zo weinig licht was, en de meeste lampen zelfs achter het groepje brandden, heb ik toch maar de flitser gebuikt. De omstandigheden waren gewoon te slecht om zonder flitser foto's te kunnen maken .

Bij een echt concert staan er altijd spots, en dan kan je zonder al te veel problemen foto's maken zonder flitser, met een f2,8-lens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Dit is één van de foto's van die avond (zie ook bij Anathema acoustisch en "we are just..")
        Er valt nog veel bij te leren, dat besef ik. Maar het valt mee voor een allereerste keer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lenore
          Dit is één van de foto's van die avond (zie ook bij Anathema acoustisch en "we are just..")
          Er valt nog veel bij te leren, dat besef ik. Maar het valt mee voor een allereerste keer.

De foto is wel niet scherp he'
          Groetjes Rudy
          Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Hoe had ik het dan wel moeten aanpakken?
            Ze zijn allemaal zonder flits gemaakt.
            Tips zijn welkom.

Last edited by lenore; 2 januari 2006, 16:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iceman
              De foto is wel niet scherp he'
              Een weinig waardevolle bijdrage imho. Waren jouw beginner-foto's altijd toppers dan? De mijne in elk geval niet, en dat zijn ze nog steeds niet!

@Lenore: als beginner heb je dat niet slecht gedaan, integendeel zelfs . Je hebt er ongetwijfeld veel uit geleerd! En als jij tevreden bent met je foto's, waarom niet dan!

Comment

misschien kun je wat raad vragen bij de fotografen op de volgende links,
                't zijn mensen die nogal dikwijls in slechte omstandigheden concertpics dienen te nemen.

WID 2005

folk² centrale

leuven 2005

concert GF 2005

een aantal van hen (o.a. lieve en jantjen) zijn hier trouwens ook actief op het forum ...

mm
                Last edited by mm; 4 januari 2006, 17:01.
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Bedankt!
                  Dat ga ik zeker doen.

Ik was eerlijk gezegd een beetje euforisch na die avond ('t is ook mijn lievelingsband). Ik vond ze toen wel geslaagd, maar nu begin ik me te ergeren aan bepaalde zaken.

Comment

lenore,

'k ben er redelijk van overtuigd dat je je lievelingsband nog wel meer aan't werk zal zien/horen, en allicht ook wel onder betere (licht)omstandigheden ...
                    ik zou zeggen: wapen je tegen dan met ervaring, en test eens bij groepen die je eventueel minder graag hoort (minder graag hé, niet 'niet graag'). dan zul je meer tijd kunnen/willen steken in het uittesten van vanalles (sluitertijden, diafragma's, ...)

probeer sowieso zo snel mogelijk af te komen van de auto-standen, durf te onder/overbelichten, experimenteer met witbalansen, ...

ik kijk uit naar verdere foto's !

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Hier is een goeie link met wat uitleg. http://www.photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i

Voor de rest sluit ik mij aan bij de uitleg die je al gekregen hebt. Oh nog 1 ding. Als het nodig is gebruik dan zelfs tot ISO3200. Het is zeker niet de beste kwaliteit meer maar het is alvast beter dan geen foto.

Comment

je foto's zijn wa te klein om te beoordelen

zet da es in 800*600 of 900*600

veel oefenen en andere dingen uitproberen

een tip: in jouw geval bewoog 't onderwerp ni veel (zat op een kruk precies)
                        dan kun je evt es flitsen met slow synchro
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Dat zal ik blijven doen!
                          Ze staan ook op mijn site.
                          Ik moest ze verkleinen omdat ze ook op een ander site gelinkt staan.

Comment

wie heeft interesse om eens deel te nemen aan een SD-concertfotografie?
                            'k heb ondertussen een band gecontacteerd die dat wel ziet zitten.
                            practisch moet wel nog gezien worden wanneer en waar (allicht O-Vl, GENT)
                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"

Comment

Hoe gaat dat in zijn werk?
                              Oost-Vlaanderen is voor mij geen probleem.

Comment

Working...
                              X