Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoshoot in autogarage...valkuilen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotoshoot in autogarage...valkuilen ?

ik zou graag een fotoshoot doen in een autogarage in de atelier van alfa, fiat.

ik wil dat natuurlijk zo goed mogelij doen.

Kan mijn Eos 350 met ingebouwde flits, dat verwezenlijken of ga ik mij 'belachelijk' maken zonder een externe flitser ?

Anders wacht ik nog geruime tijd want aanschaf van goede flitser ligt nu even niet binnen budget...

bedankt.

ps: als ik hiervoor beter een nieuw topic open,mag dat worden gezegd.

Re: fotoshoot in autogarage...valkuilen ?

Je schetst de (licht)omstandigheden bij die dealer niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat dealers altijd veel glaspartijen hebben en dus veel lichtinval. Een (externe) flits heb je niet nodig, hooguit om een beetje bij te flitsen. Neem wel een statief mee om net iets langere sluitertijden te kunnen gebruiken.

Gebruik de aanwezige lichten slim en voorkom vervelende TL-balk reflecties op de auto's.

Schiet in RAW om achteraf je WB nog te kunnen corrigeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet
      Je schetst de (licht)omstandigheden bij die dealer niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat dealers altijd veel glaspartijen hebben en dus veel lichtinval.
      de showroom heeft meestal ruim voldoende licht .. maar de werkplaats????

ik ben helemaal niet hot van de ingebouwde flitsen. met een klein objectief en van dichtbij valt het mogelijks nog mee, maar voor je het weet heb je schaduw van je lens, en je hebt absoluut geen mogelijkheid om te bouncen met een muur of plafond om natuurlijkere en zachtere schaduwen te bekomen. met de reflecterende nummerplaten mag je er donder op zeggend at als je frontaal flitst je nrplaten volledig uitgebrand zijn, en soms zelf nog een reflectie in je lens veroorzaken. Ik denk dat je in ieder geval je ISO zal moeten opschroeven en met beperkt diafragma en sluitertijd werken, ook als je de flits gebruikt. En als je flitst, doe dit dan "beheerst" zodat je de foto niet platflitst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
        de showroom heeft meestal ruim voldoende licht .. maar de werkplaats????
        Maar als je goed leest heeft de topic starter het over "de atelier"

Comment

atelier is toch werkplaats en niet showroom...
          trouwens is eigenlijk heel moeilijk, zeker als er gelakt metaal bij komt te zien. Dus beter met statief en langere sluitertijden (hogere iso's).
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude
            atelier is toch werkplaats en niet showroom...
            trouwens is eigenlijk heel moeilijk, zeker als er gelakt metaal bij komt te zien. Dus beter met statief en langere sluitertijden (hogere iso's).
            Oh ok, in mijn beleving was dat de showroom (NL/BE verschil? Of gewoon stom van mij ). Sorry!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet
              (NL/BE verschil?
              zal wel aan jou liggen .. dat woord komt uit het frans, en als je er een vertalend woordenboek op naslaat is "un altelier" = "een werkplaats" of worden in NL de nieuwe wagens in de werkplaats uitgestald?

Comment

LOL Ligt dan aan mij.

Comment

beste mensen. ik bedoel dus de werkplaats. ja ik had werkplaats moeten zetten met mijn 'atelier' altijd :-)

welnu, dat zijn dus allemaal blinde muren. enkel wa lichtinval inhet dak waar zo een driekhoeje inzit maar voor de rest op de 'leuke' plekjes vooral Tl licht.

ja het meisje wil foto's in overall in een garage...tja en dan doen we dat maar hé :-)

maar toch al bedankt voor de reacties. ik was van plan met de telelens te trekken anders moet je zo op je model gaan zitten he.

en de truk van de ingebouwde flits met een zelf gemaakt doorschijnend filmrolletje erover om het licht te temperen...
                  estamos llegando
                  http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

en het is dan nog een modelshoot ook Je begint niet met het gemakkelijkste

Goedkope oplossing zijn misschien wat bouwlampen als je die hebt of kan vinden. En dan evt van muren of het plafond bouncen. Maar ik voel dat je dat niet gaat doen (iets in me zegt dat )

Ik zou die interne flitser dan gewoon laten zitten waar hij zit. Ik zou zeggen een f1.8 lens ... maar heb je die wel ??

Ik wens je veel sterkte toe
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Idd, flitser laten waar hij is. Goedkoopste alternatief is een paar halogeenstralers van 500 Watt van 5 € uit de doe-het-zelf-zaak en die indirect op je model plaatsen.
                      fotosite

Comment

Als je de TL-verlichting gaat gebruiken, maak dan zelf een handmatige witbalans (met een wit blad papier, of beter nog, een grijskaart). Als je geen extra verlichting gaat gebruiken, dan kan het soms toch wel handig zijn om bij tegenlicht een (liefst externe) flitser te gebruiken als invulflits.

Op plaatsen waar je daglicht + TL verlichting hebt kan het ook wel heel moeilijk worden om de juiste witbalans te vinden. Als je met halogeenstralers gaat werken, dan moet je de witbalans ook daaraan aanpassen.

Als je een telelens zoekt te gebruiken, dan kan je wel portretjes maken, maar anders zal je toch ver achteruit moeten om het meisje volledig op de foto te krijgen.

Gebruik ook een statief, want ik denk dat je niet genoeg licht zal hebben om een korte sluitertijd te krijgen (of je moet de iso flink opschroeven, en dan krijg je weer ruis).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Indien je het goed wil doen kan je steeds een setje studioflitsers gaan huren.

Dat is niet echt de kost en je krijgt er een pak mogelijkheden bij.

MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Indien je geen studioflitser met softbox of paraplu ter beschiking hebt doe dan zoals " digipix " aangeeft.
                            Laat AUB die telelens thuis en neem een groothoek ( 17-55 of 28-70 ) mee !!!
                            Gebruik NOOIT of NOOIT die flitser op uw toestel voor modellekes te trekken !!!
                            Je zal een harde/zwarte schaduw krijgen vlak naast uw model waardoor uw foto's erg goedkoop overkomen .
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

ok. mensen, heel waardevol die discussie hier voor mij. ik leer wat bij :-)

ten eerste: ik heb een vaste lens 1.8 (canon).
                              ten tweede: met de telelens bedoelde ik mijn 75-300 en die op 75 laten staan of zo.
                              ik heb ook die kitlens nog. (allez ja: niet de beste lens ik weet het).

dat model is een meisje dat ik ken dus ik mag nog 'afgaan' :-).

ik heb een statief. en heb ook zo een bouwlamp 500 watt (maar ze kostte meer dan 5 euro :-) want ze staat op een mooie staander die je heel hoog kan uitschijven, met drie pikkels.

ik denk eraan een houten kader te maken met kopiepapier erin om halogeenlicht diffuser te maken.

en die ingebouwde flits, Lieven (coole site trouwens die van jou), met dat temperend filmrolletje of die witte ballon die je soms ziet ervoor , is ook 'not done' ?

ik vraag het maar hoor.

groeten aan iedereen.
                              estamos llegando
                              http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

Working...
                              X