Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie vraagje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Newbie vraagje...

Zo, ik heb net mijn nieuwe digicam ontvangen, het is de Sony DSC-H1 geworden. Nu is mijn vraag, hoe bepaal je de shuttersnelheid en diafragmawaarde. Ik hou enorm van lichtgevende objecten in donkere ruimtes en sfeerbeelden (zoals deze foto: http://static.flickr.com/37/77003084_48dcf293db_o.jpg). Zijn zulke foto's trouwens makkelijk te nemen zonder statief?

Mijn probleem is eigenlijk dat ik veel leuke dingen zie om te fotograferen maar de sfeer van het object is weg omdat de flits gebruikt word.
    Last edited by molmol; 25 december 2005, 19:10.

Re: Newbie vraagje...

"photo unavailable" krijg ik te zien...

Zodra je sluitertijd wat langer wordt heb je nood aan een statief of moet je zorgen voor een ondergrond waarop je kan steunen om bewogen foto's te vermijden. Algemeen wordt aangenomen alles trager dan 1/60e maar mits de juiste techniek en een vaste hand kan je uit de hand nog wel iets lager gaan.

Ivm je vraag over shuttersnelheid en diafragma zou ik aanraden om de handleiding eens te lezen en eventueel een goed boek over fotografie erbij te nemen ...

[edit]
    Ik zie nu dat je link niet werkt omdat er nog een ) achteraan plakt! Dit is de juiste: http://static.flickr.com/37/77003084_48dcf293db_o.jpg
    Dat is een hele mooie sfeervolle foto en of je die uit de hand kan maken hangt er van af.

Comment

Ik heb me dan ook een boek aangeschaft en daarin raden ze een lichtmeter aan om de juiste sluitersnelheid en diafragma te weten te komen. Kost dat veel zo'n apparaat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molmol
        Ik heb me dan ook een boek aangeschaft en daarin raden ze een lichtmeter aan om de juiste sluitersnelheid en diafragma te weten te komen. Kost dat veel zo'n apparaat?
        Even niet te moeilijk gaan doen.
        Allereerst je camera goed leren kennen.
        Gebruiksaanwijzing goed lezen en van buiten leren.
        Ga eerst de mogelijkheden en onmogelijkheden van je camera leren kennen.
        Gebruik je camera niet op de automatische stand maar op manuele instellingen.

En dan: met vallen en opstaan leren.
        Een digitale camera is juist perfect hiervoor omdat je foto's niets kosten en je kunt in de exif van je foto terugzien wat je instellingen waren.
        Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
        http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Ik ken de specs van jouw toestel niet maar moderne toestellen hebben in de regel de mogelijkheden om zelf lichtmeting te doen. Laat die lichtmeter maar aan de pro's over, die kunnen daar mee werken
          fotosite

Comment

Zet je toestel op P en je kan spelen met diafragma/sluitertijd zoveel je wil ... het toestel gaat zelf lichtmeten en een diafragma koppelen aan een sluitertijd en bij elke draai aan het wieltje een andere combinatie geven.
            Iets dergelijks gebeurt ook op de standen A & S maar dan geef je voorrang aan respectievelijk diafragma of sluitertijd.
            Maar al die dingen vind je dus wel in je handleiding

Met een lichtmeter zou ik toch ook nog even wachten, zou wel eens willen weten hoeveel procent van de BD'ers zo'n ding bezig? Ik in ieder geval niet!

Comment

Laat die lichtmeter idd nog maar een beetje liggen.
              Deze kosten tussen de 150€ a 1000€ !!!

Jij zal veel meer hebben aan een statief en een model ( slachtoffer ) die lang kan stilzitten

Met andere woorden, morgen geef je uw vriend/vriendin/man/vrouw een tip voor het komende nieuwjaarsgeschenk
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
              X