Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maanfotos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Maanfotos

ik leef momenteel in noorwegen, waar de prachtige bossen heel veel voorkomen, samen met mooie onvervuilde hemels en de maan

nu vroeg ik mij af hoe ik mijn cam moet instellen

ik probeerde een paar bomen op de voorgrond te hebben, maar omdat de maan een korte suitertijd nodig heeft, waren die helemaal niet belicht, en aslk de bomen genoeg belicht is de maan ne witte vuurbal
    het was ook zwaar aan het vriezen ... dat deed me ook ff twijfelen aan het verder experimenteren ...

heeft iemand tips voor diafragma en sluitertijd en iso ?

zwaar bedankt
    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Re: Maanfotos

De laatste die ik van de maan genomen heb was op ISO 200, 1/60e F8.

Idee: probeer de maan te fotograferen (ivm de bomen) als het nog niet donker is, maar schemer (balans tussen maan en bomen proberen te zoeken)
    Last edited by Paul C; 17 november 2005, 21:14.
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Met aanpassingen van de iso zal je er niet uitgeraken. Je zal de foto's moeten maken als het nog niet volledig donker is. Omdat de maan vrij veel licht geeft in verhouding met de donkere omgeving blijft het contrast altijd veel te groot, en zal de maan altijd een witte bol worden als je de omgeving mee op de foto wil, of zal de omgeving volledig zwart zijn als je de maan juist wil belichten.

Er is ook nog Photoshop om achteraf een juist belichte maan in de foto te zetten, dat is dus ook een oplossing. Zorg dan voor een foto waarbij de omgeving juist belicht is + ééntje waar de maan perfect opstaat.

Je zit toch niet boven de poolcirkel, want daar zal het overdag al niet lang meer licht blijven (denk ik toch).

Ik ben er in de zomer geweest (tot aan de Noordkaap), en toen bleef het daar altijd licht.

Edit,
      Paul C was mij voor (ik doe er altijd te lang over om zo'n berichtje in te tikken ).

Ik heb nog een voorbeeldje gevonden van twee jaar geleden (toen had ik pas mijn 300D, en na de cyclo-cross was ik nog een beetje aan het experimenteren):

Canon 75-300 USM III ; 300mm ; iso800 (ik had geen statief bij) ; 1/800sec ; f6,3

Met statief zou ik de iso verlagen om minder ruis te krijgen, en dan kan je door het diafragma aan te passen kiezen of de bomen op de voorgrond ook scherp moeten zijn of niet.
      Last edited by Black B@ndit; 17 november 2005, 21:32.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Je zou trouwens best 2 opnames maken vanuit dezelfde positie. De eerste met focus op de bomen & de tweede met focus op de maan. Daarna combineren in PS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
          Je zou trouwens best 2 opnames maken vanuit dezelfde positie. De eerste met focus op de bomen & de tweede met focus op de maan. Daarna combineren in PS.
          Goed dat ik toen aan het experimenteren was, ik had beide foto's gemaakt, ééntje met de maan scherp, en een andere waarbij ik scherpgesteld had op de bomen.
          En nu heb ik snel even de scherpe maan van de ene foto in de andere geplakt :
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Iets van vroeger,mss heb je er iets aan.
            Mijn eerste maanfoto's vind ik toch al redelijk. 1ste f9 - 1/80 2de f9 - 1/125 Mvg,Macroshopper.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
            X