Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autosport 's nachts

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autosport 's nachts

    Kan iemand mij vertellen hoe ik als het donker is, de beste foto's kan maken van autorace op circuit?

    Dit weekend is er een race die ook 's avonds als het donker is doorgaat. Ik zou eens willen proberen of me dat lukt.

    Ik heb een 300D en een externe sigma flits.
    Canon Eos 100D , EF 70-200 1:4 L USM, EF 28-105 1:3.5-4.5, Sigma Flits EF-500 DG SUPER

  • #2
    Re: autosport 's nachts

    auto racen op een cirquit sta je tever af om in teflitsen!
    dus denk het enige leuke wat je kan doen is, je statief plaatsen en dan van die mooie strepen op je foto's make.
    meer zal denk ik niet lukken
    Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

    Comment


    • #3
      Re: autosport 's nachts

      gooi je iso omhoog en probeer sfeer beelden te maken.

      eventueel daar gaan staan waar er al kunstlicht is
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: autosport 's nachts

        ik heb de laatste tijd toevallig de ene na de andere actie in low light moeten schieten en er zijn geen mirakels:

        ik gebruikte in het sportpaleis voor "Holiday on ice" te coveren een nikon 70-200 f 2,8 VR voor de actie vast te leggen, en zelf deze lens was op de limiet: RAW, ISO 1600, f2,8, sluitertijd op 1/80 tot 1/160 en brandpuntafstand op 200.

        Gelukkig heeft deze lens een "activ VR die je helpt bij het pannen" en nadien veel nabewerken was de werkwijze om met de lichtcondities in het sportpaleis toch foto's te maken die mijn opdrachtgever kon smaken. een gewone VR is minder bruikbaar omdat je camerashake wel weggewerkt is, maar niet de bewegingsonscherpte van je onderwerp. de gewone VR gaat echter wel je panning proberen tegen te werken waardoor de foto ook de mist in gaat

        wat je wel kan doen als je een flits hebt met voldoende hoog richtgetal is kiezen voor flits synchro op het tweede gordijn, en de wagen proberen te pannen (maar je mag desnoods net trager volgen als de wagen voorbijraast) en flitsen. door de korte duur van de flits bevries je de wagen, maar door het flitsen op tweede gordijn krijg je een halo effect achter de wagen wat de beweging mooi accentueerd. Bij flitsen op eerste gordijn krijg je de halo in de verkeerde richting wat een minder geslaagde foto opleverd. (in mijn ogen totaal mislukt, zeg maar)

        BTW, als je canon schiet zou je mogelijks eens kunnen uitkijken naar een tweedehands 100 mm f 0,8 .. met de afstand zal de DOF dan mogelijks nog iets meevallen in autosport is mijn ervaring dat je toch relatief dicht bij de actie zit. maar een "300 mm of 400 mm f2,8 IS/VR" is wel de ultieme natte droom van de sportfotograaf die met weinig licht moet werken. Zorg ook voor een body die weinig ruis geeft als je op ISO 1600 onderbelicht

        en ja .. nadat je geprobeert hebt om de foto desondanks zo goed mogelijk te maken en je in de raw convertie de ruis zo goed mogelijk hebt onderdrukt kan je noiseninja of neat image op je beelden loslaten

        Comment


        • #5
          Re: autosport 's nachts

          hallo,
          ik had de zelde vraag,
          merci voor de zeer goede uitleg.
          gr
          - Canon 1D Mark3 + 580EXII + 70-200 f2.8 IS + EF 2x II + 24-105 f4 IS + 16-35 f2,8 + 50 f/1.4II
          - Statief: Manfrotto 055Prob. Kop: Manfrotto 229. monopod: 685B.
          - Verwerking: Apple iMac 24" + 22" + Apple Macbook Pro 17"

          Comment

          Working...
          X