Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgian Airforce Days lenskeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belgian Airforce Days lenskeuze

    ik ga binnenkort voor het eerst naar een airshow en twijfel welke telelens ik het beste met mijn Nikon Z9 (met FTZIi adapter) zou meenemen naar Kleine Brogel:
    -AFS 400mm 2,8 (zwaar en geen VR)
    -AfS 80-400 f4,5-5,6 VR
    -AFS 200-500 f5,6 VR
    ik denk er verder aan een monopod mee te nemen, wat is het handigste voor een airshow, een gondelkop of een ballhead? Of toch beter gewoon uit de hand?
    Alvast bedankt, ben een absolute newbie op het gebied van airshows. Verdere tips ook welkom



  • #2
    ik zou gaan voor de zoom lenzen en vanuit hand...een statief is nooit handig op zo een groot evenement………er zitten meestal wel
    wat obstakels tss je statief en het te maken beeld...tenzij je op de eerste rij kan postvatten...en meestal die je toch een vrij hoge snelheid in te stellen zeker voor de
    supersnelle jagers...schroeftoestellen daarentegen dien je dan weer op een lagers snelheid in te stellen 1/125 sec a 1/100 sec en voor de gevorderden kan zelfs 1/80 sec en dan moet je pannen al helemaal niet
    gemakkelijk met een statief of een been...

    Groeten
    Freddy
    https://fredor2.wixsite.com/my-site

    Comment


    • #3
      Om veiligheidsredenen zit er gewoonlijk een redelijke afstand tussen het publiek en de vliegtuigen die in beweging zijn, dan heb je een telelens nodig, maar het is ook afhankelijk van het formaat van het vliegtuig hoe lang die telelens moet zijn.
      Daarom is een vaste 400mm niet echt een handige keuze, een 80-400 of 200-500 is dan veel gemakkelijker.
      Wat de keuze tussen die twee betreft, de 80-400 heeft meer speelruimte aan de bredere kant, en de 200-500 heeft dan weer 100mm meer in de lengte, die ook goed van pas kan komen...
      Persoonlijk zou ik kiezen voor de 200-500, als ik hier naar de Fly-in ga, dan neem ik meestal een cropcamera (7DII) mee, met daarop een 100-400, met de 1DX en dezelfde lens moet ik achteraf teveel foto's bijsnijden, en dat doe ik liever niet.
      Vergeet zeker niet om bredere lenzen mee te nemen, want bij de geparkeerde vliegtuigen kan je gewoonlijk wel dichterbij komen, als je die dan volledig in beeld wil krijgen, dan zal dat niet lukken met een 200-500 (ook niet met een 80-400).

      De uitleg over propellertoestellen heb je hierboven al gekregen, bij die toestellen komt het beter over dat er beweging in de propeller zit terwijl ze in de lucht hangen, anders lijkt het dat de motor stilgevallen is...
      Let er wel op dat als je met een langere sluitertijd werkt, dat er dan wel een grotere kans is dat de hele foto onscherp wordt door bewegingsonscherpte van de camera ten opzichte van het vliegtuig.
      Voor jets kies je dan weer beter voor een kortere sluitertijd omdat die gewoonlijk sneller voorbij komen, en ook omdat er daar geen bewegende onderdelen te zien zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Ik ga morgen ook eens naar Kleine-Brogel en vroeg me af of het veel nut heeft om mijn 70-200mm mee te nemen?
        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

        Comment

        Working...
        X