Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpte

    Ik merk reeds enige tijd een bepaalde onscherpte bij het fotograferen van donkere modellen (doorgaans honden) en minder gunstige lichtomstandigheden.

    Mijn Canon 7DmkII heeft net geen 9.000 clicks en wordt quasi altijd gebruikt met een Canon 70-200mm F2.8 IS USM II. Sluitertijd is quasi altijd 1/640 of 1/800 voor portretten.
    Naar mijn gevoel heeft mijn camera het gewoon lastig om scherp te kunnen stellen.

    Zou het laten kalibreren van camera en lenzen een oplossing kunnen bieden? Of loop ik al aan tegen de beperkingen van body en/of lens?

  • #2
    Neem eens een foto van een bakstenen muur,vanop statief en camera evenwijdig met die muur.
    Kijk ook eens op treasurevalleycameraclub.com.
    Staat een pdf op met op pagina 15 een testkaart voor front en back focus.Kun je printen.
    Zo weet je direct of het aan de combo van de body en lens ligt.
    Zullen ook wel andere sites zijn.Eens kijken via Google Focus test Chart.
    Loopt het daar fout,dan kan calibratie helpen.
    Indien niet,misschien techniek even bekijken.


    Heb ondertussen gezien dat de link niet is wat ik verwachtte. Google: Focus test chart en klik dan op de vermelde site.
    Last edited by demuro; 11 juli 2023, 17:08.

    Comment


    • #3
      Ik zou inderdaad een dergelijke test doen, kan ook met een blad uit een krant dat je op een plat vlak bevestigt en waarvan je op verschillende afstanden en met verschillende diafragma's en of zoominstellingen foto's maakt.
      Bij spiegelreflexcamera's kan na een val of zo heel soms de spiegel niet meer 100/% op zijn plaats zitten ...
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Mayflower Bekijk bericht
        Ik merk reeds enige tijd een bepaalde onscherpte bij het fotograferen van donkere modellen (doorgaans honden) en minder gunstige lichtomstandigheden.

        Mijn Canon 7DmkII heeft net geen 9.000 clicks en wordt quasi altijd gebruikt met een Canon 70-200mm F2.8 IS USM II. Sluitertijd is quasi altijd 1/640 of 1/800 voor portretten.
        Naar mijn gevoel heeft mijn camera het gewoon lastig om scherp te kunnen stellen.

        Zou het laten kalibreren van camera en lenzen een oplossing kunnen bieden? Of loop ik al aan tegen de beperkingen van body en/of lens?
        Zulke hoge sluitertijden?
        Op hoeveel staat uw ISO dan?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Mogelijks ook schade aan het objectief.
          Hem zeker eens proberen op een andere camera ook.

          Comment


          • #6
            Zet uw toestel eens op statief en leg een balletje of iets anders in uw grasveld en maak een testfoto. Bekijk de foto op de pc en je ziet direct of de focus niet juist zit. ( maak een paar foto's ).
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Met een DSLR moet je zeker bij telelenzen altijd "microfocus adjust" doen.
              Ik deed dat met de befaamde batterijtjestest van forumlid Bart: enkele batterijtjes in een schuine lijn, scherpstellen op het middenste, zo zie je direct in welke richting je moet bijstellen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Neem eens een foto van een bakstenen muur,vanop statief en camera evenwijdig met die muur.
                Kijk ook eens op treasurevalleycameraclub.com.
                Staat een pdf op met op pagina 15 een testkaart voor front en back focus.Kun je printen.
                Zo weet je direct of het aan de combo van de body en lens ligt.
                Zullen ook wel andere sites zijn.Eens kijken via Google Focus test Chart.
                Loopt het daar fout,dan kan calibratie helpen.
                Indien niet,misschien techniek even bekijken.


                Heb ondertussen gezien dat de link niet is wat ik verwachtte. Google: Focus test chart en klik dan op de vermelde site.
                Okido, ik heb het intussen gevonden en afgeprint en zal eerstdaags eens testen!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                  Zulke hoge sluitertijden?
                  Op hoeveel staat uw ISO dan?
                  ISO probeer ik steeds onder de 1000 te houden, wat doorgaans wel haalbaar is. Het valt mij vooral op dat als ik vanuit dezelfde positie een aantal foto's neem (camera staat meestal in Servo), er tegenwoordig wel heel weinig goed scherpe foto's bij zitten.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Mogelijks ook schade aan het objectief.
                    Hem zeker eens proberen op een andere camera ook.
                    Ja goeie tip! Aangezien zowel camera of body niet gevallen zijn ofzo en ik met een 1/640 of 1/800 niet echt uitga van algemene bewegingsonscherpte tast ik een beetje in het donker momenteel.

                    Comment


                    • #11
                      ‍♀️ Vanop statief, 45 graden, f2.8 en 200mm ingezoomd (zoals ie meestal gebruikt wordt)

                      970A9050 by Lindsay Savels, on Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Behalve wat soft,maar kan aan verzenden van beeld etc. liggen is die AF OK.
                        Je werkt met servo meestal.
                        Servo laat toe om opnames te maken waarbij de AF niet OK is.Geeft normaal ook geen biep.
                        Bij donkere onderwerpen heeft AF meestal het wat moeilijker,en als nog niet scherp kun je toch een opname maken.
                        Wat tijd nemen om die AF en servo zijn werk te laten doen en dan pas afdrukken.
                        Servo in combinatie met Hi-speed drive,maar indien eerst AF OK.
                        Van die servo afstappen.
                        Eens kijken hoe je AF-punten ingesteld staan.Indien teveel ,ja dan loopt die servo verloren als je eerste opname niet in focus zit.

                        Comment


                        • #13
                          Hoi, ik fotografeer idd altijd wel op servo... AF staat op single point AF en merk idd dat camera het lastig heeft om bv op een donkere hond bij lichtomstandigheden die niet super zijn scherp te kunnen stellen.
                          Ik heb afgelopen weekend uit nieuwsgierigheid een sigma ART f1.4 85mm gehuurd (wegens de vele lovende commentaren door collega hondenfotografen) en dat bood iig geen beterschap.
                          In tegenstelling tot mijn 'stille' 70-200 f2.8 hoorde ik de Sigma zelfs constant (tevergeefs) scherpstellen.
                          Aangezien ik momenteel nog met een crop spiegelreflex werk (7D mkII) vraag ik me af of de overstap naar bv een R6 met oogherkenning soelaas zou bieden. Staat sowieso al op de planning om eens te huren en uit te testen ;-)
                          Wordt vervolgd...

                          Comment

                          Working...
                          X