Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Centje bijverdienen met goeie stockfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Centje bijverdienen met goeie stockfotografie

Mochten jullie echt goeie beelden hebben, en je wil slapend een centje bij verdienen:

www.istockphoto.com
    en
    www.dreamstime.com

Bekijk de portfolio's eens van andere fotografen en je zal achterover vallen.
    Ze zijn wel kritisch met het doorlaten van goeie foto's.

Ook ideaal om es een ontwerp te maken met goeie (niet dure) stockfotografie.
    Slechts 1, 2 of 3$ per foto !

Ik kijk er naar uit om de Belgische vertegenwoordigig online te zien.
    Last edited by Godyn; 5 juli 2005, 09:52.
    GlamStar models en photographers

Re: Centje bijverdienen met goeie stockfotografie

Een centje verdienen....?

20 % verdien je hier....
    20% van 1 , 2 of 3 dollar per download...= 20 , 40 of 60 cent....

Maar ze betalen pas uit als je 100 dollar op je rekening hebt staan.

Mega foto's staan daar...kijk zelf maar eens...

en hier....

ja...streng zijn ze wel eer je mag uploaden ...kijk maar eens hier

Aléé mannen...jullie gaan hier rijk worden...de servers van istockphoto.com gaan het niet kunnen slikken....

hier op BD staan betere foto's dan enkele voorbeelden die je hierboven ziet...

Succes...

Mvg
    DigiJos
    "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

Comment

DigiJos,
      Ik moet bekennen dat hun evaluatie van de foto's niet altijd rechtlijnig is. Er is al heel wat over gediscussieerd geweest.
      Meer niet tegenstaande staan er ook prachtige foto's. Kijk, momenteel image of the week. Die kan ik er ook uithalen, maar zoek maar zelf es. Het zal niet lang duren.

Trouwens ik heb geen aandelen in iStock, dus het deert me niet.
      Dacht dat het wel interessante tip was, gezien sommige mensen duizende foto's en downloads hebben. Je moet weten dat die maandelijks toch een hondertal euro verdienen. Zonder er iets voor te doen.

Een stichtend voorbeeld, met prachtige stockfotografie: Mammamaart
      Erg functionele foto's.
      Of abu, prachtige collages.

Comment

Ik snap het niet erg goed

Is dit zoiets als pictureparking?, maar de goeie fotos daar krijg je een paar cent voor ofzo ?

Waarom zet dan niet iedereen zijn fotos daar, lijkt me nogal "raar".

edit: ah, nu zie ik het, hoe meer mensen u foto downloaden hoe beter.

Comment

Je foto's kunnen gebruikt worden in publicaties, internet, enz...
          Je moet wel je toestemming geven natuurlijk, alsook de personen die op je foto's staan.
          Maar het lijkt me wel leuk dat er wat degeljike fotografie van dit forum ook komt op te staan ;-)
          Laat ze maar wat poepie ruiken

Comment

Het gaat 'm niet altijd om een "mooie foto" af te leveren, maar veel ook om een foto die functioneel is om te kunnen gebruiken in een groter ontwerp (als achtergrond of element van een design). Een foto die volledig op zichzelf staat is dan wel eens niet interessant, terwijl je met aangehaalde voorbeelden als de textuur van een bak appelen of champions wel een en ander kan doen.

Ik vind dit een zeer goeie oplossing om behoorlijke foto's beschikbaar te kunnen maken voor iedereen.

Hun - soms subjectieve - criteria:

iStock welcomes all experience levels of photographers and non-photographers, but reserves the right to decline files based on the following criteria:

· Poor Focus
            · Poor Lighting
            · Excessive Noise, Grain & Color Distortion
            · Compression Artifacts
            · Over Filtering
            · Poor Isolation & Cropping
            · Dust & Debris in Scans
            · Upsampling or Rezzing up Images
            · Poor Composition
            · Inappropriate Title or Description
            · Copyright Infringement
            · Adult Content unsuitable for iStock
            · Profane or Images depicting Violence
            edit: en bovendien geven ze aan dat bepaalde categorieën al behoorlijk vol zitten - ook gewoon een foto om je hond of je kind te laten zien, wordt niet echt gevraagd.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiJos
              Een centje verdienen....?

20 % verdien je hier....
              20% van 1 , 2 of 3 dollar per download...= 20 , 40 of 60 cent....
              20% maar? Dat is een rip-off en had minimaal boven de 50% moeten liggen... het zijn jouw foto's waar zij dan 80% aan verdienen.

Draai het eens om 80% van 1, 2 of 3 dollar per download = 80, 160, 240ct

Dus per 100 dollar die jij moet verdienen voordat gestort wordt hebben zij al 400 dollar verdient.

De verhouding is hier zoek.
              Last edited by Havezet; 6 juli 2005, 12:38.

Comment

verhouding is idd volledig zoek. En bovendien denk ik niet dat je echt veel downloads zult krijgen (op een paar uitzonderingen na)

+ Hier vragen ze echt een speciaal soort foto's. Iets wat eigenlijk niks met 'goede' fotografie te maken heeft.

+ Je bent volledig de rechten op je foto kwijt ... en dat voor minder dan $1

... ...

langs de andere kant hoeveel brengen onze foto's ons nu op ? juist, noppes (in de meeste gevallen dan)

Persoonlijk zal ik mijn vlinderfoto's er nooit op zetten, gewoon omdat daar te veel liefde en tijd is ingekropen om ze zomaar weggegeven.

Maar misschien is het wel eens een goed idee om in de winter eens wat commercieele shots te maken. Kwestie van u te amuseren en mogelijks toch iets terug te krijgen.

Maar nu geen tijd ... maandag naar Polen
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Havezet
                  20% maar? Dat is een rip-off en had minimaal boven de 50% moeten liggen... het zijn jouw foto's waar zij dan 80% aan verdienen.

Draai het eens om 80% van 1, 2 of 3 dollar per download = 80, 160, 240ct

Dus per 100 dollar die jij moet verdienen voordat gestort wordt hebben zij al 400 dollar verdient.

De verhouding is hier zoek.
                  Bij dreamstime is het blijkbaar 50%...
                  Dat lijkt er toch al iets beter op
                  mijn fotosite

Comment

Dromers, even de voetjes terug op de aarde zetten ja?
                    In een echt stockbureau binnen geraken is heel moeilijk, de competitie is zeer sterk. Sommige van die bureau's vragen nog steeds scans van negatieven of dia's en als ze dan al digitaal accepteren vragen ze bestanden die je met een 4 of 5 MP niet kan maken tenzij je zwaar interpoleert.
                    Ten tweede is stockfotografie op zichzelf een "kunst" en echte stockbureau's helpen je daarbij om maandelijks of zo informatie te laten geworden van wat gezocht wordt. Op een foto van je trouwe viervoeter in je keuken zitten ze niet echt te wachten.
                    Slapend rijk worden? Natuurlijk, want al slapend kan je dromen dat je rijk bent. Je zou dan duizenden foto's moeten hebben bij dat stockbureau die niet alleen "goed" zijn maar ook nogeens gewild. Via een stockbureau zoekt een editor of zo naar een foto die bij hun artikel/publiciteit/platenhoes past en niet naar de mooiste prent.
                    Een goede stockfoto zou bijvoorbeeld een stopbord in Marokko zijn, in hoge resolutie gefotografeerd. Of loop langs in het bejaardentehuis en fotografeer daar alle versleten en pittoreske voeten of die oude handen.
                    Zoek maar eens bij een stockbureau op "Ollandse Molens", je gaat wat zien.
                    Nu even concreet: bij een professioneel stockbureau met basis net buiten Londen met contacten over heel de wereld krijg ik 70% van de verkoopprijs. Deze verkoopprijs wordt bepaald aan de hand van verschillende parameters zoals grootte van de foto, type van publicatie, verspreiding en zo meer. Het copyright is onvervreemdbaar, namelijk van mij.
                    Geloof me jongens, niets is makkelijk in deze wereld en je krijgt niet iets voor niets. En zoals in alle andere domeinen, alleen de besten overleven.
                    Of het veel opbrengt? Hangt er van af. Als ik er nu en dan een goede lens mee kan kopen ben ik al tevreden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanVG
                      Bij dreamstime is het blijkbaar 50%...
                      Dat lijkt er toch al iets beter op
                      50% is inderdaad een betere verdeling... vooral als je in ogenschouw neemt dat de site de kosten voor hosting heeft en ook de dienst heeft te ontwikkelen en onderhouden. Toch zou ik persoonlijk gaan voor 70% en 30% voor de site.

De posting van Stephan is zeer reeel trouwens en geeft goed aan dat niemand moet verwachten hier rijk van te worden.

Comment

Rijk niet, maar iedere euro telt, toch?

Als je er genoeg tijd in steekt denk ik wel dat de kans bestaat dat je af en toe eens $100 kunt afhalen. Mooie payback voor de hobby als dat inderdaad lukt.

Niet vergeten dat de meeste stockfotos zaken zijn die je normaal niet fotografeerd vindt.

Dus begin maar de meest waanzinnige voorwerpen te zoeken en fotograferen maar...

PS. Oeps, slapende thread wakkergemaakt

Comment

ik blijf't zonde vinden van je foto's

uiteindelijk investeer je veel tijd en geld in je hobby. je foto's dan te grabbel gooien voor 45 eurocent?!?

je foto zou deftig beoordeeld moeten worden!
                          een snapshot of HoF foto gaan beide over de toonbank voor een luttele dollar

als er iemand een print van je foto's vraagt (en je trekt de lijn door) dan zou je ongeveer 1,5 tot 2 euro vragen?
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Hallo iedereen,
                            OK dit is nu wel allemaal tof de reacties! En blijkbaar is de ene site dus niet goed, alle je verdient er toch niet veel bij.
                            Zijn er dan nog andere websites waar je dan foto's kan verkopen?
                            Alvast bedankt,
                            Sam
                            www.samdetaey.be

Comment

Google "royalty free stock".

Zo uit mijn geheugen :
                              istockphoto
                              canstockphoto
                              bigstockphoto
                              shutterstock
                              dreamstime
                              fotolia
                              123royaltyfree
                              ...

Ik heb zelf stock foto's op al deze sites en het levert een kleine zakcent op.
                              Dat het maar 20-50 dollarcent per download opbrengt, daar lig ik niet wakker van.
                              Ik upload ook geen grote kunst naar die sites en ik maak mezelf niet wijs dat ik er van zal kunnen leven. Ik probeer wel bneelden te schieten waarvan ik kan vermoeden dat ze goed zullen verkopen.
                              Iedere aap met een digicam en wat gezond verstand kan stock foto's schieten. Het aanbod is dus enorm. De prijzen navenant. Das de vrije markt.

Hogere prijzen & royalties zie ik enkel weggelegd voor beelden met een unieke stijl en een uniek of controversieel onderwerp, ofwel werk uitgevoerd in opdracht. Zie bvb Jill Greenberg die net door de controverse rond haar foto's nog meer coverage krijgt.

Tom.

Comment

Working...
                              X