Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat ik mij eigenlijk afvraag...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat ik mij eigenlijk afvraag...

Misschien is dit voor jullie een domme vraag maar geregeld zie je bij macro's haarscherpe foto's van insecten die vliegen.
    Nu vraag ik mij af hoe deze zo scherp kunnen zijn, als je weet dat je maar enkele centimeters scherptediepte hebt en bij macro's manueel scherp stelt?

Kan iemand dat mij eens op een éénvoudige uitleggen?

Alvast bedankt.
    Groetjes DD
    Fronstages

Re: wat ik mij eigenlijk afvraag...

Oorspronkelijk geplaatst door DD
    Misschien is dit voor jullie een domme vraag maar geregeld zie je bij macro's haarscherpe foto's van insecten die vliegen.
    Nu vraag ik mij af hoe deze zo scherp kunnen zijn, als je weet dat je maar enkele centimeters scherptediepte hebt en bij macro's manueel scherp stelt?

Kan iemand dat mij eens op een éénvoudige uitleggen?

Alvast bedankt.
    Hééééééél veel foto's trekken en dan komt er wel eentje goed uit

Comment

Heb zelf (nog) geen macro's gemaakt, maar wel heel veel gelezen over de techniek. Het geheim is denk ik zelf goed materiaal, heel veel geduld, heel veel oefenen (heel veel foto's dus) en heel veel geluk

Als die dingen samenkomen heb je een wereldfoto
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

en voor je het weet heb je duizenden fotos...
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Zo klein mogelijk diafragma pakken (F16 en kleiner), en indien nodig bijflitsen...

Voor de rest is het een serieus gedeelte geluk. Die beestjes zitten geen seconde stil... Gisteren ook nog eens wat geoefend op de eerste hommels die hier rondvliegen en van de 20 foto's waren er een 4-tal bruikbaar...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Naar aanleiding hiervan, hoe stel je handmatig scherp M.a.w. wanneer weet je dat je exact de focus hebt Ik vertrouw voor normale fotografie eigenlijk altijd op de AF omdat het niet meevalt op het matglas scherp te stellen. In mijn oude manuele SLR had ik een "split screen" (goede term ?) waarmee ik scherp kon stellen. Op de 3xxD en de xxD serie van Canon kun je niet zo'n matglas zetten. AF is bij macro niet gebruikelijk naar ik heb begrepen.

Dus hoe doen jullie dat
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Op de D70 gebruik ik wat ze in het engels 'Focus trap' noemen.
              (zoek hier op met google)
              Je kan via het menu de cam zo installen dat de af alleen werkt als je op de ae-l knop drukt. De af-werkt dus niet als je de ontspan knop indrukt.
              Neven effect (maar toch essentieel) is dat er ook geen foto genomen wordt als de D70 niet vindt dat er iets scherp is.
              Je stelt dus de camera in op een bepaalde afstand, drukt de ontspan knop in en gaat dan op jacht.
              Als er iets in focus komt, wordt er een foto genomen....
              Heel handig bij macro.
              Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

ej dat wist ik nog niet :d

eens proberen met men D70

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                  Effe gegoogled, hier het resultaat voor Canon

Dank je voor de tip, moet je maar net op komen Hebben de huidige 1D (II)modellen van Canon nog steeds een personal function hiervoor
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Hoe werkt deze functie juist? Wat moet je aanduiden in het menu, en moet je dan terwijl je op de ontspanknop drukt, ook op de ae-l drukken?

Je kan via het menu de cam zo installen dat de af alleen werkt als je op de ae-l knop drukt. De af-werkt dus niet als je de ontspan knop indrukt.
                    Neven effect (maar toch essentieel) is dat er ook geen foto genomen wordt als de D70 niet vindt dat er iets scherp is.
                    Je stelt dus de camera in op een bepaalde afstand, drukt de ontspan knop in en gaat dan op jacht.
                    Als er iets in focus komt, wordt er een foto genomen....
                    Heel handig bij macro.
                    Jo.

Comment

in het menu met het potloodje links
                      optie 2 op AF-S
                      optie 15 op AF

de camera stelt nu alleen scherp als je op de AE-L knop duwt.

de ontspan knop onthoudt de belichtings waarde als je optie 16 op '+ release button' zet, zodat je kan herkadreren.

als je nu op de ontspan knop duwt, zal er pas een foto genomen worden als er iets in focus komt.

Voor macro stel je bv eerst scherp op iets op bv 40 cm(eender wat, door op de ae-l knop te drukken).
                      dan ga je naar je onderwerp, bv een insect dat op een bloem rondkruipt.
                      Je drukt de ontspanknop in en houdt het ingestelde focus punt in de zoeker op het insect, terwijl je vooruit of achteruit beweegt met de camera om het insect in focus ter krijgen. Als het goed is neemt de camera een foto zodra het insect in focus is.

Jo.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

Comment

Ik gebruik altijd een flitser als ik echt macro ga (1:1 of kleiner).
                        De flits zorgt ervoor dat je een klein diafragma kan kiezen, de sluitertijd zet ik op 1/200ste.
                        Omdat je dan bijna geen licht binnen krijgt zonder flits, fungeert de flits dus als enige lichtbron en tevens je sluitertijd !
                        Een flits duurt maar heel kort, 1/1000ste of korter.
                        Je hebt dus geen last van bewegingonscherpte en door het kleine diafragma heb je meer scherptediepte.

Ik stel ook altijd handmatig scherp.
                        Dat wil zeggen dat ik de lens op bv 1:1 zet (op zijn dichtbijst dus) en ik zelf beweeg om scherp te stellen.
                        Ook bij het fotograferen van mijn ratten stel ik zelf scherp, daar krijg ik veel meer goeie platen van, je leert gewoon scherper kijken.

Bijna al deze platen zijn op deze manier gemaakt:
                        Macro - http://members.lycos.nl/eddysign/Macro/
                        Ratten - http://members.lycos.nl/eddysign/ratten/
                        Last edited by Eddysign; 25 maart 2005, 21:51.
                        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

in het menu met het potloodje links
                          optie 2 op AF-S
                          optie 15 op AF
                          .

Jo.
                          ik heb wel de indruk dat hij soms niet wil afgaan terwijl je wel zeker weet dat het scherp was.

nog maar een keer geprobeerd, maar de insecten tijd komt eraan...mss heb ik dan wat meer kansen

Comment

Er bestaan 'installaties' (vaak zelf gemaakt) waarbij een fototoestel met lasers en een timer verbonden wordt. Als een insect door de lasers vliegt, wordt een fractie van een seconde later een foto gemaakt. Het fototoestel wordt manueel scherpgesteld op het punt waar de verschillende lasers mekaar kruisen.
                            Zie ook: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=46817 .

Mvg,
                            Jeroen
                            http://www.jvermeulen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                              Effe gegoogled, hier het resultaat voor Canon

Ik kan alvast bevestigen dat Trap Focus ook met de 20D werkt .
                              Heb vorige week wat aan het uitproberen geweest en het werkt perfekt in combinatie met alle lenzen die ik heb, uiteraard met een 75-300 zie ik niet direkt het nut er van in (en wordt een focus punt sneller gevonden) maar met de Sigma macro 180mm werkt het prima (niet met de 1.4x er tussen want dan werkt AF niet).

Stappen zijn : macrostand selecteren, lensdop op de lens, lens op AF (full voor de 180mm), afdrukken en knop ingedrukt blijven houden (is echt makkelijker met de afstandsbediening, sowieso onmisbaar voor macrowerk), een reeks voorflitsjes rustig laten afvuren en wachten tot de lens in oneindigstand staat, scherpstelafstand bepalen (dus van oneindig naar de gewenste afstand tot uw onderwerp) en dan de lensdop weghalen.

Zodra 'iets' zich in focus bevindt wordt er automatisch afgedrukt. Heb dit enkel nog maar uitgeprobeerd met een voorwerp (blad papier) dat ik voor de lens hield en vooruit of achteruit bewoog maar de resultaten zijn haarscherp. Hoe het resultaat gaat zijn met insekten of dieren (of wat bewegend dan ook) heb ik nog niet kunnen uittesten maar het beloofd alleszins.
                              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Working...
                              X