Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitstips?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitstips?

Geachte mensen,
    Heb dit weekend een concert gefotografeerd van een bigband in een zaal die redelijk belicht was.
    Voorlopig heb ik nog enkel de kitlens en de ingebouwde flitser.
    Het resultaat is niet goed vind ik.... De muzikanten zijn niet scherp etc....
    Bijna alles is wel getrokken in P, shutterspeed 1/60 en diafragma koos die camera meestal wijd open....
    Komt er nog bij dat alles wat onderbelicht is (hetgeen ik op voorhand al aannam) maar het was maar ter oefening.
    Heb wel het gevoel dat dat flitserke meer fungeerd als invulflits dan een totale lichtopbrengst of hoe moet ik dat noemen...
    Ik ga wel een flash halen, de 580EX. Kan ik daar hogere sluitersnelheden mee halen? Zijn er goeie tutorials over Flitsfotografie, meer bepaald E-TTL II?

Had betere resultaten met mijn digicam, MAAR ik weet wel dat met reflex fotografie je meer moet leren, en dat wil ik dan ook doen.

Met goed licht haal ik wel goede resultaten, voorzover dit mogelijk is met die kitlens natuurlijk want die digicam die ik had had toch wel een VEEL betere lens vond ik (Olympus C8080 Wide Zoom)

Just my 50 cents...
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Re: Flitstips?

Hi RD,

Ik ben geen flits fanaat, maar heb toch enkele bedenkingen bij jouw verhaal:

a) Met een invulflits op concerten werken is 1 ding, maar met zo'n grote..... gaan de artiesten dat goed vinden ?
    Gisteren stond hier nog een post van iemand die zo de woede van de artiesten op de hals had gehaald ...

b) Ga je een flitser vinden met een richtgetal dat groot genoeg is om de afstand (...?) naar het podium te overbruggen ?

c) Toeschouwers: als ik op een concert zou zijn waar voortdurend zo een weerlicht afgaat, ben ik niet zeker of ik happy zou zijn ?

Is hogere iso + grotere stop + monopod niet de boodschap ?

't is maar dat je geen verkeerde investering doet ...
    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Om bewegende mensen scherp (in dit geval bevroren, niet bewogen) te fotograferen heb je twee mogelijkheden. Kortere sluitertijd of bevriezen d.m.v. de flits. Met de ingebouwde flits heb je zeker op grotere afstand niet voldoende lichtopbrengst om het onderwerp voldoende uit te lichten. De camera zal daarom het omgevingslicht gebruiken en de flits is dan inderdaad slechts invullicht (als het bereik voldoende is). Met 1/60 krijg je bewegende muzikanten i.i.g. niet scherp maar als je al met een volledig open diafragma zit kun je daar weinig meer aan doen behalve ISO verhogen. Oplossing: hogere ISO en/of lichtsterkere lens en/of betere flitser en/of dichterbij gaan staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
        Hi RD,

Ik ben geen flits fanaat, maar heb toch enkele bedenkingen bij jouw verhaal:

a) Met een invulflits op concerten werken is 1 ding, maar met zo'n grote..... gaan de artiesten dat goed vinden ?
        Gisteren stond hier nog een post van iemand die zo de woede van de artiesten op de hals had gehaald ...

b) Ga je een flitser vinden met een richtgetal dat groot genoeg is om de afstand (...?) naar het podium te overbruggen ?

c) Toeschouwers: als ik op een concert zou zijn waar voortdurend zo een weerlicht afgaat, ben ik niet zeker of ik happy zou zijn ?

Is hogere iso + grotere stop + monopod niet de boodschap ?

't is maar dat je geen verkeerde investering doet ...
        DPaul.
        Monopod? Dan moeten de muzikanten ook stil zitten, niet?
        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
          Monopod? Dan moeten de muzikanten ook stil zitten, niet?
          Niet echt, het helpt om bewegingsonscherpte van jou tegen te gaan. Niet bewegingsonscherpte van de muzikanten Met de monopod win je wel 1 stop op z'n minst, maar als de muzikanten erg wild bewegen, tja, dan ben je nog net zo ver van huis
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Normaal ga je met te flitsen ook de sfeer wegflitsen, plus dat het ook nooit erg in de smaak valt van de artiesten, daarom dat het op de meeste plaatsen ook verboden is. Dus zit er niks anders op dan te werken met een hoge gevoeligheid en een lichtsterke lens. Toplenzen voor dergelijke fotografie

85 mm f1.8 USM, 135 mm F2 L USM, 70-200 F2.8 L USM, en dan een gevoeligheid van 800 tot 1600 ISO, en liefst in RAW werken daarna met de postprocessing ga je prachtige beelden hebben.

Let wel het zullen zeker niet allemaal toppers zijn dat is nu eenmaal eigen aan deze soort fotografie, dus zeker ni op een foto'tje kijken hé.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
              Normaal ga je met te flitsen ook de sfeer wegflitsen, plus dat het ook nooit erg in de smaak valt van de artiesten, daarom dat het op de meeste plaatsen ook verboden is. Dus zit er niks anders op dan te werken met een hoge gevoeligheid en een lichtsterke lens. Toplenzen voor dergelijke fotografie

85 mm f1.8 USM, 135 mm F2 L USM, 70-200 F2.8 L USM, en dan een gevoeligheid van 800 tot 1600 ISO, en liefst in RAW werken daarna met de postprocessing ga je prachtige beelden hebben.

Let wel het zullen zeker niet allemaal toppers zijn dat is nu eenmaal eigen aan deze soort fotografie, dus zeker ni op een foto'tje kijken hé.
              Ben zeer hard aan het nadenken om de 24-70 L te halen, ook F2.8....
              Maar heb schrik om met een slechte kopie thuis te komen van die lens....
              Zelfs corne zegt dat ie van de 5 lenzen die hij binnen krijgt 2 moet terugsturen....
              Is dit enkel bij deze lens, of hebben alle L lenzen daar last van?

Ps; raar maar waar, maar met mijne kitlens (plastic fantastic) heb ik bij goede lichtomstandigheden en vooral bij F8 toch geen slechte resultaten! Heb gisteren in RAW + Jpeg getrokken, zelfs de S (fine) Jpegs waren heel goed!
              Heb in RAW wat saturatie enzo opgetrokken en het resultaat mag er best wezen....
              Mvg
              Last edited by Reservoir_Dog; 17 maart 2005, 19:28.

Comment

Ik heb dit topic verplaatst naar Tips & Trucs om dat het hier beter tot zijn recht komt.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

Comment

Ben zeer hard aan het nadenken om de 24-70 L te halen, ook F2.8....
                  Maar heb schrik om met een slechte kopie thuis te komen van die lens....
                  Zelfs corne zegt dat ie van de 5 lenzen die hij binnen krijgt 2 moet terugsturen....
                  Is dit enkel bij deze lens, of hebben alle L lenzen daar last van?
                  Nee, gelukkig niet alle L-lenzen: de 24-70/2.8 (maar naar het schijnt ook de 70-200/4.0) geeft soms slechte resultaten met niet 1-reeks bodies. Ik ken mensen die 3 lenzen gehad hebben voor ze een goede te pakken hadden. Heb zelf nog met 2 mede BD-ers 2 van die lenzen getest en het resultaat was verschillend per combinatie body-lens (3 x 10D en 2 x Canon 24-70/2.8)...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Nee, gelukkig niet alle L-lenzen: de 24-70/2.8 (maar naar het schijnt ook de 70-200/4.0) geeft soms slechte resultaten met niet 1-reeks bodies. Ik ken mensen die 3 lenzen gehad hebben voor ze een goede te pakken hadden. Heb zelf nog met 2 mede BD-ers 2 van die lenzen getest en het resultaat was verschillend per combinatie body-lens (3 x 10D en 2 x Canon 24-70/2.8)...
                    Dan toch niet zo'n goede keus...
                    Corne test ze wel maar is die test wel grondig....
                    Mischien beter de 17-40 of de 16-35 maar deze laatste is wel erg duur....

Comment

Dan toch niet zo'n goede keus...
                      Corne test ze wel maar is die test wel grondig....
                      Mischien beter de 17-40 of de 16-35 maar deze laatste is wel erg duur....
                      Corné test ze zo goed en zo kwaad als hij kan, maar op een 1Ds denk ik, en net daar heeft de lens minder problemen op...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        Corné test ze zo goed en zo kwaad als hij kan, maar op een 1Ds denk ik, en net daar heeft de lens minder problemen op...
                        Tja, dan zal het die lens vooral NIET worden....
                        Zoveel geld betalen en dan maar HOPEN dat die goed werkt? Dat vind ik een beetje teveel van het goede hoor

Comment

Ik heb geen problemen met deze lens op een 20D. Bij mij heeft Corné ze twee keer getest, één keer bij hem thuis op een 1Ds en één keer bij mij thuis op mijn eigen toestel.

Groetjes,
                          Rudy
                          Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

Comment

Laat die ingebouwde flits maar ingeklapt!
                            Ook een externe flash raad ik sterk af, de sfeer van de belichting gaat inderdaad sterk afnemen, en je gaat muzikanten en toeschouwers irriteren (ik heb net nog een toneelstuk gefotografeerd, en daar was nog een 2e 'fotograaf' aanwezig die de helft van het stuk heeft staan flitsen ... ergerlijk )

De iso zover mogelijk omhoog tot zover dat de 'korrel' je niet stoort, monopod vind ik persoonlijk zéér handig omdat je toch nog veel meer vrijheid hebt dan met een driepoot, en gewoon genoeg foto's nemen wetende dat je onder zo'n omstandigheden goed bezig bent als 1 op 10 foto's (redelijk) goed is

En laat eens een fotootje zien

En ja, lichtgevoelige lenzen zijn onontbeerlijk, mijn oog valt momenteel ook op de 70-200 2.8 maar dat is dan weer een persoonlijke keuze hé...
                            Last edited by Tony smeT; 18 maart 2005, 15:17.

Comment

Vraagje:
                              Als je nu wilt flitsen voor bijvoorbeeld een auto show waar je dichtbij kan staan, en ik gebruik de ingebouwde flitser, maar ik wil NIET dat de lens helemaal open staat, wat kan ik dan het beste doen? Deze op manueel zetten, 1/60 zetten en een hoger diafragmawaarde instellen? Of is het niet zo simpel als ik denk?

Mvg

Comment

Working...
                              X