Naar aanleiding van enkele recente beelden, kwamen er nogal wat vragen over de gebruikte belichtingstechniek. Hier komt (tot 't nut van 't algemeen ) een bescheiden uitleg. Het principe is doodeenvoudig. Een paar spotjes, een grote kartonnen doos aan de binnenzijde beplakt met wit papier, een aantal reflectieschermpjes en een weinig geduld... én klaar is kees.
Het hoeft allemaal niet te precies te zijn. Hoe groter de doos, hoe meer werkruimte je krijgt, maar hoe meer licht je moet zetten om rondomrond fijn strooilicht te krijgen... Gaten in de doos kunnen gebruikt worden om rechtstreeks te belichten, om accenten te leggen. Met kleine reflectieschermpjes (wit karton, aluminiumpapier (glad of gekreukeld), ceedee's (danke Erik!), spiegeltjes, enz...) kunnen ook weer accenten of schaduwen verzacht worden... In bovenstaand voorbeeld werd in het gat achteraan nog een spotje geplaatst dat voor tegenlicht op de stukjes groente zorgde (meer sfeer!)...
Een gekleurd blad soepel karton (wit, grijs, zwart...) in een boog tegen de achterwand gekleefd zorgt voor een randloze (schaduwloze) achtergrond.
Ook bij rechtstreeks belichten, zorgen de witte wanden voor voldoende strooilicht om de schaduwen niet te hard te maken...
Deze halogeenspotjes kon ik onlangs op de kop tikken tijdens een soldenactie. De doosjes zaten onder het stof en de verkoper was blij dat hij ze kwijt was. Het leuke eraan is dat de kopjes gekanteld en gelockt kunnen worden en dat de statiefjes heel flexibel inzetbaar zijn. De pootjes kunnen zelfs nog 2/3 uitgeschoven worden. Prachtkoopje voor ±15 euro 't stuk. 'k Heb ze direckt alle 7 aangeslagen...
Maar iedere lichtbron is bruikbaar - alleen de grootte van de armatuur zal bepalen of ze handig bruikbaar zijn.
En verder lijm, meters plakband, klemmetjes, doosjes, verhoogjes, ministatiefjes, enz... en veel experimenteren. Geduldig testen... en goed kijken...Ik kan dit iedereen echt aanraden. Bijzonder leuk om te doen, niet moeilijk en onderwerpen bij de vleet. Een regennamiddag ? Geen nood, naar m'n goedkope ministudio
Hopelijk is dit een beetje duidelijk en heeft iemand er wat aan...
Mocht dat zo zijn, laat zeker wat voorbeelden zien... is altijd leuk !!!
Greetz, Kariboe
Het hoeft allemaal niet te precies te zijn. Hoe groter de doos, hoe meer werkruimte je krijgt, maar hoe meer licht je moet zetten om rondomrond fijn strooilicht te krijgen... Gaten in de doos kunnen gebruikt worden om rechtstreeks te belichten, om accenten te leggen. Met kleine reflectieschermpjes (wit karton, aluminiumpapier (glad of gekreukeld), ceedee's (danke Erik!), spiegeltjes, enz...) kunnen ook weer accenten of schaduwen verzacht worden... In bovenstaand voorbeeld werd in het gat achteraan nog een spotje geplaatst dat voor tegenlicht op de stukjes groente zorgde (meer sfeer!)...
Een gekleurd blad soepel karton (wit, grijs, zwart...) in een boog tegen de achterwand gekleefd zorgt voor een randloze (schaduwloze) achtergrond.
Ook bij rechtstreeks belichten, zorgen de witte wanden voor voldoende strooilicht om de schaduwen niet te hard te maken...
Deze halogeenspotjes kon ik onlangs op de kop tikken tijdens een soldenactie. De doosjes zaten onder het stof en de verkoper was blij dat hij ze kwijt was. Het leuke eraan is dat de kopjes gekanteld en gelockt kunnen worden en dat de statiefjes heel flexibel inzetbaar zijn. De pootjes kunnen zelfs nog 2/3 uitgeschoven worden. Prachtkoopje voor ±15 euro 't stuk. 'k Heb ze direckt alle 7 aangeslagen...
Maar iedere lichtbron is bruikbaar - alleen de grootte van de armatuur zal bepalen of ze handig bruikbaar zijn.
En verder lijm, meters plakband, klemmetjes, doosjes, verhoogjes, ministatiefjes, enz... en veel experimenteren. Geduldig testen... en goed kijken...Ik kan dit iedereen echt aanraden. Bijzonder leuk om te doen, niet moeilijk en onderwerpen bij de vleet. Een regennamiddag ? Geen nood, naar m'n goedkope ministudio
Hopelijk is dit een beetje duidelijk en heeft iemand er wat aan...
Mocht dat zo zijn, laat zeker wat voorbeelden zien... is altijd leuk !!!
Greetz, Kariboe
Comment