Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kartonnen doos als ministudio...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kartonnen doos als ministudio...

    Naar aanleiding van enkele recente beelden, kwamen er nogal wat vragen over de gebruikte belichtingstechniek. Hier komt (tot 't nut van 't algemeen ) een bescheiden uitleg. Het principe is doodeenvoudig. Een paar spotjes, een grote kartonnen doos aan de binnenzijde beplakt met wit papier, een aantal reflectieschermpjes en een weinig geduld... én klaar is kees.



    Het hoeft allemaal niet te precies te zijn. Hoe groter de doos, hoe meer werkruimte je krijgt, maar hoe meer licht je moet zetten om rondomrond fijn strooilicht te krijgen... Gaten in de doos kunnen gebruikt worden om rechtstreeks te belichten, om accenten te leggen. Met kleine reflectieschermpjes (wit karton, aluminiumpapier (glad of gekreukeld), ceedee's (danke Erik!), spiegeltjes, enz...) kunnen ook weer accenten of schaduwen verzacht worden... In bovenstaand voorbeeld werd in het gat achteraan nog een spotje geplaatst dat voor tegenlicht op de stukjes groente zorgde (meer sfeer!)...
    Een gekleurd blad soepel karton (wit, grijs, zwart...) in een boog tegen de achterwand gekleefd zorgt voor een randloze (schaduwloze) achtergrond.
    Ook bij rechtstreeks belichten, zorgen de witte wanden voor voldoende strooilicht om de schaduwen niet te hard te maken...


    Deze halogeenspotjes kon ik onlangs op de kop tikken tijdens een soldenactie. De doosjes zaten onder het stof en de verkoper was blij dat hij ze kwijt was. Het leuke eraan is dat de kopjes gekanteld en gelockt kunnen worden en dat de statiefjes heel flexibel inzetbaar zijn. De pootjes kunnen zelfs nog 2/3 uitgeschoven worden. Prachtkoopje voor ±15 euro 't stuk. 'k Heb ze direckt alle 7 aangeslagen...
    Maar iedere lichtbron is bruikbaar - alleen de grootte van de armatuur zal bepalen of ze handig bruikbaar zijn.

    En verder lijm, meters plakband, klemmetjes, doosjes, verhoogjes, ministatiefjes, enz... en veel experimenteren. Geduldig testen... en goed kijken...Ik kan dit iedereen echt aanraden. Bijzonder leuk om te doen, niet moeilijk en onderwerpen bij de vleet. Een regennamiddag ? Geen nood, naar m'n goedkope ministudio

    Hopelijk is dit een beetje duidelijk en heeft iemand er wat aan...
    Mocht dat zo zijn, laat zeker wat voorbeelden zien... is altijd leuk !!!
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

  • #2
    Re: Kartonnen doos als ministudio...

    In één woord: SUBLIEM

    Jij bent een oscar waard voor decors en props.
    vraagje: ken jij plaatsje waar dergelijke minispots op pootjes te verkrijgen zijn?
    mss merk?
    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Kartonnen doos als ministudio...

      Mooi werk, compleet met afbeeldingen dat werkt een stuk makkelijker. Bedankt Koen.

      groeten, Jan.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

      Comment


      • #4
        Re: Kartonnen doos als ministudio...

        toevallig: ik heb gisteren juist hetvolgende gedaan:

        grote allinone printerscannerfax doos genomen.
        3 vlakken uit gesneden
        héél dun wit papier op de 'ramen' geplakt
        op tafel gelegd
        150watt halogeen straler links,rechts en bovenkant*

        *of die bovenkant echt nut heeft weet ik eigenlijk niet, later eens proberen om hem ergens anders te positioneren.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Kartonnen doos als ministudio...

          was eigenlijk het zelfde aan het denken, bedank voor de voorbeelden.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Kartonnen doos als ministudio...

            Goeie informatie Kariboe!

            Ik heb een tijdje geleden zelf een softbox in elkaar geknutseld, maar zat nog wat te knoeien met de belichting. Jou idee is een goeie aanvulling op mijn softbox.


            Thanks, Kris.
            My work: VICTORIE.com

            Comment


            • #7
              Re: Kartonnen doos als ministudio...

              Bedankt voor de verhelderende uitleg, Kariboe!

              En om meteen even een prachtig resultaat te tonen:



              Zie deze topic in Showcase Stilleven.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Kartonnen doos als ministudio...

                Bedankt voor de uitgebreide toelichting.
                Beelden zeggen soms meer dan woorden ... en met je foto's erbij wordt heel wat duidelijk
                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kartonnen doos als ministudio...

                  Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                  In één woord: SUBLIEM

                  Jij bent een oscar waard voor decors en props.
                  vraagje: ken jij plaatsje waar dergelijke minispots op pootjes te verkrijgen zijn?
                  mss merk?
                  Henri
                  Ik zou het niet weten ? Ikzelf heb ze gekocht in een EUROSTOCK (stock-warenhuis) tijdens de soldenperiode in de afdeling verlichting. Ze stonden ergens in een verloren hoekje en de dikke laag stof op de verpakking vertelde duidelijk dat de pakjes al een tijdje lagen te verkommeren...

                  Hierbij de naam : "Lucide nv - Grillo - Tafellamp 12 V. - 35 W". Op de verpakking sttat ook nog "Copyright 1994 DAVINCI INDUSTRIAL INC." en ook nog "Made in China".

                  Misschien moeilijk om zomaar te beginnen zoeken, maar ik ben er zeker van dat er zeker alternatieven te vinden zijn. Je moet er natuurlijk op vallen... zoals ik

                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kartonnen doos als ministudio...

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    toevallig: ik heb gisteren juist hetvolgende gedaan:

                    grote allinone printerscannerfax doos genomen.
                    3 vlakken uit gesneden
                    héél dun wit papier op de 'ramen' geplakt
                    op tafel gelegd
                    150watt halogeen straler links,rechts en bovenkant*

                    *of die bovenkant echt nut heeft weet ik eigenlijk niet, later eens proberen om hem ergens anders te positioneren.
                    Dit is wel de techniek van de lichttent. Licht komt van buiten...
                    Ik weet nu wel niet direct of dat enig verschil maakt hoor... Is in elk geval een belichtingstechniek die bijna geen schaduwen veroorzaakt...

                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kartonnen doos als ministudio...

                      de bovenkant ook kariboe?

                      daar sloeg het sterretje op
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kartonnen doos als ministudio...

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        de bovenkant ook kariboe?
                        daar sloeg het sterretje op
                        Soms kan het nodig zijn om inderdaad van bovenaf licht te geven. In onderdtaand voorbeeld werd RECHTSTREEKS belicht van links, rechts en boven omdat de schuimkraag en het kleur van het bier zeer helder moesten zijn. Een vierde spotje komt van achter en buiten de doos en verlicht het witte achtergrondvel om dat ook zeer wit weer te geven...



                        Greetz, Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kartonnen doos als ministudio...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                          Bedankt voor de verhelderende uitleg, Kariboe!
                          Thks, Hombre !
                          Last edited by Kariboe; 3 februari 2005, 11:47.
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kartonnen doos als ministudio...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                            Soms kan het nodig zijn om inderdaad van bovenaf licht te geven. In onderdtaand voorbeeld werd RECHTSTREEKS belicht van links, rechts en boven omdat de schuimkraag en het kleur van het bier zeer helder moesten zijn. Een vierde spotje komt van achter en buiten de doos en verlicht het witte achtergrondvel om dat ook zeer wit weer te geven...



                            Greetz, Kariboe
                            Waaw; fel bedankt!
                            En die Duvel maakt het compleet!
                            Groeten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kartonnen doos als ministudio...

                              Tread een beetje meegevolgt , thanks Kariboe voor de foto's van de lichtbox
                              opstelling.

                              Groeten
                              Leon
                              Groeten Leon
                              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                              Comment

                              Working...
                              X