Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bliksem 'lokken'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bliksem 'lokken'

we zijn reeds februari en de onweersmaanden komen in't verschiet.

nu vroeg ik me af:heeft er iemand al eens geprobeerd een bliksem te 'lokken'?

je ergens verschalken met toestel op statief en dan wat verder (liefst verder als dichter ) iets opgesteld om de bliksem aan te trekken.

zelf dacht ik aan het opstellen van en afleider of het cliche vliegertje met een sleutel.
    (op te stellen liefst voor het onweer dan natuurlijk)

een gebouw met afleider zoeken kan natuurlijk ook
    foto als spiegel of als venster?

Re: bliksem 'lokken'

@parakiet
    Zelfmoordneigingen ?
    ALs je dat vliegerke oplaadt, moet dat wel aan een fijn-koperen of ijzeren draadje zijn. Kwestie van geleiding te hebben. Dat uiteinde moet je wel niet vasthouden hoor. Eerder via een metalen buis in de grond koppelen. Vergeet ook niet de laklaag af te nemen.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

pas maar op dat je toestel op statief dan niet als geleider werkt

Comment

idd, purlut zou dacht ik te werk te gaan... als ik het ooit doe natuurlijk

Comment

Zou je niet liever de zendmasten van de telefoon/televisie in de gaten houden? Die zijn lekker hoog, uitstekend geaard en je kan nog enige afstand houden ook. Die masten trekken wel degelijk de bliksem aan.

Comment

het fenomeen bliksem is niet zo manipuleerbaar als men wel denkt
            wetenschappelijk zoekt de "tweede" terugslagontlading de weg van de zwakste weerstand.(natte boom,metalen antenne op hoogbouw,onozel manneke op wijdse platte vlakte,zoals een ...voetbalveld...)
            voorspellen wanneer en waar de bliksem inslaat is zo goed als onmogelijk
            behalve...wanneer u zelf kunstmatig bliksems veroorzaakt !
            een TESLAgenerator doet wonderen in een goed verluchtte (hoge OZON ontwikkeling) ruimte en kost "noegabollen".
            uiteraard kooike van "faraday" niet vergeten want milioenen Volt vliegen door het beperkte zwerk.
            u houdt wel 100% kontrole kwestie foto omstandigheden.
            maar...op nog een andere manier kunt u de bliksem verschalken voor het nageslacht !!
            koppel een VCR met een tape van 5 uur speelduur aan een kwalitatief
            goede videokamera.
            stel uw beeldgrootte zodanig in dat de onweerswolk er dwars door heen gaat

en laat aan de randen zeker wat extra speelruimte.
            de meer spektakulaire bliksems zijn degene welke zich horizontaal
            door de lucht uitstrekken ! de vele kleine vertakkingen maken het geheel tot een zeer mooi spektakel.
            na de opnamen leidt u gewoon de video via uw pc in een videobewerkingsprogramma en u selekteert het beste/de beste beeldjes
            er uit en slaat die op in zeer hoge kwaliteit bitmap files (.BMP)
            met de videotapemoederopnamen doet u natuurlijk wat u wilt ! of...in uw videoarchief plaatsen of... u wist de opname uit en herbruikt die tape opnieuw en op nieuw enz.
            voor de "die hard" bliksemfanaten:ergens op deze aardbol loopt een persoon die reeds meer dan 3 maal door de bliksem getroffen is en het steeds kan navertellen (zij het dat hij steeds al of bijna al zijn kleren van het lijf gerukt heeft geworden door de bliksem )
            dus...zoek die persoon op (in de media staat zijn naam enzo wel vermeld)
            en ga daar tijdens onweders samen mee wandelen.spanningen verzekert !!

beetje kunstmatige "bliksem" hier: http://enigma.as28747.net/hex/kirlian.htm
            Last edited by STOOMLOK; 1 februari 2005, 13:26.
            the path of superstition leads to the crossroads of insanity

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
              Zou je niet liever de zendmasten van de telefoon/televisie in de gaten houden? Die zijn lekker hoog, uitstekend geaard en je kan nog enige afstand houden ook. Die masten trekken wel degelijk de bliksem aan.
              zie men laatste zin

Comment

Kunt ge ook niet werken met heel lange belichtingstijden, zodat ge zeker op het juiste moment een foto neemt, of werkt dit niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door STOOMLOK
                  het fenomeen bliksem is niet zo manipuleerbaar als men wel denkt
                  wetenschappelijk zoekt de "tweede" terugslagontlading de weg van de zwakste weerstand.(natte boom,metalen antenne op hoogbouw,onozel manneke op wijdse platte vlakte,zoals een ...voetbalveld...)
                  voorspellen wanneer en waar de bliksem inslaat is zo goed als onmogelijk
                  behalve...wanneer u zelf kunstmatig bliksems veroorzaakt !
                  een TESLAgenerator doet wonderen in een goed verluchtte (hoge OZON ontwikkeling) ruimte en kost "noegabollen".
                  uiteraard kooike van "faraday" niet vergeten want milioenen Volt vliegen door het beperkte zwerk.
                  u houdt wel 100% kontrole kwestie foto omstandigheden.
                  maar...op nog een andere manier kunt u de bliksem verschalken voor het nageslacht !!
                  koppel een VCR met een tape van 5 uur speelduur aan een kwalitatief
                  goede videokamera.
                  stel uw beeldgrootte zodanig in dat de onweerswolk er dwars door heen gaat

en laat aan de randen zeker wat extra speelruimte.
                  de meer spektakulaire bliksems zijn degene welke zich horizontaal
                  door de lucht uitstrekken ! de vele kleine vertakkingen maken het geheel tot een zeer mooi spektakel.
                  na de opnamen leidt u gewoon de video via uw pc in een videobewerkingsprogramma en u selekteert het beste/de beste beeldjes
                  er uit en slaat die op in zeer hoge kwaliteit bitmap files (.BMP)
                  met de videotapemoederopnamen doet u natuurlijk wat u wilt ! of...in uw videoarchief plaatsen of... u wist de opname uit en herbruikt die tape opnieuw en op nieuw enz.
                  voor de "die hard" bliksemfanaten:ergens op deze aardbol loopt een persoon die reeds meer dan 3 maal door de bliksem getroffen is en het steeds kan navertellen (zij het dat hij steeds al of bijna al zijn kleren van het lijf gerukt heeft geworden door de bliksem )
                  dus...zoek die persoon op (in de media staat zijn naam enzo wel vermeld)
                  en ga daar tijdens onweders samen mee wandelen.spanningen verzekert !!
                  zelf bliksem maken?
                  care to explain?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                    Kunt ge ook niet werken met heel lange belichtingstijden, zodat ge zeker op het juiste moment een foto neemt, of werkt dit niet
                    dat kan zeker, heb verlede jaar 4 bliksems getrokken (door laattijdigaankopen eerste persoonlijke compact)

Comment

de vraag was om ze te lokken, niet om ze te trekken. trekken is gemakkelijk, zoals gezegd via een lnge sluitertijd en schatten waar hij gaat komen.

maar over lokken weet ik niets. toen ik mijn laatste bliksem trok in spanje (pyreneen), had ik beter ergens anders ingesteld. de bliksem had ik, maar wie had nu kunnen weten dat die bliksem een opslagplaats benzine in brand zou zetten? zo'n mooi lichtspektakel (niemand gewond!!!), en ik had een domme bliksem, ipv die ontploffing.....

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Een gekend BD gezegde:

"Wie met de bliksem speelt, zal zeker zijn gat verbranden"...

Comment

lange belichtingstijden
                          op die manier zet ge u zelf buitenspel voor mocht er een bolbliksem
                          ontstaan ! die vurige bliksembol verplaatst zich zeer snel na zijn ontstaan en heeft een zeer kort leven beschoren.
                          bij daglicht mag dat zeker met een sluitersnelheid tussen 1/1000é - 1/2000é.
                          bij nacht neemt u verschillende opnamen kort na mekaar (burst) aan sluitersnelheid tussen 1/100é - 1/250é van op statief uiteraard.
                          en inderdaad...dat is gokken !! als er niks gebeurde..."delete" u gewoon die
                          bepaalde opnamen in geheugen en doet een nieuwe poging daarna
                          dat is het voordeel van digitaal tegen over analoog
                          analoog hebt ge het aan uw been voor elk belichte beeldje van uw film...
                          digitaal kunt ge herdoen en herdoen voor nope

zelf bliksem maken
                          via klein zoekaktie op internet met trefwoorden TESLA,KIRLIAN,hoogspanningsfotografie komt ge al een heel eind ver
                          kwestie informatie

standpunt
                          van uit een vliegtuig (hoog !) boven een onweder met bliksems vliegen en fotograferen werpt een heel ander "licht" op het fenomeen bliksem.
                          en moest ge het kunnen betalen...het fotograferen zoals door de nasa van de mysterieuze "sprites" bliksems op zeer grote hoogte in hun "schone kleurkes" daar zoudt ge zeker een mooie tentoonstelling mee kunnen organiseren
                          ter vermaakvan menig fotograaf
                          the path of superstition leads to the crossroads of insanity

Comment

1/250 ste is nie bepaald mijn definitie van een lange belichtingstijd. mss dat je zo bolbliksems zult kunnen busten maar bliksems ga je er amper mee vangen

Comment

Bliksems lokken
                              Kweet nie goe !!!

Als het op een zomerse avond ( mag ook ochtend zijn ) kan is op onweer, ben ik er als de kiekens bij !! MAAR ... ik stel mij steeds op veilige plaatsen.
                              Ik zoek steeds op voorhand naar geschikte plaatsen.
                              zo zoek ik bv :een plaatsje op een 60 meter van een hoge zendmast ( waar ik een mooi panarama heb ). Als hij niet ver naast mij naar beneden komt zal hij via deze mast naar beneden komen. Ook probeer ik zoveel mogelijkt te werken van uit mijn camionet ( de deuren open aan de achterkant, zo zit in veilig en droog ).

Zoveel mogelijk goeie plaatsen zoeken, zo weet je direct waar naar toe bij het minste onweer.
                              Ook zijn er verschillende websites te vinden die kaarten aanbieden, zo weet je of je uw uitrusting moet klaarzetten of niet ( http://webcam.paanstra.nl/?id=2,4
                              )

Veel succes !!!
                              Ik hoop dat je ons nog kan vertellen of het u gelukt is ( om hem te lokken )
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                              X