Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope hoekzoeker ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goedkope hoekzoeker ?

Nogal dikwijls wil ik paddestoelen fotograferen. Probleem is echter dat dit nogal tegen de grond aan is, en ik dan moeilijk doorheen de zoeker kan kijken.
    Een beetjes prutswerk en na tien minuten een eenvoudig, maar wel werkende hoekzoeker. Vermoedelijk bruikbaar op alle toestellen. Werkt wel op die van mij (Nikon D70)
    Nodig:
    prisma
    1 elastiekje (rekkertje)
    2 gordijnglijders of iets anders
    2 druppels locktite.

Kleef zoals op de foto, de twee gordijngelijders of iets gelijkaardigs aan het prisma.
    Laat dorgen en kees is klaar.
    Met elastiekje houd je het prisma vast.
    In plaats van een prisma, kan ook een stukje spiegelglas gebruikt worden. Je moet dan wel een vormpje in dik karton maken. Eentje in de vorm van een gelijkbenige driehoek met een rechte hoek. Het spiegeltje plak je dan tegen aan de langste zijde, de schuine zijde.
    Simple en 't werk nog ook.
    Hoekzoeker

Montage op het toestel.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Re: Goedkope hoekzoeker ?

Hey, tof !
    natwork.be

Comment

zeker een mooie oplossing maar hoe kom ik aan een prisma ?
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

Comment

Prisma ?
        Op rommelmarkten kapotte verrekijkers.
        Of een hoekstuk voor op een telescoop...
        Nu, Noname, ik zal je er eentje bezorgen. Ik heb er nog eentje liggen. In ieder verrekijker zitter er normaal 4. Heb ooit eens een goedkope verrekijker gekocht met 2 omdat we die lenzen nodig hadden voor onderdelen voor een telescoop. 't Was spotgoedkoop en even goed als de normale zoekers voor telescopen.
        In het andere geval, een stukje spigelglas van de dunste soort. zo'n 5cm op 2,5 cm. Dat is vlug te vinden. Anders snijd ik er wel eentje uit een oude spiegel (spiegels die in badkamerkastdeuren worden gebruikt) zijn zeer dun en gemakklijk te snijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
          Prisma ?
          Op rommelmarkten kapotte verrekijkers.
          Of een hoekstuk voor op een telescoop...
          Nu, Noname, ik zal je er eentje bezorgen. Ik heb er nog eentje liggen. In ieder verrekijker zitter er normaal 4. Heb ooit eens een goedkope verrekijker gekocht met 2 omdat we die lenzen nodig hadden voor onderdelen voor een telescoop. 't Was spotgoedkoop en even goed als de normale zoekers voor telescopen.
          In het andere geval, een stukje spigelglas van de dunste soort. zo'n 5cm op 2,5 cm. Dat is vlug te vinden. Anders snijd ik er wel eentje uit een oude spiegel (spiegels die in badkamerkastdeuren worden gebruikt) zijn zeer dun en gemakklijk te snijden.

Hallo Wim ,
          je hebt email en alvast bedankt
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

Comment

Als je dat prisma op die manier gebruikt, komt er dan niet teveel strooilicht in het prisma?

Ik zou al beginnen met de zijkanten mat zwart te schilderen. En de grote schuine zijde, kun je die ook schilderen (of reflecteert die dan niet meer? maar de reflectie zit wel langs de binnenzijde... )
            "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rafael
              Als je dat prisma op die manier gebruikt, komt er dan niet teveel strooilicht in het prisma?

Ik zou al beginnen met de zijkanten mat zwart te schilderen. En de grote schuine zijde, kun je die ook schilderen (of reflecteert die dan niet meer? maar de reflectie zit wel langs de binnenzijde... )
              Dit vroeg ik me ook af.

Waardevolle tip, Wim!
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Euh,
                Er is veel verbeterbaar hoor. Inderdaad zwart maken zal veel helpen. Volgende stap is het geheel omwikkelen met zwart karton, papier, het is hier enkel de bedoeling de basis te geven en het principe. Veel strooilicht ? Dat valt mee hoor. Je fotografeert immers in duistere omstandigheden, en je zit dusdanig tegen je fototoestel aan, dat het voldoende is om te shoten.
                Ik ga het nog iets perfekter maken door gebruik van lenzen ... Optica is immers een stokpaardje geweest en slijpen van lenzen, speigels, ... daar ben ik nu echt niet verlegen om.
                Het was de bedoeling om het idee te lanceren. Trouwens, indien je een spiegeltje gebruikt, wordt er uiteraard in een donker karton gewerkt.
                Ik heb wel het geluk dat het prisma, doffe, matte kanten heeft.

Comment

Hi Purlut,

Dit noem ik nu nog eens creative thinking:
                  Ga dat ook proberen.

Ik neem wel aan dat je niet alle kanten zwart mag schilderen om strooilicht te vermijden.

DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

@DPaul
                    Inderdaad, niet alle kanten zwart schilderen. Alleen de goede, dwz, deze die op de foto mat zien, dus enkel die twee kanten waar dat knoppeke op is geplakt. De lange schuine zijde kan je ook zwart schilderen, ik plaats daar wel een zwart kartonneke tegen.
                    Je kan eventueel ook donker-wit nemen, maar dan wel echt diep donker-wit. Is niet gemakkelijk te vinden, even zeldzaam als het extreme helder-bleek-zwart. Gezien zwart geen kleur is, kan je echter ook die kleur niet kopen, dus we hebben hier een ernstig probleem. Hoe kan je iets in een kleur zetten die niet bestaat ?

Comment

Hi Purlut,

Thanks woor de technische uitleg.

Ik ben al in de gamma gaan kijken voor een potje RGB 0,0,0 en dat staat er niet. Misschien verkopen ze cymk ?

Ga eerst een oude verrekijker zoeken om te slopen.
                      Misschien kan ik dan de 3 extra prismas in de koopjeshoek plaatsen.

Als een andere BDer Er 3 over heeft, wil ik wel een bod doen. Toch graag een richtprijs. Indien reeds geschilderd in 0,0,0 natuurlijk meerprijs waard.

DPaul.
                      DPaul - A.FIAP

Comment

Eens vragen op container-parken. Bij ons kan je een vraagbriefje ophangen, misschien wel eens doen. Ik zal in elk geval aan de uitbater vragen of hij dit even wil in het oog houden (figuurlijk natuurlijk)
                        Veelal is de lens kapot of is de verrekijke rin tweeën gebroken. Zelden zijn de prisma's stuk.
                        Ook eens kijken naar speelgoedverrekijkers. Ik zal ook eens uitkijken.
                        Let wel, alleen die verrekijkers waarbij de ooglens (oculair) niet loodrecht op de hoofdlens staat hebben een brekingsmechanisme dat uit soms uit spiegels, veelal uit prisma's bestaat.
                        Ik ga ook eens kijken in de speelgoedwinkel. Bv een periscoop kan ook misschien ook dienen, daar wordt immers het licht ook op twee plaatsen omgeleid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                          Eens vragen op container-parken. Bij ons kan je een vraagbriefje ophangen, misschien wel eens doen. Ik zal in elk geval aan de uitbater vragen of hij dit even wil in het oog houden (figuurlijk natuurlijk)
                          @Purlut,

Ik heb er een. Zitten 4 prismas in.Maar Purlut, klopt het nu dat ik het beeld op z'n kop in het prisma zie ? Of moet ik een truuk doen met 2 prismas op elkaar
                          Want nu moet ik niet meer op m'n buik gaan liggen voor paddos, maar wel op m'n hoofd gaan staan

DPaul.
                          DPaul - A.FIAP

Comment

Juist, daar kan je een tweede prisma voor gebruiken, of je kan een simple omkeer-lensje gebruiken.
                            Nu, het went wel hoor. Heb er zo al verschillende genomen en het lukt aardig en snel. Voelt in het begin wat onwennig aan. Ik was het al vergeten.
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 10 maart 2005, 10:38.

Comment

leuk gevonden, vraag in iedergeval octrooi aan.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X