Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pluimscherp pluimvee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pluimscherp pluimvee

hoe?
    dag na dag zie ik hier de mooiste, kleurrijkste, scherpste fladderaars maar oh wee als ik zelf eens de natuur in duik om iets te proberen.

hoe krijg je in godsnaam (excuse me) zon klein vogeltje op deftige grootte op een foto?
    het lukt me om die gevleugeldevrienden scherp te krijgen tot op beperkte grootte ( http://users.pandora.be/parakiet/d70/27-DSC_1358.jpg ; http://users.pandora.be/parakiet/d70/29-DSC_1362.jpg wel wat té licht maar bon) maar hoe krijg ik groot en scherp?

ik zou promp mijn beste fotos de vuilbak in pieren als ik hier sommige koolmezen,meeuwen, vlaamse gaaien zie opduiken in volle scherpte en close up...

is het simpel en kan het niet met een D70+ : kitlens, of 70-300 1:4 - 5.6 G of 500mm spiegeltele 1:8?

kan het toch en zijn er truukjes?
    of zijn er maar een paar lenzen die na veel oefening zon beeldjes leveren?
    foto als spiegel of als venster?

Re: pluimscherp pluimvee

Ten eerste heb je een grote tele nodig (tot 300 of beter nog, 400mm). Maar je hebt ook heel veel geduld (en geluk) nodig, omdat je die beestjes niet zomaar ergens kan laten zitten of vliegen) waar je dat zou willen .

Toen ik juist van het werk kwam, had ik een beetje geluk om nog eens een vogeltje op de foto te kunnen zetten. Een paar van die foto's zet ik misschien wel bij Showcase .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Je kan de vogels al dicht bij jou of je huis of iets dergeklijke lokken naar een voederplankje ofzo met van die vetbolletjes met zaden in die ze verkopen (volgende week in den aldi trouwens )
      zeker in de winter zijn ze dan niet al te schuw en kun je ze benaderen
      en meeuwen ja dan moete ies naar de zee gaan hé
      Voor de rest ga ik hier ook eens luisetern naar de echte natuurfotografen onder de BD'ers, want mij lukt dit eigenlijk ook bijna nooit
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

dit is een meesje in de tuin aan de nootjes die ik er speciaal voor had opgehangen.

statiefje bovengehaald en D70 + tele derop. dit is het resultaat... tijd is geenboosdoener want het is geen rap-rap-snapshot.

Comment

Dit heb ik gemaakt en met de voet in een ton met stenen op ons terras gezet
          op een stuk of 5 meter van het huis(ga het nog dichter proberen want zelfs met 300mm geraak je niet zo close als die "goeie" hier op het forum)
          die beestjes zitten daar toch elke morgen op, spijtig genoeg moet ik dan naart school en azzek terug kom dan ist donker dus

Tv( Shutter Speed )
          1/150
          Av( Aperture Value )
          5.6
          ISO Speed
          400
          Focal Length
          240mm
          Last edited by Hellcat; 19 november 2004, 17:04.
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Post de EXIF file eens en dan kunnen de experts verder praten. Niet dat ik daar bij hoor, maar dan ga ik zeker mee luisteren.

Er is hier al eens gezegd dat je bewegingsonscherpte krijgt wanneer je sluitertijd niet kleiner is dan bv 1/500 voor een 500 mm zoom of 1/300 voor een 300 mm zoom. Het zou daar dus al kunnen aan liggen.
            Last edited by flowojo; 19 november 2004, 17:02.
            Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flowojo
              Er is hier al eens gezegd dat je bewegingsonscherpte krijgt wanneer je sluitertijd niet kleiner is dan bv 1/500 voor een 500 mm zoom of 1/300 voor een 300 mm zoom. Het zou daar dus al kunnen aan liggen.
              En dan moet je nog beschikken over een redelijk vaste hand hoor...
              Als je op een D70 bvb de 50-500 van sigma gebruikt wordt dit (rekening houdend met de cropfactor) een 750mm. Een sluitertijd van 1/1000 en korter is op dat moment geen overbodige luxe hoor...

je kan anders ook beginnen met wat grotere vogels..
              bvb deze hier:
              Grote vogel

(vrije natuur 500mm)

Succes nog!!

S.
              My Portfolio (like!)
              Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

Comment

Dag,

Oefenen in de tuin is een eerste opdracht.
                Ik ben begonnen aan 80mm; daarna naar 200mm; daarna 280mm (1.4x200)
                Allemaal handheld natuurlijk.
                Vanaf nu is het wachten op en budget voor een 400 of 500mm

Op 80mm:
                toegevoegde waarde removed voor parakiet

Op 200mm:

op 280mm:
                Last edited by Gigi; 21 november 2004, 13:06.
                The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

mooie fotos, maar kwa toegevoegde waarde brengt je post niet veel

Comment

Je hebt niet altijd super tele's nodig hoor kijk maar;

en

maar dan moet je dus wel kortbij kunnen komen ( als de berg....enz)

deze zijn allemaal gemaakt met de canon 70-200mm L f 2.8 samen met de 1.4 extender. op statief en in een schuiltentje op een afstand van ongeveer 2 meter.

Geduld en kennis van je onderwerp en voorbereiding daar ligt de sleutel voor een goede natuurfoto.
                    De rest zijn fototechnische dingen ...zorgen dat je onderwerp vrij komt door een open achtergrond en kleine DOF enz...

In de tuin eens rondlopen kan wel leuk zijn maar je gaat er heel zelden een bruikbare foto uit halen.
                    Last edited by steward; 21 november 2004, 12:53.
                    Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

ah maar nu gaat men lampje branden!

desondanks het zwaar mm geweld worden die fotos nog altijd op relatief korte/medium afstand genomen.

mss eens tijdens een vakantie of weekend in leer gaan bij een amateurnatuurfotograaf

Comment

Tuurlijk parakiet eerste regel probeer zo kort mogelijk bij je onderwerp te komen en gebruik in functie daarvan je objectief.
                        De hoeveelheid "lucht" die in beweging of vol waterdamp zit helpt er niet aan om een "goede" foto te maken.
                        Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Je kan ook gewoon geluk hebben deze blauwe reiger vloog ineens op een paar meter voor mijn lens.

Je kan ook eens naar het Zwin in Knokke gaan. Daar heb je massa's fantastische vogels die mooi op twee meter van je lens blijven zitten

je moet enkel zien dat er niet te veel tralies mee opstaan
                          Last edited by Jippie; 17 december 2004, 13:00.
                          Canon EOS 300D, kitlens +Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro II D

Comment

Hangt ervan af wat je wilt fotograferen. Als je vogels wilt fotograferen, ga je best naar een plaats waar veel volk komt, zodoende zijn de beesten mensen gewoon. Ga maar eens op de dijk gaan wandelen, of op de pier in Nieuwpoort, Oostende Blankenberge, daar scheren de meeuwen zo onder je door. Je kunt daar zonder problemen meeuwen en dergelijke benaderen tot 4-5 meter, soms zelf dichter. Ik heb een foto genomen van een huismus te nieuwpoort op 20cm.

Voederplaatsen zijn vaak ook dankbaar. Je kunt ook in/met een schuilhut werken, maar ook hier wordt geduld op de proef gestelt: lang wachten voor een paar foto's.

Als je heel veel op stap gaat, dan kom je van tijd tot tijd ook exemplaren tegen in de vrije natuur, die absoluut niet schuw zijn: vogels die tijdens hun trek moegevloegen zijn, of nog nooit eerder een mens zijn tegengekomen. Ook die kun je vaak makkelijk fotograferen.

Vaste schuilhutten in reservaten zijn ook een goeie plaats.

Maar vooral: heb geduld. Als je maar 5 minuten per maand op stap gaat om vogels te fotograferen, dan is de kans dat je een beeldvullend kiekje kunt schieten, wel behoorlijk klein. Spendeer je 30 uur per maand, dan is de kans al een stuk groter ...

Veel beeldvullende foto's (van insekten dan) nam ik als volgt: je neemt een foto vanop 5 meter, en dan ga je tot 4,5 meter, weer een foto, 4 meter, nog eentje, 3 meter, 2 meter, 1 meter, 0.5 meter, enz...
                            Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
                            Only when the last river has been poisened,
                            Only when the last fish has been caught,
                            Then only will you see that money cannot be eaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
                              Spendeer je 30 uur per maand, dan is de kans al een stuk groter ...
                              moet zijn :

"Spendeer je 30 uur per week, dan is de kans al een stuk groter"

--
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Working...
                              X