Wanneer ik een foto op ware grootte bekijk op mijn laptop is deze wazig, ligt dit aan mijn toestel of aan mijzelf 🤔🤔🤔🤔 ondertussen heb ik alle selectievakjes om scherpstellen geselecteerd, maar toch ben ik niet tevreden. Ook probeer ik een zo kort mogelijke sluitertijd te gebruiken.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Foto is op ware grootte onscherp
Collapse
X
-
-
Re: Foto is op ware grootte onscherp
toestel canon 600d
f/7.1
1/500sec
iso 100
brandpuntafstand 161 mm
lens tamron 70- 300
deze was in automatische stand genomen.
canon 600d
lens: canon 18-135
f/5.6
brandpuntafstand 135 mm
iso 400
1/750
deze is in de manuele stand genomen.Last edited by wimmer; 1 mei 2017, 20:53.
Comment
-
Als de Tamronlens niet de USD VC versie is, kan dat goed de oorzaak zijn. De Canonlens is zo te zien vol open gebruikt, ook niet de beste oplossing voor een scherpe foto.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
-
Zo te zien zijn de palen in de achtergrond scherper dan de vogels (eerste foto)
Dus denk ik dat de focus verkeerd ligt
Hoe ga je te werk ?
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Het zou kunnen dat de scherpstelling van je toestel niet goed meer werkt (onwaarschijnlijk, maar niet meteen uit te sluiten).
Je kan dat best eens uittesten met verschillende lenzen en vanop statief. (automatische stabilisatie afzetten - die kan ook fout zijn)
Uitproberen met automatische en manuele scherpstelling, liefst op iets met heel veel contrast.
Wanneer je foto's dan wel scherp zijn moet je het toestel bij een verdeler laten uittesten, dan ben je helemaal zeker.
Op de foto's kan je wel zien dat er niet echt scherpte in zit, maar dat kan zovele oorzaken hebben dat het gissen blijft. Testen dus!Amateur fotograaf,
lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.
Comment
-
Ja ik ken die boomstronk ook (Sterrebos Rumbeke)
Één van mijn foto’s vanaf dezelfde plaats op dezelfde tak (iets naar links) en zonder nabewerking van RAW naar JPG.
70D Canon en Tamron 150-600 op 600mm.
M stand 1/200 en F8 en ISO automatisch
Centraal focuspunt om scherp te stellen (vogel in focus).
Spotmeting als belichting, het is tegen de zon in en de vogel is zwart.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtZo te zien zijn de palen in de achtergrond scherper dan de vogels (eerste foto)
Dus denk ik dat de focus verkeerd ligt
Hoe ga je te werk ?
grts
Sieg
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Positivo Bekijk berichtHet zou kunnen dat de scherpstelling van je toestel niet goed meer werkt (onwaarschijnlijk, maar niet meteen uit te sluiten).
Je kan dat best eens uittesten met verschillende lenzen en vanop statief. (automatische stabilisatie afzetten - die kan ook fout zijn)
Uitproberen met automatische en manuele scherpstelling, liefst op iets met heel veel contrast.
Wanneer je foto's dan wel scherp zijn moet je het toestel bij een verdeler laten uittesten, dan ben je helemaal zeker.
Op de foto's kan je wel zien dat er niet echt scherpte in zit, maar dat kan zovele oorzaken hebben dat het gissen blijft. Testen dus!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wimmer Bekijk berichtkan het ook zijn dat de sensor vervuild is? dit was ook een tweedehands toestel. met 1200 kliks op de teller kheb een beetje zitten testen maar kben toch niet echt tevreden, kga er toch ne keer laten na kijken. maar da zal voor volgende week zijn.
grts
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wimmer Bekijk berichtbij die eerste foto lag de focus nochtans op de reiger, dit was ook het onderwerp dat scherp moest zijn. het kan natuurlijk ook zijn dat tijdens het volgen van de reiger de focus niet helemaal op de reiger was gericht, kben ook maar een beginner.
grts
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtMaar je schrijft dat deze gemaakt is op de automatische stand, hoe kan de camera weten waarop je wilt scherpstellen
grts
Sieg
Comment
Comment