Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnekap

Wanneer is het nuttig om de zonnekap te gebruiken en waarom eigenlijk.
    Wie kan me hierover wat uitleg geven?
    Donderdag vertrek ik naar de Alpen, misschien zou ik die kunnen gebruiken ginder.

CasperM

Re: Zonnekap

tis altijd nuttig ter bescherming van je lens , als je ergens tegenaan stoot bv .
    http://www.dullaert.net

Comment

Een zonnekap dient ook voor licht dat niet frontaal op je lens komt, af te schermen. Strooilicht verzacht je beeld, haalt er de info uit.

Comment

Ik heb er voor mij een regel van gemaakt om altijd de zonnekap te gebruiken. Reflecties binnen de lens kunnen ook door straatverlichting en spots veroorzaakt worden, ook lichtweerkaatsing op glanzende oppervlakten zoals ramen en chroomonderdelen op auto's en moto's zijn mogelijk de boosdoeners. En niet alleen buitenshuis!

Bovendien is één druppel water op de voorste lens een kleine ramp. Daar biedt de zonnekap ook wat bescherming.

Wel opletten met ergens tegenaan te stoten, de vrij harde plastic zonnekappen van vandaag kunnen het eerste lenselement uit de lensbody trekken
        Op dat gebied hadden de rubberen zonnekappen van jaren terug wel hun voordelen.
        Gebruik dus zeker de zonneklep in de Alpen
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Bovendien is één druppel water op de voorste lens een kleine ramp. Daar biedt de zonnekap ook wat bescherming
          Moet dat dan niet "regenkap" heten
          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Een zonnekap is vnl bedoeld tegen invallend licht, ook al zijn stoten en regen ook spelbrekers (maar dan heette dat vast een regenstootkap)

Als licht op een lenselement (of op een simpel stukje glas) valt, wordt een deel doorgelaten en een deel gereflecteerd. En wees gerust, het meeste wordt doorgelaten. Maar een complete lens bestaat uit vele achter elkaar liggende elementen. En bij elk element treedt dat verlies van reflectie op (en dus ook heen en weer botsende reflecties). Eigenlijk komt maar een klein deel van het licht daadwerkelijk door het volledige objectief heen. Op zich enkel iets voor lensdesigners om over wakker te liggen, want in de praktijk zitten wij als fotografen niet met superdonkere foto's of sluitertijden van een halve dag.

Maar: Felle invallende lichtstralen die heen en weer kaatsen tussen al die lenselementen zijn verschrikkelijke spelbedervers. Om dat optisch en lenstechnisch te corrigeren is een nachtmerrie (en zowat onmogelijk). Maar gelukkig: een simpel plastic kapje (en zelfs een hand boven de lens) om dat invallende stoorlicht niet binnen te laten is veel gemakkelijker. Onder het motto: Wat er niet invalt, hoef je niet te corrigeren

Op je vraag 'wanneer zonnekap gebruiken' had ik kunnen antwoorden 'Bijna altijd', maar nu weet je waarom

Comment

bedankt allemaal,
              ik ging het zeker meedoen in de alpen
              wel eigenlijk tegen bescherming van de lens maar
              als ik het zo lees kan het tengoede komen van de foto zelf.

CasperM

Comment

ik had ook nooit een zonnekap er op, ik heb er donderdag voor dat ik naar spa ging zelf een gemaakt van een bidon (fles voor wielrenners) en het werkt perfect.

ik vindt het zonde van het geld (dacht ik) €30,00 voor een stuk plastic.
                maar nu ik het verschil zelf mee maak (meer detail, scherpere kleuren, geen spiegeling in de lens), ga ik er als de zelf gemaakte kapot gaat zeker een kopen.
                Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

Dus als ik het goed begrepen heb. Altijd een zonnekap ook al is het zwaar bewolkt en er geen directe of indirecte invallende zonnestralen zijn ! T'is maar om zeker te zijn.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Vergeet de lettergreep "zon". Noem het gewoon een noodzakelijke lenskap.
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Let wel op bij een groothoek-instelling van een zoomlens dat de zonnekap niet in het beeld komt.

Henri
                      lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wilco v dijk
                        ik had ook nooit een zonnekap er op, ik heb er donderdag voor dat ik naar spa ging zelf een gemaakt van een bidon (fles voor wielrenners) en het werkt perfect.

ik vindt het zonde van het geld (dacht ik) €30,00 voor een stuk plastic.
                        maar nu ik het verschil zelf mee maak (meer detail, scherpere kleuren, geen spiegeling in de lens), ga ik er als de zelf gemaakte kapot gaat zeker een kopen.
                        Bij een Sigma krijg je ze meestal bij de lens zelf geleverd dus moest je nog een overwegen
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                          Bij een Sigma krijg je ze meestal bij de lens zelf geleverd dus moest je nog een overwegen
                          vorig jaar gekocht.
                          ik heb de sigma ook in mijn hand gehad, maar kocht toch de canon.
                          het is een gammel ding ben er niet tevreden over, had beter de sigma kunnen nemen.
                          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

heb de sigma 70-300 APO II (met zonnekap en tas )en ben daar uiterst tevreden over tot nu toe
                            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Als je geen zonnekap heb kan je ook altijd een hand boven je lens houden om de zon af te schermen. Het ziet er niet zo professioneel uit, maar het werkt evengoed.
                              Canon EOS 300D, kitlens +Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro II D

Comment

Working...
                              X