Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
hallo,
ik denk dat er zo weinig reactie komt omdat hierover wel een heel boek kan geschreven worden
Zons -opgang, -ondergang, middag, bewolkt, regen ... de hoofdzaak is : "wat wil tonen met je foto ?" Gaat het om de kleuren van de zonsopgang zelf ? wat wolken slierten in de verder mooie blauwe lucht ? Dan zal er op het juiste moment moeten zijn, want je wil die wolkjes net goed belicht hebben (spot-meting), en liefst nog een belichtingstrapje. Als er al wat meer licht is (later in de ochtend) wil dat zeggen dat al het andere snel te donker gaat zijn. Dus vroeg er bij zijn zou ik zeggen.
Wil je bvb een portret met het ochtendgloren als achtergrond, dan moet je onderwerp goed belicht zijn, en bij diezelfde meting moet ook nog de lucht goed zijn ..... kwestie van goede timing, of een gedoseerde flits om de persoon lichtjes bij te lichten ....
Hoofdzaak ... probeer, bekijk het resultaat kritisch, trek konklusies, en probeer opnieuw
HTH
---
darix
afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
D70s
hallo,
ik denk dat er zo weinig reactie komt omdat hierover wel een heel boek kan geschreven worden
Zons -opgang, -ondergang, middag, bewolkt, regen ... de hoofdzaak is : "wat wil tonen met je foto ?" Gaat het om de kleuren van de zonsopgang zelf ? wat wolken slierten in de verder mooie blauwe lucht ? Dan zal er op het juiste moment moeten zijn, want je wil die wolkjes net goed belicht hebben (spot-meting), en liefst nog een belichtingstrapje. Als er al wat meer licht is (later in de ochtend) wil dat zeggen dat al het andere snel te donker gaat zijn. Dus vroeg er bij zijn zou ik zeggen.
Wil je bvb een portret met het ochtendgloren als achtergrond, dan moet je onderwerp goed belicht zijn, en bij diezelfde meting moet ook nog de lucht goed zijn ..... kwestie van goede timing, of een gedoseerde flits om de persoon lichtjes bij te lichten ....
Hoofdzaak ... probeer, bekijk het resultaat kritisch, trek konklusies, en probeer opnieuw
HTH
---
darix
afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
D70s
vroeg opstaan is één
maar enkele dagen ervoor eens een paar plaatsen gaan bekijken kan zeker geen kwaad, hou er rekening mee dat de zon zeer snel opkomt
dus zeker geen verschillende plaatsen opzoeken waardoor je veel tijd kwijt bent
kijk naar het weerbericht
je kan iedere morgen vroeg opstaan maar meestal is er niet echt veel te zien. Als ze een redelijk koude nacht geven kan je zeer mooie beelden schieten aan het water, dan koelt het water af en krijg je damp boven het water, laat daar dan door de bomen enkele zonnestralen opvallen, zet daar aan de kant een visser en je hebt een prachtige foto
mooie foto's hebben steeds een beetje/veel voorspel nodig
en uw camera instellingen, volledig manueel en experimenteren maar
Comment