Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sluitertijden

Vanwege nog nooit gedaan.
    Welke sluitertijden zou ik moeten halen om op een avondmatch voetbal nog een redelijke foto te nemen
    Is voor vanavond en het ie hier bewolkt, kan ik de benodigde sluitertijden halen met een 80/200 f2.8 ?
    D7000 + 28 tot 400mm

Niet een te korte sluitertijd, omdat anders je foto's te donker worden en niet een lange sluitertijd, omdat je anders bewegingsonscherpte krijgt.

Je moet zelf effe een paar testfoto's maken. Gebruik ook je ISO-instelling.

Comment

Volg gewoon het standaardregeltje= sluitertijd moet gelijk zijn aan 1/brandpuntsafstand. Je moet wel rekening houden met de cropfactor!! Dus op 200 mm heb je 1/300 nodig... Dat gaat minder op wanneer je kunt inflitsen, dan gaat het ook met minder (omwille van de korte belichtingstijd met een flits die de actie "bevriest")
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

@CooMa: alleen als je "los uit de hand" schiet heeft een dergelijke vuistregel nog enige betekenis. En zelfs dan nog maar in heel erg beperkte mate. Flitsen op een voetbalveld heeft niet veel zin of je moet je 2500Ws studioflitsers bij de hand hebben

@LuCC: tuurlijk kun je de benodigde sluitertijden halen. Ten eerste is een modern voetbalveld redelijk goed verlicht en ten tweede kun je gewoon de gevoeligheid van je film of sensor omhoog gooien als dat nodig is. Voetbal schiet je sowieso meestal op grote diafragmas. Maar goed, ik lees dit pas 's avonds, dus mosterd na de maaltijd

Comment

Bedankt voor de reply's
          Het water viel ui de hemel en de verlichting hadden ze maar op halve kracht. Was dus echt niet te doen. Volgende keer beter.
          D7000 + 28 tot 400mm

Comment

Working...
          X