Hoi iedereen,
In mijn functie als cameraman (video) bij de lokale omroep is het idee van een handmatige witbalans mij niet onbekend.
Dat mijn 60D (en voorheen mijn 450D) een aantal presets hebben (Daglicht, Schaduw, Bewolking etc.) maakt dat ik alleen bij het wisselen van locatie voor fotografie de witbalans juist instel middels een van deze presets (ik werk in RAW maar vind het ontzettend fijn als het resultaat gewoon eigenlijk in 1 keer goed is en ik niet hoef te gaan zoeken naar de juiste instelling).
Omdat ik de manier van het maken van een automatische witbalans ronduit omslachtig vind (ten opzichte van hetzelfde proces op (semi-)professionele videocamera's) en er voor mijn gevoel een mogelijkheid is om juist absoluut de verkeerde witbalans in te stellen heb ik hier de handleiding eens op nageslagen, maar wordt hier niet veel wijzer van.
De handleiding zegt: "Neem voor het instellen van een handmatige witbalans een (liefst beeldvullende) foto van een wit vel papier (of een professionele grijskaart) dat door het licht beschenen word waarin u de foto zou willen nemen, of waardoor het onderwerp beschenen gaat worden."
Bij een videocamera is het zaak om een wit papiertje of een grijskaart in beeld te nemen (op dezelfde manier, het licht dat je onderwerp beschijnt valt ook op de grijskaart of het witte papier) en het knopje voor een handmatige witbalans te maken in te drukken.
Bij mijn 450D en 60D loop ik echter vast bij het feit dat er een foto gemaakt moet worden van het object en deze foto als witbalans moet worden opgepikt in het cameramenu, dit in tegenstelling tot de paar Nikon-camera's die ik in mijn handen heb gehad (evenals mijn Canon compactcamera) en in het menu bij het instellen van de witbalans voor het maken ervan een momentopname gebruiken.
Hoewel ik nog geen tijd heb gehad (bij gebrek aan helder kunstlicht) om eens uit te testen of mijn idee bij deze functie inderdaad klopt, zal ik even uiteenzetten waar ik denk dat het fout zou kunnen gaan.
Stel je wil een handmatige witbalans maken bij een moeilijke kleur kunstlicht (extreem goedkope TL-buizen waarbij de TL-verlichtings presets beide niet goed werken, omdat er een enorm groene kleurzweem vanaf komt) dan is het bij Nikon zaak om vanuit een soort "blinde" toestand (je maakt immers geen foto maar gebruikt een momentopname) een indicatie te geven van de kleur licht die je gebruikt.
Bij Canon echter, heb je de mogelijkheid (doordat je een foto moet nemen) om bij het nemen van de foto voor het bepalen van de witbalans de verkeerde witbalans preset te gebruiken (laten we zeggen, daglicht), die dus direct de kleurtemperatuur van het opgenomen object op de foto kan beïnvloeden, mocht men deze later als foto gaan gebruiken.
Hoe hebben mede Canonners dit probleem opgelost, of begrepen hoe het moet?
(Twee van mijn collega's bij de omroep, waarvan 1 professioneel cameraman is hebben allebei een Nikon spiegelreflex en waren heel erg verbaasd toen ik ze de werking van dezelfde functie op mijn Canon liet zien.)
In mijn functie als cameraman (video) bij de lokale omroep is het idee van een handmatige witbalans mij niet onbekend.
Dat mijn 60D (en voorheen mijn 450D) een aantal presets hebben (Daglicht, Schaduw, Bewolking etc.) maakt dat ik alleen bij het wisselen van locatie voor fotografie de witbalans juist instel middels een van deze presets (ik werk in RAW maar vind het ontzettend fijn als het resultaat gewoon eigenlijk in 1 keer goed is en ik niet hoef te gaan zoeken naar de juiste instelling).
Omdat ik de manier van het maken van een automatische witbalans ronduit omslachtig vind (ten opzichte van hetzelfde proces op (semi-)professionele videocamera's) en er voor mijn gevoel een mogelijkheid is om juist absoluut de verkeerde witbalans in te stellen heb ik hier de handleiding eens op nageslagen, maar wordt hier niet veel wijzer van.
De handleiding zegt: "Neem voor het instellen van een handmatige witbalans een (liefst beeldvullende) foto van een wit vel papier (of een professionele grijskaart) dat door het licht beschenen word waarin u de foto zou willen nemen, of waardoor het onderwerp beschenen gaat worden."
Bij een videocamera is het zaak om een wit papiertje of een grijskaart in beeld te nemen (op dezelfde manier, het licht dat je onderwerp beschijnt valt ook op de grijskaart of het witte papier) en het knopje voor een handmatige witbalans te maken in te drukken.
Bij mijn 450D en 60D loop ik echter vast bij het feit dat er een foto gemaakt moet worden van het object en deze foto als witbalans moet worden opgepikt in het cameramenu, dit in tegenstelling tot de paar Nikon-camera's die ik in mijn handen heb gehad (evenals mijn Canon compactcamera) en in het menu bij het instellen van de witbalans voor het maken ervan een momentopname gebruiken.
Hoewel ik nog geen tijd heb gehad (bij gebrek aan helder kunstlicht) om eens uit te testen of mijn idee bij deze functie inderdaad klopt, zal ik even uiteenzetten waar ik denk dat het fout zou kunnen gaan.
Stel je wil een handmatige witbalans maken bij een moeilijke kleur kunstlicht (extreem goedkope TL-buizen waarbij de TL-verlichtings presets beide niet goed werken, omdat er een enorm groene kleurzweem vanaf komt) dan is het bij Nikon zaak om vanuit een soort "blinde" toestand (je maakt immers geen foto maar gebruikt een momentopname) een indicatie te geven van de kleur licht die je gebruikt.
Bij Canon echter, heb je de mogelijkheid (doordat je een foto moet nemen) om bij het nemen van de foto voor het bepalen van de witbalans de verkeerde witbalans preset te gebruiken (laten we zeggen, daglicht), die dus direct de kleurtemperatuur van het opgenomen object op de foto kan beïnvloeden, mocht men deze later als foto gaan gebruiken.
Hoe hebben mede Canonners dit probleem opgelost, of begrepen hoe het moet?
(Twee van mijn collega's bij de omroep, waarvan 1 professioneel cameraman is hebben allebei een Nikon spiegelreflex en waren heel erg verbaasd toen ik ze de werking van dezelfde functie op mijn Canon liet zien.)
Comment