Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotostudio inrichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotostudio inrichting

Ik heb zin om een occasionele fotostudio in te richten. Dit wil zeggen, zo nu en dan wil ik wel eens iemand in mijn amateurstudio fotograferen maar eigenlijk vind ik buitenfotografie nog altijd leuker. Kan iemand mij een minimum-configuratie geven? Ik zie hier wel heel leuke en (semi-) professionele setups staan maar zo'n groot budget heb ik niet.

De bedoeling is ook dat ik die kan plaatsen en terug weghalen - helaas heb ik geen kamers vrij die permanent kunnen ingericht worden.

a) wat heb ik minimum nodig?
    Wit laken heb ik zelf al bedacht, lampen ook maar welke heb ik geen idee van.
    b) kan je ook een prijsindicatie geven?
    c) goede, goedkope, locaties om zoiets te kopen?

Kom ik rond met 250 euro voor een initiele, amateur setup ?

Overigens: ik heb een Canon EOS 300D - misschien maakt dat iets uit als iemand mij concreet materiaal zou aanraden...
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Kijk hier : http://forum.belgiumdigital.com/topi...TOPIC_ID=50680

Comment

Voor een "huiskamer studiootje" zou je kunnen denken aan een goedkoop flitssetje van falcon eyes bijvoorbeeld. Ik heb zelf een setje van YinYan, da's de Chinese variant van dezelfde toko. 2 x 300Ws en 1 x 200Ws. Dat volstaat uitstekend. Falcon Eyes heeft een startersetje bestaand uit 2 x 250Ws. monoblocks, 2 licht statieven, een softboxje en een parapluutje voor 660 euro (konijnenberg). Meer vermogen kost meteen ook een hap meer (vrijwel dezelfde set maar dan 2 x 500Ws bijvoorbeeld kost 950 euro!).

Op je 300D heb je wel een blokje nodig dat in je hotshoe past om de boel aan te sturen - er zit geen PC terminal op. Fraaier is een draadloze oplossing op basis van een infrarood geval of een radio oplossing (ik ben nog steeds op zoek naar een betrouwbare leverancier van de CF-01, een goedkope radio transmitter voor F.E.). Kosten: infrarood ongeveer 4 tientjes, radio vanaf 80 euro.

Achtergrond: om je doeken op te kunnen hangen kun je een speciaal frame gaan kopen, maar dat is relatief duur. Ik heb zelf twee goedkope stempels gehaald bij de bouwmarkt (nog geen 20 euro per stuk). Die dingen zet je klem tussen vloer en plafond. Een horizontale paal ertussen waar je met klemmen het achtergrond doek aan bevestigd en je heb een perfecte ophang installatie. Totaal: een euro of 50, exclusief doek.

Verder zijn reflectoren eigenlijk wel noodzakelijk. De goedkoopste oplossing is etalagekarton, 2,50 euro voor een A3 ongeveer. Die zijn zilver- of goudkleurig. Paar knijpers op wederom een stempel en hje hebt een prachtige reflector. Ook goed bruikbaar zijn witte piepschuim platen, eventueel bekleed met min of meer verfrommeld zilverfolie.

Waar je echter niet op moet besparen is een goede flitsmeter. Ik gebruik een Minolta Autometer VF. Die kost zo rond de 330 euro. Daarbij heb ik dan nog een vlakke diffusor gekocht voor een 20 euro ofzo.

Achtergrond doeken kun je kopen, maar je kunt ze ook zelf maken. Museline is het meest gebruikte materiaal daarvoor, op de markt voor een paar tientjes heb je al snel een meter of 5. Wat textielverf, een spons en wat vrije tijd en je maakt de meest fantastische achtergrond doeken.

Wat heb je nog meer nodig? Wat klein grut: knijpers, EHBO doos, brandblusser (echt, neem 't risico niet door zonder aan de gang te gaan!), veertjes, klemmetjes, grijskaart, etc.

Kortom: totaal moet je rekenen op tussen de 1000 en 1500 euro waarvan het leeuwendeel uitgegeven wordt aan verlichting en flitsmeter. Als je mazzel hebt kun je daar nog wat geld besparen door een occasie flits configuratie op te kop te tikken. Ik betaalde voor de mijne (2 x 300Ws, 1 x 200Ws, 3 statiefjes, reflectoren, barndoors, snoot met grid en een parapluutje 275 euro. Maar da's wel een uitzondering

Locaties om te kopen (sorry, ik ken alleen de Nederlandse markt, als je in Belgie zoekt zul je zelf even moeten zoeken):
      - Konijnenberg (http://www.geengeld.nl)
      - De fotopagina (http://www.defotopagina.nl)
      - De lokale bouwmarkt (gamma, praxis, ...)

Ow ja. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Mijn uitgangspunt was: ik begin goedkoop (nou ja, wat heet) en als het me bevalt kan ik er altijd nog profi materiaal bij kopen. Ik investeer dan wel alleen in de spullen die de kwaliteit van de foto zouden kunnen beinvloeden. Dat wil dus zeggen: investeer in de flitsset, in de lichtmeter en misschien in reflectoren. Voor de rest: als er "photo" voor staat betaal je te veel . Bijvoorbeeld: achtergrond systeem, de goedkoopste vond ik op de fotopagina voor € 133.00, 2,4 meter hoog en 2,5 meter breed. "Mijn" oplossing met stempels is net zo groot en kost net aan 50 euro.

PS: Je kunt wellicht ook eens beginnen met een paar bouwlampen. Let er wel op dat die dingen enorm heet worden, een niet-egale verlichting hebben en dat de kleurtemperatuur van die dingen rond de 3500K liggen ipv de 5500K van een "normale" flitsset. 't Scheelt wel een hoop geld en je heb dan nog niet per se een lichtmeter nodig. Echt fraai zal 't echter nooit worden.

Comment

Joost: schitterende reply! In tegenstelling tot de andere oplossingen die ik al vond gaat de jouwe inderdaad uit van mijn situatie: de zoektocht naar een goedkope oplossing voor een amateur-studio. 1000-1500 euro is echter nog een stuk meer dan ik gehoopt had. Eens zoeken of ik die lampen ergens tweedehands kan vinden.

Wat het achtergrond-doek betreft: zijn daar speciale vereisten voor of volstaat een groot wit doek zoals er hier 100 in mijn kast liggen?
        Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Originally posted by nightowl
          Wat het achtergrond-doek betreft: zijn daar speciale vereisten voor of volstaat een groot wit doek zoals er hier 100 in mijn kast liggen?
          Dat hangt natuurlijk een beetje af van je onderwerpen in combinatie met het formaat van het doek. Als je een 2-persoons beddelaken bedoelt (zo'n 2x2 meter), dan kun je daar prima mee beginnen voor eenvoudige portretjes. Mijn meest gebruikte achtergrond doek is 11 x 2.5 meter waardoor het naadloos op de grond door kan lopen, maar echt nodig is dat niet om mee te beginnen.

Span het doek niet strak op een frame of zo, want dan kijk je er doorheen. Da's geen probleem als je een egaal lichte muur erachter hebt (wit, creme, licht geel), maar wel als er een bloemetjesbehang, een schilderij, een deur of een raam achter zit. Als je het doek al hebt, probeer het dan gewoon eens uit. Hang 't op (provisorisch met een trap en een bezemsteel - al dan niet met bezem - kom je al een heel eind) en kijk goed wat je er doorheen ziet. Als je meerdere doeken hebt, dan kun je ook meerdere lagen voor elkaar hangen natuurlijk om minder last te hebben van doorzicht.

Ik zie trouwens dat ik iets vergeten ben: het is belangrijk dat je de ruimte zodanig kunt verduisteren dat je de schaduwen kunt zien die gemaakt worden door het instellicht van je flitsinstallatie. In mijn goedkope setje zitten 60 Watt lampjes als instellicht en daar komt, zeker als er een parapluutje voor zit, heel weinig licht vanaf. Dat betekent dat de ruimte waarin je gaat werken behoorlijk donker moet zijn. 's Avonds na zonsondergang werken is misschien ook een optie...

Comment

Originally posted by Joost
            Op je 300D heb je wel een blokje nodig dat in je hotshoe past om de boel aan te sturen - er zit geen PC terminal op. Fraaier is een draadloze oplossing op basis van een infrarood geval of een radio oplossing (ik ben nog steeds op zoek naar een betrouwbare leverancier van de CF-01, een goedkope radio transmitter voor F.E.). Kosten: infrarood ongeveer 4 tientjes, radio vanaf 80 euro.
            Joost,
            Kan je me meer vertellen over waar te koop, en wat ik precies nodig heb om de 300D te koppelen (via infrarood en via een kabeltje) aan een F.E. setje.

Alvast bedankt.
            Groeten,
            Johan van den Broek

Comment

Originally posted by jobro

Joost,
              Kan je me meer vertellen over waar te koop, en wat ik precies nodig heb om de 300D te koppelen (via infrarood en via een kabeltje) aan een F.E. setje.
              Bedraad: er zit meestal wel een triggerdraad bij de flitsinstallatie. Aan de ene kant zit dan een 2,5mm of 3,5mm mini-jack en aan de andere kant een "PC terminal" connector ("PC terminal" heeft in deze niets met een computer te maken, bedoeld wordt een aansluiting voor studio flitsers dus). Op je 300D moet je dan in de hotshoe een blokje schuiven waar een PC terminal op zit. Hama heeft die wel, zie o.a. hier. Welke je precies moet hebben weet ik zo niet, daarvoor zijn de plaatjes te klein en de omschrijvingen te summier. Je kunt ze vaak wel bestellen voor een paar euro bij je lokale fotoboer. Zo te zien heeft fotoflits.nl er ook eentje van Weinsync die meteen ook de aanpassing naar een "veilige" 5V omsmurft (zie verderop).

Draadloos, infrarood: http://www.defotopagina.nl, klik op "Studio", daarna uit de topbalk "Slaves en kl. flitsers". Onderaan vindt je dan de TR-1, een infrarood afstandsbediening voor je flitskoppen. Beetje omslachtig, maar defotopagina.nl heeft geen behoorlijke zoekfunctie . Het ding kost €39 (. Hoe goed het ding werkt weet ik niet uit de eerste hand, de verkoper van de lichten die ik heb was er echter zeer over te spreken. Je hebt wel een zichtverbinding nodig tussen camera en flitser; als de slave sensor afgedekt wordt door een paraplu bijvoorbeeld kan het zijn dat de kop niet goed getriggerd wordt.

Draadloos, radio: ik heb zelf gekozen voor de TCF-01, een radio trigger van Falcon Eyes. Kost €65 bij Konijnenberg, komt nog verzendkosten bij. Deze staat niet op de site maar met een e-mailtje kom je een heel eind. Ik krijg 'm, hoop ik, vandaag of morgen binnen, daarna kan ik je vertellen hoe goed'ie 't doet (wel op een EOS30 en een 10D, ik heb geen 300D. Zal verder niet uitmaken).

Denk er aan dat, voor welke oplossing je ook kiest, je even heel goed moet kijken naar de triggerspanning van de installatie en/of de zender. Canon's 300D en 10D kunnen maximaal 6V hebben over de flitscontacten. De TCF-01 radiotrigger voldoet daar (volgens zeggen) aan, maar als je bijvoorbeeld een trigger bestelt bij fotoflits, dan heb je vaak wel een Wein SafeSync nodig (informatie afkomstig van Hannie, bedankt nog Hannie!).

Zodra ik meer weet van F.E.'s eigen oplossing (de radio TCF-01 dus) post ik 't hier wel weer...

Comment

Joost,

Bedankt. Ik wacht op je bevindingen van de tcf-01.
                De TCF-01 lijkt de veiligste oplossing voor de verbinding.
                Infrarood valt al gelijk af.

Ik hoor van je bevindingen, alvast succes.
                Groeten,
                Johan van den Broek

Comment

Joost,

Ik heb contact gehad met Mr. Alfred Shiu van Falcon Eyes in Hong Kong, en hij vertelde me dat de triggerspanning van de SS110-B 6 Volt is. Dus dat moet geen probleem op de EOS camera's opleveren.
                  Groeten,
                  Johan van den Broek

Comment

Originally posted by jobro
                    Joost,

Ik heb contact gehad met Mr. Alfred Shiu van Falcon Eyes in Hong Kong, en hij vertelde me dat de triggerspanning van de SS110-B 6 Volt is. Dus dat moet geen probleem op de EOS camera's opleveren.
                    Dat is mooi; ik had niet anders verwacht van die F.E. dingen . Er bestaan merken die met een hogere spanning werken - voor iedereen die koppen aan wil schaffen blijft het belangrijk naar die triggerspanning te vragen, zeker als je met Canon werkt (ik wil geen merkenoorlog ontketenen, maar Nikon schijnt minder gevoelig te zijn in dit opzicht). Disclaimer: ik werk zelf met Canon, de gevoeligheden van andere merken heb ik slechts uit de tweede hand.

Mijn setje monokoppen is van YinYan; een enkele CY-200 en een tweetal CY-300's. Deze lijken mij van de Chinese tak van Falcon Eyes te komen. In ieder geval hebben die ook een 6 volt triggerspanning. Voor zover ik weet kun je die spanning met een eenvoudige multimeter gewoon meten over de contacten als de installatie aanstaat. Ik vermoed dat de flits sync contacten gewoon een tijdelijke kortsluiting maken op het moment surpreme...

Anyway, de TCF-01 lag afgelopen vrijdag dus in de bus. Puntje van kritiek: het spul ziet er erg goedkoop uit en er zit een onmogelijk 12V batterijtje bij de zender. Daar moet ik eens goed naar kijken, want dat is vast een dure als'ie vervangen moet worden. Volgens de gebruiksaanwijzing gaat de batterij een half jaar of 2000 flitsen mee. De ontvanger haalt zijn voeding uit het lichtnet. Er zit een contra-steker zowel als een standaard 220V plug op waardoor je hem eenvoudigweg tussen de 220V draad en het blok hangt. Aan een derde draad zit de plug die je in het blok steekt waar normaliter je triggerdraad in gaat. Die ontvanger ziet er kwalitatief beter uit dan de zender:

Op de camera:

Mijn setje is voorzien van een 6,3mm klinksteker. Helaas, want op de YinYan koppen (en denkelijk ook op de F.E. koppen) zit een 3.5 mm jack uitvoering. Zo te zien aan het doosje kun je versies krijgen in een 2,5mm, een 3,5mm en een 6,3mm uitvoering. Vermeldt dus de gewenste maar je deze gaat bestellen! Ik moet nog een verlooptouwtje maken voordat ik kan vertellen of de zaak ook echt werkt. Dat staat voor later vandaag gepland (moet wel even de onderdelen zoeken). Wordt vervolgd!

Comment

Hi,

ben juist enige dagen in het bezit van de goedkoopste studio flitsset die ik ken namelijk falcon eyes ss110b met 2 flitsers, 2 statieven, een bruikbare maar niet al te grote softbox (45x45cm) en een onbruikbaar kleine parapluutje (maar die koop je voor weinig op ebay) voor totaal 199€ plus verzendkosten bij kamera-express.nl. Nee, het zijn niet de sterkste flitsers (110 ws) en misschien niet de meest solide, maar ik ben er erg blij mee.
                      Een infra rood flitser of radio zendertje erbij is wel handig, want geen kabels niet struikelen en bewegingsvrijheid. Let wel op: mijn IR-flitser werkt ook met PC sync kabel en dus niet rechtstreeks op de EOD300d. Een goedkope oplossing voor de IR flits schijnt te zijn een stukje onbelicht (dus donker) maar wel ontwikkelde kleuren diafilm voor je ingebouwde flitser te plakken als IR filter. Heb het niet getest maar gelezen dat het moet werken.

Op mijn site staan foto's (chanika bij modellen) die met deze set genomen zijn.

Bij deze meteen een oproep aan geinteresseerde modellen: meld je gerust voor een fotosessie.

groeten

Comment

misschien ook handig:

http://www.worth1000.com/tutorial.asp?sid=161040

Comment

Originally posted by Morreke
                          misschien ook handig:

Ik geloof niet dat ik mijn modellen zo gek krijg daar onder te gaan liggen .

Comment

Originally posted by Joost
                            Originally posted by Morreke
                            misschien ook handig:

Ik geloof niet dat ik mijn modellen zo gek krijg daar onder te gaan liggen .
                            combineren met een paar 600W zonnebanklampen hé

Comment

@ Nightowl (en de rest) kijk hier eens :

http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=37533

<font face="Arial">misschien wel eens goed dat al die informatie, ook van deze topic, ergens bij elkaar zou komen te staan..........</font id="Arial">

en hier :
                              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=40509
                              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=40972
                              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=36274
                              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=33994
                              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=30597

en er zijn nog links........

Groetjes.<font face="Arial"></font id="Arial">

Comment

Working...
                              X