Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10*15

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10*15

    Kan iemand mij zeggen hoe ik foto's die gemaakt zijn in formaat 11*15 (ik vermoed dat een sony dsc-p8 altijd in 11*15 foto's maakt)toch kan laten afdrukken in 10*15 formaat zonder dat er een stuk van de foto wegvalt? Zo ja waar en hoe ?

    Wie biedt tegenwoordig de beste prijs-kwaliteit ?


  • #2
    Bij Sony kan je op een lagere resolutie (megapixels) foto's maken met een 3:2 verhouding, staat er bij normaal gezien. Zo neem ik altijd mijn foto's die ik zou willen laten afdrukken.

    Comment


    • #3
      bijvoorbeeld bij hema kan je 11.4x15 ( van de 11.4 ben ik niet helemaal zeker maar het is zeker 11.x)

      site[/URL]

      Comment


      • #4
        Bij www.foto.com (Labo in Brussel) heb je de keuze tussen afdrukken 10 x 15 of 11 x15 cm en dit aan 0.09 euro per stuk ! Dit is zowat de goedkoopste prijs in België. Kwaliteit is volgens andere hier gelezen topics goed. Pas op : je kunt (voorlopig) enkel deze twee formaten krijgen. Levering binnen de twee dagen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Peterf
          Kan iemand mij zeggen hoe ik foto's die gemaakt zijn in formaat 11*15 (ik vermoed dat een sony dsc-p8 altijd in 11*15 foto's maakt)toch kan laten afdrukken in 10*15 formaat zonder dat er een stuk van de foto wegvalt? Zo ja waar en hoe ?
          Dat is principieel onmogelijk zonder de verhouding te veranderen.......

          Comment


          • #6
            je kan toch geen foto die verhouding 11*15 heeft op 10*15 afdrukken zonder dat er iets wegvalt of zonder dat je verhouding verandert (en dus mensen of dingen samendrukt op je foto of de andere richting uitrekt) ?
            Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

            Comment


            • #7
              Nightowl,

              Dat klopt.
              Wat er zo her en der wel toegepast wordt is de keuze voor het wel/niet uitvullen van de afdruk.
              De foto uit je camera heeft de verhouding 3:4, en het papier 2:3 (10-15 cm). Bij het uitvullen wordt van de 10 cm uit gegaan. Je krijgt dan eigenlijk een foto van 10 bij 13,3 cm. Deze 13,3 cm gaan ze uitrekken tot 15 cm. Het geeft vervorming van je afbeelding.
              Bij het niet uitvullen krijg je aan de 15 cm kant van de foto witte randen.
              Maar dit is weer afhankelijk van de afdrukcentrale. Ik weet dat ze het bij Fujifilm wel doen.
              Afdrukken op 11 bij 15 cm geeft een beter resultaat (normale verhouding van 3:4), dat je tegenwoordig steeds meer tegenkomt.
              Groeten,
              Johan van den Broek

              Comment


              • #8
                Originally posted by nightowl
                je kan toch geen foto die verhouding 11*15 heeft op 10*15 afdrukken zonder dat er iets wegvalt of zonder dat je verhouding verandert (en dus mensen of dingen samendrukt op je foto of de andere richting uitrekt) ?
                da's inderdaad mogelijk, maar dan is je foto geen 10*15, maar 10*13.iets

                bij fastlab.com bijvoorbeeld, valt er niks weg, en verandert de verhouding niet - je foto is gewoon iets minder breed

                hth,

                -w
                http://krameria.eu
                "Cogito Ergo Sum"

                Comment


                • #9
                  Je kan ook gewoon langs 2 zijden zelf (of enkel langs 1 zijde maar dan breder) een gekleurde rand toevoegen net als men doet bij een breedbeeld-TV. Een 11x15 verhouding wordt dan 11x16.5 wat je natuurlijk even goed kan afdrukken als 10x15 en die zal dan 2 randen hebben (zwart, wit, ...) van elk 0.68cm breed (de afdruk van 10x15).

                  Om 't voor jezelf interessant te houden kan je bijvb een zwarte rand toevoegen aan een zijde (1.36cm) en er informatie opzetten zoals datum, uur, ... Wat er allemaal kan hangt dan wel wat af van je computerkennis In theorie valt dat eigenlijk volledig te automatiseren en dan zie je later dag/uur van de foto, altijd leuk.
                  Nikon D7000 + D100 -=- Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM -=- Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED -=- Sigma EX 100-300/4 HSM -=- Nikkor AF 50m f/1.8D -=- Nikon SB28DX

                  Comment


                  • #10
                    www.fotolaboclub.be => 3:4 en 2:3 zijn standaard voorzien ...
                    In de software kan je kiezen tussen afknippen wat te veel is of printen met 2 witte boorden waar ontbreekt voor de formaten die er niet standaard tussen zitten ...
                    En hun afdrukken zijn trouwens altijd perfect en bij mijn weten bij de betere, misschien iets duurder dan anderen maar t.o.v. de echte goedkope zekers 300% beter ... zijn geld zekers waard, ook afdrukken op 20 x 30 zijn perfect
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Bestes,

                      Bij foto.com kan je inderdaad kiezen uit 10*15 en 11*15, indien je wil afdrukken op 10*15 heb je trouwens de keuze of hij de volledige afbeelding 'uitrekt' of dat je de randen laat 'afsnijden'(je kan trouwens kiezen welk deel van de foto hij moet afsnijden).

                      heb hier al talrijke foto's laten afdrukken en deze zijn van sublieme kwaliteit. zeer snelle verwerking (twee dagen na plaatsing bestelling) en voor die prijs!!! kan je ze zeker niet zelf afdrukken

                      greetz!
                      Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bramluyckx
                        bijvoorbeeld bij hema kan je 11.4x15 ( van de 11.4 ben ik niet helemaal zeker maar het is zeker 11.x)


                        photobox kan je ook 11.5x15
                        http://krameria.eu
                        "Cogito Ergo Sum"

                        Comment


                        • #13
                          Kent er iemand een website, tutorial, ... die : alle formaten een beetje uitlegd (par type camera ?,ik gebruik een 330D en een A80) , hoe je moet resizen voor dat je ze opstuurt, welk formaat je het beste kiest ...
                          Bedankt.
                          Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

                          Comment

                          Working...
                          X