Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik wil een foto trekken waarbij een graanspriet scherp op de voorgrond staat en ook de achtergrond scherp, het lukt me maar niet om beiden scherp te krijgen, heb jullie tips voor het scherpstellen?
Heb een canon 10D. bedankt
Originally posted by killerke101
Ik wil een foto trekken waarbij een graanspriet scherp op de voorgrond staat en ook de achtergrond scherp, het lukt me maar niet om beiden scherp te krijgen, heb jullie tips voor het scherpstellen?
Heb een canon 10D. bedankt
wat je in feite dus wilt, is een zo groot mogelijke DOF. Die DOF aan de voorkant kan je berekenen via (analoog voor de achterste DOF):
Code:
Z * (Z - f)
DOF_voor -------------
Z + f*d/b - f
f
vergroting = ------
Z - f
waarbij Z de afstand is tussen je lens en het voorwerp, f de focal range en d het diafragma.
Je hebt dus meerdere opties om je DOF te vergroten:
* Je kan allereerst jediafragma (d) verkleinen door een grotere f-waarde nemen. Je ziet dan adhv bovenstaande formule dat je DOF toeneemt.
* Je kan ook de afstand tussen jezelf en het voorwerp of de focal range veranderen, maar dan moet je opletten want je wilt waarschijnlijk dezelfde vergroting behouden. Als je dus verder van je voorwerp gaat staan (Z stijgt) en je zoomt zoveel meer in (f stijgt) zodat de vergroting constant blijft, dan zal de DOF ook toenemen.
update: er zat nog een onnauwkeurigheid in de formules
Volg ook nog even je andere post. Dat is op zich dezelfde vraag http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=48714 Ook tweemaal hetzelfde onderwerp na mekaar meegeven lokt niet echt reacties op...
Comment