Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstellen

Ik wil een foto trekken waarbij een graanspriet scherp op de voorgrond staat en ook de achtergrond scherp, het lukt me maar niet om beiden scherp te krijgen, heb jullie tips voor het scherpstellen?
    Heb een canon 10D. bedankt
    www.knfotostudio.be

Originally posted by killerke101
    Ik wil een foto trekken waarbij een graanspriet scherp op de voorgrond staat en ook de achtergrond scherp, het lukt me maar niet om beiden scherp te krijgen, heb jullie tips voor het scherpstellen?
    Heb een canon 10D. bedankt
    wat je in feite dus wilt, is een zo groot mogelijke DOF. Die DOF aan de voorkant kan je berekenen via (analoog voor de achterste DOF):

Code:

Z * (Z - f)
    DOF_voor  -------------
              Z + f*d/b - f

f
    vergroting = ------
                 Z - f
    waarbij Z de afstand is tussen je lens en het voorwerp, f de focal range en d het diafragma.

Je hebt dus meerdere opties om je DOF te vergroten:

* Je kan allereerst jediafragma (d) verkleinen door een grotere f-waarde nemen. Je ziet dan adhv bovenstaande formule dat je DOF toeneemt.

* Je kan ook de afstand tussen jezelf en het voorwerp of de focal range veranderen, maar dan moet je opletten want je wilt waarschijnlijk dezelfde vergroting behouden. Als je dus verder van je voorwerp gaat staan (Z stijgt) en je zoomt zoveel meer in (f stijgt) zodat de vergroting constant blijft, dan zal de DOF ook toenemen.

update: er zat nog een onnauwkeurigheid in de formules
    D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

Comment

Volg ook nog even je andere post. Dat is op zich dezelfde vraag http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=48714 Ook tweemaal hetzelfde onderwerp na mekaar meegeven lokt niet echt reacties op...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Gelockt wegens dubbele posting, ik delete niet wegens info Manta99.

Comment

Working...
        X