Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens, maar graag nog wat tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

    Idd Koeno, de uitleg in de boekjes is met te technisch, ik snap er op den duur niks meer van
    en ben nochtans niet blond (en op school goeie leerling geweest), maar de zuivere theorie is me allemaal wat teveel,
    zou beter wat oefening hebben, maar hier helaas geen aanbod van cursussen ofzo gevonden in de buurt.
    Eigenlijk zou ik es moeten kunnen meelopen met iemand die ervaring heeft, om wat de kneepjes te leren.
    Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

    Comment


    • #32
      Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

      Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
      ........

      de 18-200mm zou ik nog graag aanschaffen
      niet doen..!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        niet doen..!!
        grt,bouk.

        en waarom niet als ik vragen mag ?
        ik ging mijn kitles 18-55 en mijn 55-200 vervangen, dan had ik er 2 in een,
        zou makkelijker zijn op reis om zowel de kids van dichtbij, als de mooie uitzichten veraf te kunnen vastleggen
        Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

        Comment


        • #34
          Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

          Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
          ik dacht dat in AV die sluitertijd automatisch ging, want ik vind niet waar ik die kan aanpassen

          en ja, ik had mijn statief niet bij
          ik vraag me dan ook af, als je op reis bent, of een uitstap maakt met de kids, kan je toch niet overal het statief meesleuren ?
          zou toch moeten kunnen om ergens snel een foto uit de hand te maken
          Als er genoeg licht is (en niet in n donker bos), moet dat zeker lukken ! iso omhoog helpt ook wel.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #35
            Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

            Als beginnend spiegelreflex-enthousiast heb ik hier al veel aan gehad:

            http://www.photographycourses.biz/ (EDIT: dat is van Mike Browne, die Johan De Man ook al vermeldde)

            Daar staan een ton aan videos op die de basis (en daar voorbij) van DSLR geven. Wel in het Engels, maar het is zeker niet kei-moeilijk als je wat Engels kan.

            Dan trek je foto's, zet ze hier in de beginnershoek, dan merk je dat je NOG een hoop verkeerd doet, luistert naar de commentaren, laat de meest kortaffe en ambetante gewoon van je rug glijden (het is nog steeds JOUW hobby) en je amuseert je ondertussen vooral met je nieuwe speelgoed, en door de combinatie fun, zelfstudie en bijschaven ga je heeeel ver komen.

            IZ.
            Last edited by Izzy HaveMercy; 8 oktober 2013, 11:29.
            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

            Comment


            • #36
              Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

              bedankt, ga die site zeker eens bekijken

              en ja, die kortaffe en ambetante commentaren van mijn rug laten glijden kan ik niet zo goed ,
              positieve commentaar moet, maar die onnozel reacties zoals ik al in verschillende topics zag, heb ik het moeilijk mee, precies of iedereen is van de eerste foto een pro, alles moet geleerd he
              Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

              Comment


              • #37
                Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                bedankt, ga die site zeker eens bekijken

                en ja, die kortaffe en ambetante commentaren van mijn rug laten glijden kan ik niet zo goed ,
                positieve commentaar moet, maar die onnozel reacties zoals ik al in verschillende topics zag, heb ik het moeilijk mee, precies of iedereen is van de eerste foto een pro, alles moet geleerd he
                Moet je leren hoor Velen onthouden vaak niet hoe zij het eveneens hebben moeten leren, net zoals iedereen. Je hebt op veel fora dat op een bepaald moment in de 'levenscyclus' van een forum zich een soort 'anciens' groep vormt die denken 'goh, alweer een nieuweling die er niks van kent, hier gaan we weer voor de miljoenste keer'.

                Vaak lees je dan op die fora iets in de aard van 'lees er die of deze pagina's eens eerst op na' (nog vriendelijk) tot 'volg eerst eens wat les en kom eens terug als je iets deftig kan posten' (al wat minder vriendelijk)

                En dat is zeker niet alleen hier, ik vind dat het hier nog deftig blijft, buiten een paar opmerkingen die waarschijnlijk nooit slecht bedoeld zijn, word je hier goed geholpen vind ik.

                Lees je zeker wat in, als jij moeite doet om de materie beter te begrijpen, doen anderen ook moeite om je verder te helpen!

                Veel succes

                IZ.
                For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                Comment


                • #38
                  Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                  Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                  Idd Koeno, de uitleg in de boekjes is met te technisch, ik snap er op den duur niks meer van
                  en ben nochtans niet blond (en op school goeie leerling geweest), maar de zuivere theorie is me allemaal wat teveel,
                  zou beter wat oefening hebben, maar hier helaas geen aanbod van cursussen ofzo gevonden in de buurt.
                  Eigenlijk zou ik es moeten kunnen meelopen met iemand die ervaring heeft, om wat de kneepjes te leren.
                  Meelopen met iemand is ook gevaarlijk...
                  't Hangt er maar vanaf 'hoeveel' kennis die persoon heeft, en ook hoe goed deze kan overbrengen...

                  Stapje per stapje...
                  Probeer bv eerst in Av-stand hetzelfde onderwerp te fotograferen met verschillende diafragma's. Om het verschil te zien.
                  (verschil in scherpte diepte).

                  Voor je het knopje duwt, probeer per aanpassing te zien wat er allemaal veranderd is
                  fictief voorbeeldje:

                  Diafragma 1.8 en iso 100: sluitertijd wordt dan door camera op 1/300 gezet
                  Diafragma 2.8 en iso 100: sluitertijd wordt dan door camera op 1/150 gezet
                  ...

                  doe hetzelfde eens in Tv stand...

                  Probeer te begrijpen wat er gebeurd door het zo "dom mogelijk" te bekijken.
                  Een vergelijking die mij in het begin enorm vooruit heeft geholpen:

                  Een vergelijking
                  Vergelijk de werking van de onderdelen zoals hierboven beschreven met het vullen
                  van een emmer water onder een kraan:
                  Door de kraan verder open te draaien, zal er meer water per tijdseenheid in de emmer
                  stromen (het diafragma).
                  Door de kraan gedurende een langere tijd open te zetten, zal er ook meer water in de
                  emmer stromen (sluitertijd).
                  Om de emmer niet over te laten stromen, moeten we een bepaald evenwicht instellen
                  van 1) hoe ver draaien we de kraan open en 2) hoe lang laten we de kraan open staan.
                  Draaien we de kraan ver open, is de emmer snel vol, en hoeven we de kraan dus maar
                  gedurende korte tijd open te draaien. Omgekeerd, bij een klein straaltje zal het zeer
                  lang duren voordat de emmer vol is.
                  De grootte van de emmer bepaald tenslotte de hoeveelheid water welke er in moet
                  stromen om de emmer vol te krijgen.
                  Dit werkt het zelfde bij een diafragma/sluitertijd combinatie: Stellen we een kleine
                  diafragma waarde in (grote opening), valt er veel licht door de lens en hoeft de sluiter
                  dus maar gedurende korte tijd open te gaan. Omgekeerd, bij een grote waarde (kleine
                  opening) moet de sluiter lang open blijven om de zelfde hoeveelheid licht op het
                  medium te laten vallen.
                  Iedere halvering van de ISO-waarde zorgt er voor dat er 2x zo veel licht op het
                  medium moet vallen voor de zelfde belichting. Bij een ISO100 instelling is er 2x zo
                  veel licht nodig dan bij een ISO200 instelling.


                  Door sommige dingen zeer "kort door de bocht" te bekijken, ga je in het begin misschien dingen fout interpreteren,
                  maar geef je jezelf wel de kans om te wennen...
                  Zo heb ik heel wat bijgeleerd (wel in combinatie met avondschool)
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #39
                    Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                    Zeker niet opgeven hoor!
                    Het is inderdaad niet zo gemakkelijk allemaal in het begin.
                    Ikzelf kwam ook van een bridge en nu (een paar jaar later) begin ik het echt pas te begrijpen.
                    Ik raad je aan om veel te lezen in boeken (bvb. het digitale fotografie boek van Scott Kelby) en ook o.a. op dit forum.
                    Mijn bridge toestel gebruik ik alleen maar als ik geen grote dslr kan meenemen.
                    Ik heb ook een 18-250 mm lens maar die gebruik ik alleen op reis en uitstapjes. Beter (maar wel iets duurder) is een lichtsterke zoomlens zoals de tamron 17-50 mm 2.8.
                    De 50mm 1.8 heb ik ook maar gebruik ik maar meestal binnen en als ik weet dat er erg weinig licht zal zijn (en als ik niet wil flitsen).
                    Veel succes en laat de moed niet zakken!
                    Canon

                    Comment


                    • #40
                      Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                      Ga hier eens wat lezen, vooral de belichtingsdriehoek (diafragma, sluitertijd en ISO). Het staat daar goed verstaanbaar uitgelegd. Ik raad je dan aan (in tegenstelling tot vele) om dan op de manuele stand te gaan uit proberen. Je moet dan je lichtmeter goed in het oog houden en kan je gaan varieren in combinaties die een goeie belichting geven. Doordat je de verschillende parameters dan zelf moet instellen krijg je volgens mij het snelste inzicht in die basis kennis.
                      Zeker de moed niet opgeven.

                      Over de 18-200 hoe groter het zoom bereik hoe meer compromissen ze het moeten maken ten koste van de beeldkwaliteit, er word aangeraden om het bereik van de lenzen rond 3X te houden vb 17-50, 24-70, 70-200 dit zouden kwalitatief de beste zoomlenzen moeten zijn

                      Comment


                      • #41
                        Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                        Kawaracer, die had ik ook al gelezen
                        Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                        Comment


                        • #42
                          Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Meelopen met iemand is ook gevaarlijk...

                          Diafragma 1.8 en iso 100: sluitertijd wordt dan door camera op 1/300 gezet
                          Diafragma 2.8 en iso 100: sluitertijd wordt dan door camera op 1/150 gezet
                          ...
                          Een foutje is natuurlijk snel gemaakt, zo zie je maar.
                          Volgens mij wordt de sluitertijd van het 2e voorbeeld (f/2.8 - ISO100) bij eenzelfde belichting: 1/125.
                          Het verschil tussen f/1.8 en f/2.8 is niet 1 stop, maar 1 1/3 stops.
                          Fotografie is leren kijken.
                          http://johanluyckx.weebly.com

                          Comment


                          • #43
                            Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                            Nog een tip: leer je diafragma's, sluitertijden en ISO-waardes uit het hoofd, dat gaat je later veel gemak bieden bij het instellen van je camera.
                            Last edited by Tollerke; 10 oktober 2013, 14:26.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #44
                              Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                              Een foutje is natuurlijk snel gemaakt, zo zie je maar.
                              Volgens mij wordt de sluitertijd van het 2e voorbeeld (f/2.8 - ISO100) bij eenzelfde belichting: 1/125.
                              Het verschil tussen f/1.8 en f/2.8 is niet 1 stop, maar 1 1/3 stops.
                              Ah, maar aub volledig quoten: fictief voorbeeldje (staat er toch bij he)... gewoon snel en bij benadering getypt...
                              zo zou Schorpioentje zelf tot die conclusie gekomen zijn...
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • #45
                                Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                                Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                                en waarom niet als ik vragen mag ?
                                ik ging mijn kitles 18-55 en mijn 55-200 vervangen, dan had ik er 2 in een,
                                zou makkelijker zijn op reis om zowel de kids van dichtbij, als de mooie uitzichten veraf te kunnen vastleggen
                                ten eerst vallen je huidige lenzen in dat bereik (18-55 en 55-200).
                                ten tweede is een 18-200mm misschien wel een makkelijk maar geen goede lens.
                                zeker niet voor mooie uitzichten.
                                een voordeel van een DSLR is juist dat je lenzen kan wisselen.
                                heb zelf ook een 18-200mm Sigma gehad, na 2 maanden snel weer weggedaan.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X