Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd van 3 jaar!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sluitertijd van 3 jaar!

    Jullie zijn nog allemaal erg braaf.
    Voor mij is het resultaat gewoon om op de composthoop te gooien

    Comment


    • #17
      Re: Sluitertijd van 3 jaar!

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Jullie zijn nog allemaal erg braaf.
      Voor mij is het resultaat gewoon om op de composthoop te gooien
      Dit effect heb ik anders wel op veel foto's en ook genoeg op foto's van sommige beroemde fotografen ,dan denk ik , oei... er is iets mis met mij zeker ? of met de visie van sommigen, geen benul wat er goed of mooi aan is .

      Comment


      • #18
        Re: Sluitertijd van 3 jaar!

        Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die buiten de lijntje hebben gekleurd. Vaak kregen ze de wind van voren maar gelukkig bleven ze hun gedacht doen. Anders waren we van veel uitvindingen onthouden geweest. Wat dacht je van deze foto, die hier zeker de Hof niet gehaald zou hebben. Maar van onschatbare waarde voor de fotografie.

        Voor mij zijn het sterke foto's. Ook al zijn ze niet 100% scherp of hebben ze lichtvlekken.
        Maar kan me goed voorstellen dat sommigen dit niet vinden.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #19
          Re: Sluitertijd van 3 jaar!

          Als de "kunstenaar" dood zal zijn, zal de foto veel waard zijn...
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #20
            Re: Sluitertijd van 3 jaar!

            Ik geloof niet dat dit met een sensor gemaakt is of het moet een speciale zijn geweest.

            Een (snel ) rekensommetje leert me dat je op een lichtbewolkte dag ( iso100, f11, 1/125 ) op met een iso 25 film en een diafragma van f256 (pinhole), een theoretische sluitertijd bekomt van 16 seconden. Met 2 ND10 filters (dus 20stops) kom je op een sluitertijd van 170 dagen. Waarvan de helft dan nog nacht is dus een theoretische sluitertijd van pakweg een jaar. Door het schwarzschild effect zal dit misschien op ongeveer 3 jaar uitkomen. Om dan een sluiterstijd van 10jaar te hebben moet er enkel nog ongeveer 1 1/5 stop bijgedaan hebben. (ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de berekening voor wie het wil proberen ) Maar dit is theorie en in de praktijk zullen er nog wel andere factoren meespelen. (het filmrolletje raakt bv overtijd ).





            Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
            Ik lees toch maar weinig over de eigenlijke werkwijze.

            Is het echt een 24/7 opname gedurende drie jaar ?
            Is de opname met een sensor vastgelegd? Dan stel ik me toch vragen over de maximum levensduur van een 24/7 actieve sensor ?
            Is de opname gemaakt met film? Wat dan met het schwarzschild effect ? En ook, eens Zilverhalogenide gaat reageren, dan gaat het zootje de daarop volgende jaren woekeren.
            Daarom, ik vermoed dat het om een time lapse (Nederlandse term ontsnapt me nu even) opname gaat: gedurende drie jaar elke dag enkele opname van 1/1000sec of zo ... en dat er daarna een verhaaltje van "3 jaar exposure" aan vast gekleefd werd.

            Daar ben ik wel benieuwd naar. Het resultaat zelf boeit me totaal niet: een saaie foto is een saaie foto.
            Zelfs al zou die genomen zijn over een tijdspanne van drie jaar met een op biodiesel aangedreven soepmixer.

            mvg
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #21
              Re: Sluitertijd van 3 jaar!

              Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
              Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die buiten de lijntje hebben gekleurd. Vaak kregen ze de wind van voren maar gelukkig bleven ze hun gedacht doen. Anders waren we van veel uitvindingen onthouden geweest. Wat dacht je van deze foto, die hier zeker de Hof niet gehaald zou hebben. Maar van onschatbare waarde voor de fotografie.

              Voor mij zijn het sterke foto's. Ook al zijn ze niet 100% scherp of hebben ze lichtvlekken.
              Maar kan me goed voorstellen dat sommigen dit niet vinden.
              Kan je ook niet vergelijken lijkt mij...

              De foto van onze Joseph hier.... is de eerste foto.... "ooit"?
              Dat draagt een iets andere bagage...
              je kan het toen gebruikte materiaal/techniek niet vergelijken met wat we nu hebben...

              Deze foto kan mij ook niet echt bekoren,
              al heb ik een andere foto gezien, die ook met enorme sluitertijd speelt... en die vond ik dan wel mooi?
              (ik dacht dat het de skyline van new york was? )

              edit op mezelf,
              twas toronto en 1 jaar:
              Last edited by Koeno; 20 december 2012, 10:31.
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #22
                Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                Speciaal, ja. Maar of het nu ook mooi is, dat is iets anders

                Comment


                • #23
                  Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                  Oorspronkelijk geplaatst door krol Bekijk bericht
                  het uitdokteren van een sluiterstijd van 3 jaar geeft je nog geen recht op de naam 'kunstenaar'
                  Er zijn er wel die zich 'kunstenaar' noemen als ze een gebouw vol hesp plakken of het geniale idee krijgen om met katten te gooien.

                  De foto's op zich vind ik niet speciaal. En ik zou ze nooit aan de muur hangen.
                  Een sluitertijd van 3 jaar met een huidig toestel (digitaal) lijkt me ook niet haalbaar voor eender welke sensor van een consumententoestel.
                  En van analoog ken ik niks, maar aan de reacties te zien is dat ook niet mogelijk.
                  Het lijken ook wel 'double exposures' dus het zal niet één foto zijn.

                  Mijn idee, maar voor degenen die er wel iets in zien: Geniet er van!
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                    ik zou die foto wel durven hangen. Ze heeft nml zoveel lagen als er dagen overheen gegaan zijn of zelfs als er seconden overheen gegaan zijn. Zeer boeiend om te blijven bekijken. Als je de moeite doet ga je er steeds iets nieuws in ontdekken.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                      gaat me te ver......'t zal wel aan mij liggen, maar 3 jaar exposure?????
                      sorry, stof? als huisvrouw weet ik maar al te goed wat dit teweegbrengt
                      neen, niet aan mij besteed , ik geloof er niet in
                      groetjes aline

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                        Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                        Wat mohow zeg

                        Vind er niets aan post hier zo een foto en tis van hij is niet scherp ,hij is nietszeggend ,ga een cursus volen blablabla

                        Nu is de fotograaf bezig met iet speciaal en het is geweldig Pffffffffffffff
                        Ben je daar nu wééééér?? Goedkoop abonnementje op mijn posten te repleyen?
                        Stefantje toch.
                        facebook
                        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                          Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                          Je kan toch niet ontkennen dat dit speciale beelden zijn. Moest zoiets hier op het forum verschijnen zou ik er zeker niet meteen van wegklikken. Het ontleden van zo'n beeld, daar ben je al even mee bezig. Als je dan leest wat een proces er aan vooraf gegaan is, kan ik dat alleen maar bewonderen.
                          Cartier-bresson, Erwitt, Capa, Salgado en andere grootmeesters trokken ook onscherpe foto's met bizarre composities over soms banale onderwerpen. Ook deze zouden het forum niet overleven...
                          Het BD-forum is een goeie plaats om over foto's te discussieren maar is absoluut geen maatstaf voor kwaliteit.

                          En het begrip kunst heeft hier niets mee te maken, dat is iets waar iedereen een eigen invulling aan geeft.

                          Gr Jelle
                          I agree
                          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                          flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                            Er zijn van die dagen dat ik wel drie foto's op één enkele dag maak. Als hij in datzelfde hoge tempo werkt en drie jaar doet over een opname, dan heb je al snel een paar duizend camera's nodig om dat te kunnen halen. Zoveel geduld, geld en gevoel voor ongein heb ik echter niet.
                            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Jullie zijn nog allemaal erg braaf.
                              Voor mij is het resultaat gewoon om op de composthoop te gooien
                              Als compostmeester moet ik hier toch mijn vinger opsteken....is ten strengste verboden

                              Als fotograaf zeggen mij die beelden ook helemaal niets, die time lapse beelden geven geen meerwaarde aan dit soort beelden, voor andere onderwerpen kan dit wel het geval zijn.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sluitertijd van 3 jaar!

                                Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
                                Cartier-bresson, Erwitt, Capa, Salgado en andere grootmeesters trokken ook onscherpe foto's met bizarre composities over soms banale onderwerpen. Ook deze zouden het forum niet overleven...
                                Zouden de foto's net zo gewaardeerd worden als ze gemaakt waren door "Jan met de Korte Achternaam"?
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X