Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Kom mee op 20 mei 2024 en ontdek de bruisende universiteitsstad Louvain-la-Neuve. Alle informatie vind je hier.
Jullie zijn nog allemaal erg braaf.
Voor mij is het resultaat gewoon om op de composthoop te gooien
Dit effect heb ik anders wel op veel foto's en ook genoeg op foto's van sommige beroemde fotografen ,dan denk ik , oei... er is iets mis met mij zeker ? of met de visie van sommigen, geen benul wat er goed of mooi aan is .
Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die buiten de lijntje hebben gekleurd. Vaak kregen ze de wind van voren maar gelukkig bleven ze hun gedacht doen. Anders waren we van veel uitvindingen onthouden geweest. Wat dacht je van deze foto, die hier zeker de Hof niet gehaald zou hebben. Maar van onschatbare waarde voor de fotografie.
Voor mij zijn het sterke foto's. Ook al zijn ze niet 100% scherp of hebben ze lichtvlekken.
Maar kan me goed voorstellen dat sommigen dit niet vinden.
Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.
Ik geloof niet dat dit met een sensor gemaakt is of het moet een speciale zijn geweest.
Een (snel ) rekensommetje leert me dat je op een lichtbewolkte dag ( iso100, f11, 1/125 ) op met een iso 25 film en een diafragma van f256 (pinhole), een theoretische sluitertijd bekomt van 16 seconden. Met 2 ND10 filters (dus 20stops) kom je op een sluitertijd van 170 dagen. Waarvan de helft dan nog nacht is dus een theoretische sluitertijd van pakweg een jaar. Door het schwarzschild effect zal dit misschien op ongeveer 3 jaar uitkomen. Om dan een sluiterstijd van 10jaar te hebben moet er enkel nog ongeveer 1 1/5 stop bijgedaan hebben. (ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de berekening voor wie het wil proberen ) Maar dit is theorie en in de praktijk zullen er nog wel andere factoren meespelen. (het filmrolletje raakt bv overtijd ).
Ik lees toch maar weinig over de eigenlijke werkwijze.
Is het echt een 24/7 opname gedurende drie jaar ?
Is de opname met een sensor vastgelegd? Dan stel ik me toch vragen over de maximum levensduur van een 24/7 actieve sensor ?
Is de opname gemaakt met film? Wat dan met het schwarzschild effect ? En ook, eens Zilverhalogenide gaat reageren, dan gaat het zootje de daarop volgende jaren woekeren.
Daarom, ik vermoed dat het om een time lapse (Nederlandse term ontsnapt me nu even) opname gaat: gedurende drie jaar elke dag enkele opname van 1/1000sec of zo ... en dat er daarna een verhaaltje van "3 jaar exposure" aan vast gekleefd werd.
Daar ben ik wel benieuwd naar. Het resultaat zelf boeit me totaal niet: een saaie foto is een saaie foto.
Zelfs al zou die genomen zijn over een tijdspanne van drie jaar met een op biodiesel aangedreven soepmixer.
mvg
Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.
Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die buiten de lijntje hebben gekleurd. Vaak kregen ze de wind van voren maar gelukkig bleven ze hun gedacht doen. Anders waren we van veel uitvindingen onthouden geweest. Wat dacht je van deze foto, die hier zeker de Hof niet gehaald zou hebben. Maar van onschatbare waarde voor de fotografie.
Voor mij zijn het sterke foto's. Ook al zijn ze niet 100% scherp of hebben ze lichtvlekken.
Maar kan me goed voorstellen dat sommigen dit niet vinden.
Kan je ook niet vergelijken lijkt mij...
De foto van onze Joseph hier.... is de eerste foto.... "ooit"?
Dat draagt een iets andere bagage...
je kan het toen gebruikte materiaal/techniek niet vergelijken met wat we nu hebben...
Deze foto kan mij ook niet echt bekoren,
al heb ik een andere foto gezien, die ook met enorme sluitertijd speelt... en die vond ik dan wel mooi?
(ik dacht dat het de skyline van new york was? )
het uitdokteren van een sluiterstijd van 3 jaar geeft je nog geen recht op de naam 'kunstenaar'
Er zijn er wel die zich 'kunstenaar' noemen als ze een gebouw vol hesp plakken of het geniale idee krijgen om met katten te gooien.
De foto's op zich vind ik niet speciaal. En ik zou ze nooit aan de muur hangen.
Een sluitertijd van 3 jaar met een huidig toestel (digitaal) lijkt me ook niet haalbaar voor eender welke sensor van een consumententoestel.
En van analoog ken ik niks, maar aan de reacties te zien is dat ook niet mogelijk.
Het lijken ook wel 'double exposures' dus het zal niet één foto zijn.
Mijn idee, maar voor degenen die er wel iets in zien: Geniet er van!
ik zou die foto wel durven hangen. Ze heeft nml zoveel lagen als er dagen overheen gegaan zijn of zelfs als er seconden overheen gegaan zijn. Zeer boeiend om te blijven bekijken. Als je de moeite doet ga je er steeds iets nieuws in ontdekken.
Albums
Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.
gaat me te ver......'t zal wel aan mij liggen, maar 3 jaar exposure?????
sorry, stof? als huisvrouw weet ik maar al te goed wat dit teweegbrengt
neen, niet aan mij besteed , ik geloof er niet in
Je kan toch niet ontkennen dat dit speciale beelden zijn. Moest zoiets hier op het forum verschijnen zou ik er zeker niet meteen van wegklikken. Het ontleden van zo'n beeld, daar ben je al even mee bezig. Als je dan leest wat een proces er aan vooraf gegaan is, kan ik dat alleen maar bewonderen.
Cartier-bresson, Erwitt, Capa, Salgado en andere grootmeesters trokken ook onscherpe foto's met bizarre composities over soms banale onderwerpen. Ook deze zouden het forum niet overleven...
Het BD-forum is een goeie plaats om over foto's te discussieren maar is absoluut geen maatstaf voor kwaliteit.
En het begrip kunst heeft hier niets mee te maken, dat is iets waar iedereen een eigen invulling aan geeft.
Er zijn van die dagen dat ik wel drie foto's op één enkele dag maak. Als hij in datzelfde hoge tempo werkt en drie jaar doet over een opname, dan heb je al snel een paar duizend camera's nodig om dat te kunnen halen. Zoveel geduld, geld en gevoel voor ongein heb ik echter niet.
"Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."
Jullie zijn nog allemaal erg braaf.
Voor mij is het resultaat gewoon om op de composthoop te gooien
Als compostmeester moet ik hier toch mijn vinger opsteken....is ten strengste verboden
Als fotograaf zeggen mij die beelden ook helemaal niets, die time lapse beelden geven geen meerwaarde aan dit soort beelden, voor andere onderwerpen kan dit wel het geval zijn.
Cartier-bresson, Erwitt, Capa, Salgado en andere grootmeesters trokken ook onscherpe foto's met bizarre composities over soms banale onderwerpen. Ook deze zouden het forum niet overleven...
Zouden de foto's net zo gewaardeerd worden als ze gemaakt waren door "Jan met de Korte Achternaam"?
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment