Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help schoolfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: help schoolfoto's

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Schoenmaker, blijf bij je leest.
    Je hebt het materiaal niet,
    Je hebt de kennis van zaken niet
    Je hebt de ervaring niet
    Maar wel de durf om te bekennen dat ze niet alle kennis in huis heeft,
    en ook het bewijs dat er nog mensen zijn met een beter sociaal gevoel
    dan de meesten die hier een onozel antwoord geven.

Comment

dank u demeyereg
      je kan hier idd geen vraag meer stellen zonder onnozel antwoorden te krijgen of dingen die niet ter zake doen,
      heb dat al wel vaker op topics gezien

zwartwerk ? euh, ja, ik krijg een tas soep tijdens de speeltijd , zal da maar aangeven zeker ?
      man man wat is daar nu mis mee
      ik heb ook meegeholpen aan een project om verteltassen te maken voor kleuters, samen met nog een 6tal dames, jajaja zwartwerk , we betaalden groot deel van het materiaal uit eigen zak, onze tijd die we er in staken waren we niet betaald, maar we deden het om iets te doen voor de kleuters, voor in hun bibliotheekje
      en idd de klaarovers niet vergeten, mensen die fruit snijden voor de kindjes op de fruitdag enz....
      allemaal zwartwerk zeg , volgens mij wordt je voor zwartwerk wel betaald hoor

nog een reactie op david:
      de effectieve schoolfoto's worden wel door professionelen genomen hoor en daar ga ik me zeker niet aan wagen, wees gerust, ik ben niet blond of achterlijk

nogmaals het gaat om kalenders, die op gewoon papier in zwart wit worden gekopieerd
      verre van uitstekende kwaliteit dus
      die worden verkocht op de kerstmarkt aan 4 euro, voor een kalender van 12 A4 bladen met op elk blad een fotootje
      dus verwacht geen wonderen he, en de opbrengst gaat naar school om dingen te financieren
      ze verwachten dus ook geen professionele fotoshoot he, maar zijn al blij
      dat iemand daar een hele week elke voormiddag zijn tijd wil gaan opofferen
      Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
        ...dat iemand daar een hele week elke voormiddag zijn tijd wil gaan opofferen
        Tja, als je daar een professionele fotograaf moet opzetten, kan je geld bijbetalen.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Waar ik het vliegend schijt van krijg is van mensen die hier onnozele vragen posten, enkel serieuse antwoorden verwachten. Wanneer er dan mensen ongezout hun meer dan terechte mening zeggen zijn ze in hun gat gebeten en spuwen ze hun onvrede uit op het forum. Zeer triest.

No offense, maar dat moest me even van het hart.

Kijk, het is heel simpel, je zegt zelf dat de eisen van de school niet hoog zijn. Waar maak je je dan druk over? Ik lees dat de kalenders worden gekopieërd op gewoon papier,..tja dan mag je origineel beeld nog haarscherp zijn, wanneer je deze afdrukt en vervolgens kopieërt gaat er niet veel kwaliteit overblijven. Ik zou zeggen zet die camera op full automatic en maak er gewoon een super leuke tijd van met die kids, laat ze lachen en stralen en maak je niet te veel zorgen over de technische kwaliteit van je beelden. Voor een lachend en stralend kind smelt elke mama!

Succes,...maar vooral veel plezier!
          “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
            fotograferen voor een organisatie is een commerciële aangelegenheid!
            Normaal wordt hiervoor betaald.
            Of laten we het CRU stellen, fotograferen voor derden is een commerciële aangelegenheid.
            Vrijwillig of niet ! En vrijwilligerswerk is ook onderhevig aan heel wat reglementen, school-fotografie valt hier jammer genoeg niet onder.
            ook al zit je in de ouderraad
            Ik hoop dat u meer van fotografie kent dan van de wetgeving want vrijwilligerswerk is inderdaad streng gereglementeerd dat klopt
            maar het heeft niets te maken met schoolfotografie op zich want dat valt onder dezelfde reglementering vrijwiligerswerk.
            We gaan nog maar zwijgen over het zogenaamde zwartwerk door de reglementering is dit geen zwartwerk , maar voor u zijn alle middelen blijkbaar goed om in de aanval te gaan of onzin uit te kramen.

Zelfs een werkloze zou onbezoldigd schoolfoto/s mogen nemen als vrijwillger (moet dan wel een aanvraag doen hiervoor)
            Invalide met uitkering ook.
            Schoenmaker blijf bij je leest ,wel dat heb ik net gedaan.

Als u werkt als pro fotograaf denk ik niet dat het iets is om u zorgen over te maken of u moet echt zonder werk zitten en hebt een paniekaanval?
            In het geval dat u tevell tijd hebt kon u beter TS helpen in plaats aan te vallen met onzin.
            Last edited by stefan.d; 6 november 2012, 14:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              In het geval dat u tevell tijd hebt kon u beter TS helpen in plaats aan te vallen met onzin.
              Ik zal ook helpen --> http://www.hoehel.be/
              “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                dank u demeyereg
                je kan hier idd geen vraag meer stellen zonder onnozel antwoorden te krijgen of dingen die niet ter zake doen,
                heb dat al wel vaker op topics gezien

zwartwerk ? euh, ja, ik krijg een tas soep tijdens de speeltijd , zal da maar aangeven zeker ?
                man man wat is daar nu mis mee
                ik heb ook meegeholpen aan een project om verteltassen te maken voor kleuters, samen met nog een 6tal dames, jajaja zwartwerk , we betaalden groot deel van het materiaal uit eigen zak, onze tijd die we er in staken waren we niet betaald, maar we deden het om iets te doen voor de kleuters, voor in hun bibliotheekje
                en idd de klaarovers niet vergeten, mensen die fruit snijden voor de kindjes op de fruitdag enz....
                allemaal zwartwerk zeg , volgens mij wordt je voor zwartwerk wel betaald hoor

nog een reactie op david:
                de effectieve schoolfoto's worden wel door professionelen genomen hoor en daar ga ik me zeker niet aan wagen, wees gerust, ik ben niet blond of achterlijk

nogmaals het gaat om kalenders, die op gewoon papier in zwart wit worden gekopieerd
                verre van uitstekende kwaliteit dus
                die worden verkocht op de kerstmarkt aan 4 euro, voor een kalender van 12 A4 bladen met op elk blad een fotootje
                dus verwacht geen wonderen he, en de opbrengst gaat naar school om dingen te financieren
                ze verwachten dus ook geen professionele fotoshoot he, maar zijn al blij
                dat iemand daar een hele week elke voormiddag zijn tijd wil gaan opofferen
                ow ok! dacht dat het effectief over die schoolfoto's ging.
                veranderd de zaak een heel eind.

maar blijft toch wa gelden ook.

op't internet en ook youtube staan tal van handige video's met goede tips en hulp.
                vaak beter te zien dan hier neer te schrijven.
                vooral veel oefenen en de grenzen van uw lenzen en toestel kennen, maar evengoed die van uzelf.
                en uw eigen grenzen ook es pushen!
                nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dondimorio Bekijk bericht
                  Ik zal ook helpen --> http://www.hoehel.be/
                  Schitterend!
                  facebook
                  Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Trek je niet te veel aan van die kritiek ... er zijn eenmaal mensen die staan te springen om kritiek te geven.
                    Dat is veel makkelijker dan constructief te zijn

Enkele tips:
                    Ik weet niet of jouw 18-55 lens al een nieuwere versie is, met stabilisatie (IS letters).
                    Zoja: dan heb je een schakelaartje stabilizer on-off.
                    Als je met camera op een statief staat, zet die OFF, trek je vrije hand zet die ON.
                    Op een statief heeft de stabilisatie geen nut, en kan die de lenselementen in beweging zetten en zo onscherpte creëren.
                    Vrije hand heb je natuurlijk voordeel aan stabilisatie en zet je die terug aan.

Een hoger diaframa kiezen (camera in de Av stand zetten ipv auto) zal de scherpte zeker ten goede komen. F8 zoals gezegd door iemand is al een betere waarde.
                    Je moet wel altijd opletten dat je sluitertijd niet te laag wordt. Als je buiten fotografeert zou dat niet al te veel problemen moeten opleveren op ISO 400.
                    Vergeet niet dat de kindjes ook niet gaan standbeeld-stil staan. Dus laat je sluitertijd niet te laag zakken.
                    Ik zou zelf geen flash gebruiken als je ze buiten fotografeert. Het weer is toch meestal bewolkt, en dan heb je difuus licht wat alles egaal gaat verlichten.
                    Creatief zijn is leuk, maar daar heb je geen tijd voor, en ook niet de ervaring voor.

Kijk even na of je scherpstelpunt op automatisch staat. Zet het op enkel punt zodat je zelf kan kiezen waar die scherp op stelt.
                    Je camera heeft in je testfoto waarschijnlijk de beer als onderwerp aangeduid en daarop scherpgesteld ipv op de kinderen.
                    Daardoor light het scherptepunt te dicht naar jou.

Kijk op je display en zoom goed in om te zien of je foto scherp is.
                    Maak het jezelf niet te moeilijk. Concentreer je op een goeie scherpe foto.
                    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Bijkomend : al eens variëren van standpunt zodat niet alle foto's hetzelfde lijken. VB kindjes vanuit een laag standpunt doet hun groter lijken.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

Comment

thx Eanx
                        nee het is geen nieuwere lens helaas
                        het scherpstelpunt neem ik zowat in de midden van de groep
                        Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

Comment

scherpstelpunt zetten op degene die het dichtst bij u staat. degene die erachter staan zullen dan ook scherp zijn als je DoF groot genoeg is.

de grootte van uw DoF hangt af van uw diafragma en de afstand tot uw onderwerp.
                          dus zet dat ding op f8, hou genoeg afstand en er zouden geen problemen mogen zijn met scherpe dan.

Comment

Jammer dat ik dat nu pas lees, anders was ik gerust bereid om tot Izegem te komen om je met raad en daad bij te staan op die school.
                            Zou je veel meer mee geholpen zijn dan die soms nietsterzake-doende-prietpraat van sommigen hier.
                            Enne, desnoods bracht ik zelf mijn soep mee, kwestie dat die tas soep niet als een betaling kan gezien worden hé .
                            Heb je nog hulp nodig, stuur me maar een PB. Ik heb tijd zat...
                            Groetjes

Comment

Met de tips die je kreeg....
                              Pak er 'n blaadje papier en een balpen bij.
                              Ga even langs op school en neem een aantal foto's op de locatie's dat je plande. Ga dan puur op experimenteren en laat je niet in de verleiding brengen om al definitieve shoots te doen als er wat zijn foto's zijn die op je schermpje goed lijken. Ga voor telkens anders, een andere sluitertijd, een ander diafragma, een andere iso.... Combineren en experimenteren.
                              Noteer bij elke foto de waarden (sluitertijd, diafragma, iso) op je papiertje met uiteraard ook het nummer van je foto. Onthouw ook de afstand dat je gebruikte tussen toestel en model(len).
                              Thuis controleer je de foto's op je pc met de waarden die je noteerde per foto op het papiertje naast je. Je kan dan al gauw enkele schrappen. Waarden, combinaties die je beter niet neemt. Maar dan zal je ook foto's vinden die wel goed zijn.
                              Ga dan terug naar de school op basis van de waarden die goed waren, voor de definitieve foto's.
                              Durf puur gaan voor de waarden die je goed vond. Laat je dan ook weer niet in verleiding brengen om af te wijken of opnieuw te experimenteren.

Jawel ,, verder experimenteren kan (en moet) zeker nog. Maar dat kan dan wel later eens, na de shoot. Blijf ook later noteren wat je experimenteerde.

Succes !!!
                              En super dat er mensen zijn als jij!!!
                              Aan zij die hier kritiek op hebben ... amai dat moet zeer doen om hier de tips te lezen dat andere mensen wel posten .....

Comment

Aan mensen uit de ouderraad van scholen, aan mensen die zich in de sport- of jeugdbeweging engageren...
                                Mag ik nog een algemene tip geven?
                                Meestal heeft iedereen wel ergens een toestel mee. Een opa met een goedkope pocketcamera, een broer met een wat duurdere reflex. En dan nemen ze enkel wat foto's van hun eigen kind. Als hun eigen kind van het podium verdwijnt, verdwijnt ook hun toestel.
                                Wel ,, stimuleer de mensen, ouders, familie, vrienden die op een schoolfeest, een wedstrijd, een demonstratie langs komen om ook foto's te nemen van andere (voor hen vreemde) kinderen, van andere leden van de vereniging.
                                En als bestuurslid, verzamel dan de foto's van alle mensen. Je zal een hoop foto's binnenkrijgen. Misschien wel een paar honderd. Maar daar sorteer je dan de betere uit.
                                Wedden dat je er een mooie reeks uit samenstelt !!

Comment

Working...
                                X