Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ZON..........

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ZON..........

Wie wil mij helpen?
    Ik heb bij volgende foto een overbelichting van de blaadjes van de bloem. Ik heb de foto genomen in de AV-stand, diafragma-voorkeur.
    Het diafragma stond op maximum om een zo wazig mogelijke achtergrond te krijgen. Telkens ik dit doe zijn de door de zon belichte elementen overbelicht. Dit zou moeten te maken hebben met de "exposer value" denk ik. Ik begrijp dit echter niet zo goed, ik zou de EV moeten verminderen met een aantal "stops" heb ik gelezen. Wat wil dat juist zeggen???? Hoe doe je dat?????
    Dank bij voorbaat!

MDB-VL
    Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

Dit is toch wat je zoekt?

http://www.belgiumdigital.be/Tips_&_Tricks/T&T_articles/cursus/DUT/cursus_4.html

Comment

Concreet in dit geval is de bloem overbelicht omdat het grootste stuk van je foto bestaat uit de donkere achtergrond. Bij zijn belichtingsberekening (bij 'matrix' meting) gaat het toestel de hele scene meten en zorgen dat de gemiddelde belichting ok is. Dit is voor deze situatie echter niet wenselijk, omdat de bloem het belangrijkste is en veel helderder is dan de rest. Dit kan je op 2 manieren vertellen aan de camera :
      1) je zegt de camera dat hij verkeerd is en met opzet wat moet onderbelichten. Dit gebeurt via 'exposure compensation' (zie ook onderaan de link van Caitlin).
      2) door 'spot' of 'center weighted' meting te gebruiken met de bloem centraal. Beide metingen geven het centrum van het beeld een groter belang in de meting van het licht. Het licht in het midden zal dus veel belangrijker zijn dan het donker eromheen en het toestel zal dus vooral het midden goed proberen te registreren.
      Het gevolg zal dan uiteraard ook wel zijn dat de achtergrond nóg donkerder zal worden.

Henk

Comment

Working...
      X