Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel scherpstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manueel scherpstellen

Ik heb moeite met het manueel scherpstellen van een beeld. Telkens ik dit doe, is het onderwerp iets onscherp en is bv de plaats achter het onderwerp scherp. Om een voorbeeld te geven: als ik een hond in een zetel wil fotograferen, stel ik scherp op de hond, zo goed als mogelijk denk ik, maar als ik dan de foto bekijk dan is de zetel scherp en de hond onscherp. Heeft iedereen daar zo'n probleem mee? Of gebruiken de meeste mensen gewoon auto focus? Waar geef jij de voorkeur aan?

Zet het diafragma zo hoog mogelijk op 8 of 11, heeft wel meer licht nodig.

Nu zal je wel meer scherptediepte hebben.

Comment

normaal gezien moet 1/3 voor het scherpstelpunt en 2/3 achter het focuspunt scherp zijn.
      Blijkbaar heb je last van backfocus.
      Kijk ook eens na of je dioptrie in de zoeker juist staat.
      Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Originally posted by Caitlin
        Ik heb moeite met het manueel scherpstellen van een beeld. Telkens ik dit doe, is het onderwerp iets onscherp en is bv de plaats achter het onderwerp scherp. Om een voorbeeld te geven: als ik een hond in een zetel wil fotograferen, stel ik scherp op de hond, zo goed als mogelijk denk ik, maar als ik dan de foto bekijk dan is de zetel scherp en de hond onscherp. Heeft iedereen daar zo'n probleem mee?
        Als in je zoeker de hond mooi scherp staat en de plaats achter de hond al onscherp is, en op de foto blijkt het scherptevlak naar achteren verschoven te zijn, dan lijkt er mij toch iets mis met je camera (al lijkt het mij heel onwaarschijnlijk).
        Je hebt wel niet verteld welke camera je gebruikt. Ik ga er effen van uit dat je een DSLR hebt (met een niet-reflex is manueel scherpstellen sowieso een ramp). Kijk eens of na het afdrukken de scherpte nog altijd mooi op de hond ligt en niet erachter. Als dat het geval is, dan moet op de foto de scherpte ook daar liggen. Als dat niet zo is, dan zijn pentaprisma, sensor en/of spiegel blijkbaar niet goed afgesteld. :I
        Als na het afdrukken de scherpstelling gewijzigd is, dan verloopt de focus van je lens blijkbaar tijdens het fotograferen.

Originally posted by Caitlin
        Of gebruiken de meeste mensen gewoon auto focus? Waar geef jij de voorkeur aan?
        Ik gebruik alleen MF als ik helemaal niets heb om op te focussen. Namelijk wanneer je een stel verspreide onderwerpen hebt die je allemaal scherp wil hebben, dan moet je spelen met scherptediepte. Het ideale scherpstelpunt ligt dan ergens halverwege (allez, op 1/3 eigenlijk) waar misschien niet eens iets is om op scherp te stellen. Met de scherptediepteknop kun je dan kijken of alle onderwerpen voldoende scherp zijn. Een simpel voorbeeld zijn landschappen met bvb bloemen op de voorgrond die je ook scherp wil. Je wil niet op die bloemen focussen want dan krijg je gegarandeerd de achtergrond niet meer scherp, en omgekeerd. Je moet dus focussen ergens halfweg waar er dus helemaal niets staat om op te AFen.
        Een variant hiervan is het gebruik van de hyperfocale afstand (die zorgt ervoor dat je scherpte hebt van zo dicht mogelijk tot oneindig).
        Dan zet je de MF op die hyperfocale afstand (bestaan programmakes voor die dat berekenen) en hoef je je voor de rest niets meer aan te trekken van scherpstelling.
        BTW: Sommige Canon-toestellen hebben de leuke feature (A-Dep of zoiets) dat ze dit zelf kunnen berekenen. Je richt gewoon effen op het dichtste en verste onderwerp, en de camera berekent dan het focuspunt tussenin.

Henk

Comment

Originally posted by steward
          Als je de diopter niet juist zet, ga je gewoon niets scherp zien, dus daar ligt het zeker al niet aan.

Henk

Comment

Ik gebruik Canon Powershot G5. Ik denk niet dat er iets mis is aan mijn camera, omdat hij nog maar splinternieuw is (hoewel ook splinternieuwe camera's een fabrieksfout kunnen hebben). Het is mijn eerste digicam, dus ik moet eigenlijk nog veel leren. Het lijkt mij eerder dat ik de MF-functie nog niet onder de knie heb. Daarom deze topic. Maar omdat gezegd wordt dat AF vooral gebruikt, zal ik het dan ook bij AF houden. Tenzij natuurlijk in het geval zoals Henk besproken heeft.

Comment

Originally posted by henkvw
              Originally posted by steward
              Als je de diopter niet juist zet, ga je gewoon niets scherp zien, dus daar ligt het zeker al niet aan.

Henk

yep klopt henk had effe niet verder nagedacht ;-) dan is alles onscherp he
              Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Caitlin, als je een G5 gebruikt en je stelt manueel scherp is de enige controlemogelijkheid het LCD schermpje.
                Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk daarop te beoordelen maar met wat oefening lukt dat wel.
                Het LCD beoordelen is in het begin misschien wat onwennig maar eens je er een tijdje mee bezig bent lukt het aardig. Ikzelf gebruik de zoeker bijna nooit meer, soms vergeet ik zelfs dat er een opzit.
                Als ik van jou was zou ik eens een test doen met een blad papier voorzien van enkele zwarte strepen zodanig dat je accuraat kan scherpstellen. Gebruik hiervoor de manueel puntzoom om nog beter te kunnen afstellen en zet het toestel op statief, zijn de lijnen scherp afgetekend in het LCD scherm dan moeten ze ook scherp staan op de foto.
                fredje

Comment

Working...
                X