Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

    Bij de eerste foto zit je op f4 en iso 100 en een sluitertijd van 1/20. Bij de tweede zit je op 1/30 bij f5.6 en iso 100. Dat gaat dus niet werken. Zet je camera op Av stand en schroef je 50mm f1.8 op je camera. Zet nu het diafragma op f2.8. Verder schroef je je iso op naar iso 800. Deze instellingen leveren je 4 stops op. ( Da's meer dan voldoende om scherpe en goed belichte foto's te krijgen.

    Bij de laatste ligt het scherpte-punt verkeerd, die ligt namelijk op het flesje in plaats van het gezicht van de baby. Stel je camera zo in dat 'ie alleen scherp stelt met het middelste focuspunt en stel daarmee vervolgens scherp op het punt waar de scherpte voor jou moet liggen (focus and recompose techniek, zoek maar op op Google). Verder moet je je witbalans instellen op het soort licht waar je je in bevindt. Bij lamplicht, maak gebruik van het lamp-icoontje bij de witbalans. Beter nog, schiet in RAW dan heb je achteraf nog alle mogelijkheden om je witbalans correct te krijgen bij de nabewerking.

    Succes!
    Last edited by MarkEL; 15 augustus 2011, 22:13.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      heb je een externe flits???
      zoja flits naar 't plafond!!
      indien nee, pech dan zeker
      Veel kleur problemen kunnen opgelost worden met filters op een externe flits.
      Verschillende artificiële lichtbronnen geven verschillende kleurproblemen als er ook daglicht is, je kan het daglicht ook uitsluiten, dan heb je dat probleem niet.
      Halogeen heeft een andere kleur op foto's dan tl lampen, tl lampen geven een andere kleur aan gloeilampen, of led's, of spaarlampen, of ...
      Met filters (groen, blauw, ...) op een flits kan je dat voldoende oplossen zodat het (na de bewerking) niet meer zichtbaar is.
      Nikon D5100 + 18-105mm VR
      Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

      Comment


      • #18
        Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

        Jap, met die foto's zijn we heel wat meer

        Die iso kan zeker nog wat omhoog! 100 iso is wat aan de lage kant.
        Ook je F getal mag naar beneden, zo krijg je meer licht binnen.
        Werk inde Aperture stand (Av vermoed ik bij Canon) en zet die op het laagste, of 1-2/3e stop daar van af( 1/3e stop is 1 klikje met het instelwieltje).
        En Krik dan je iso omhoog.
        Je kan ook in Tv werken en regelt de camere je F getal, maar dan kan je zelf niet spelen met je DOF

        Over de scherpte, Ze zijn wel degelijk scherp, maar de focus zit verkeerd, het beste is dat je werkt met een enkel schepstelpunt (best in het midden).
        Stel scherp op het deel dat je wilt scherp hebben her kadreer(zonder je afstand van het onderwerp te vergroten of verkleinen) en de foto nemen.
        Wel in Single AF modus werken als je zo focust!

        Foto1 is gewoon bewegings onscherpte. Volg alle gegeven tips en dat zou moeten opgelost zijn.
        voor het het gele weg te krijgen zou je wit balans rond de 3200K moeten staan denk ik.


        En ook een welgemeende proficiat aan de mama en papa.
        Merci en groetjes :)
        Insta | Flickr | Facebook

        Comment


        • #19
          Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

          Oké dankuwel! Ik ga het zeker uitproberen!!

          Comment


          • #20
            Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

            Ik ben het nu in mijn kamer even aan het uitproberen en het is idd een hele verbetering!!

            Comment


            • #21
              Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

              Hier heb ik even geoefend op mijn hondje,
              Ik denk dat je nu duidelijk het verschil ziet niet?

              Mijn instellingen:


              Uploaded with ImageShack.us

              Jullie aanbeveligen
              Alleen dat pootje krijg ik er niet scherp bij, maar denk dat dat normaal is als ik op 1 focuspunt moet werken niet?



              Uploaded with ImageShack.us

              Comment


              • #22
                Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Tips & Trucs, waar dit onderwerp beter thuishoort.[/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                  ...
                  Jullie aanbeveligen
                  Alleen dat pootje krijg ik er niet scherp bij, maar denk dat dat normaal is als ik op 1 focuspunt moet werken niet?
                  Dat pootje is niet scherp, omdat het buiten het gebied valt waar er scherpte is, en heeft niet met 1 of meer focuspunten te maken. Je moet beseffen dat je met een dergelijk diafragma (f/1.8) zeer weinig scherptediepte hebt.
                  Ik versta je probleem, hoor: zo weinig licht (je hebt een sluitertijd van 1/40s, wat ook al niet veel is, maar dat bij een ISO 800 en een diafragma van f/1.8).
                  Oplossing: zorgen voor meer licht. Flitsen of een paar 'straffe lampen' aan.

                  Mijn opmerkingen slaan op de laatste foto. Op de vorige staat je ISO nog op 100, en is je sluitertijd maar 1/20s.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                    Wil je meer scherptediepte dan kan je vanop een grotere afstand fotograferen en dan croppen.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #25
                      Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                      Dat is idd waar had ik nog niet aan gedacht!
                      Danku voor de tips allemaal!

                      Comment


                      • #26
                        Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                        Je schiet nu op f1.8. Daarmee wordt je scherpte-diepte wel heel klein....

                        Je moet weten dat je met het regelen van het diafragma, je ook je scherpte-diepte regelt. Met andere woorden, hoe verder je je diafragma dichtknijpt (verder open is laag getal, verder dichtgeknepen is een hoog getal) hoe gemakkelijker je alles scherp krijgt. Naast het diafragma bepaalt ook de afstand tot je onderwerp je scherpte-diepte. Hoe dichterbij je onderwerp, hoe kleiner je scherpte-diepte. Nu, zet je je diafragma op f1.8, dan staat deze dus wagenwijd open, wat een hele kleine scherpte-diepte oplevert, vooral omdat je ook nog eens zo dicht op je onderwerp zit. Ga je zo dicht op je onderwerp zitten dan zul je je diafragma wellicht toch wel een beetje moeten knijpen. Daarom gaf ik al aan dat je je lens beter op f2.8 kunt zetten. Dat scheelt toch al iets. Wil je nog meer scherpte-diepte dan zul je bijv. naar f4 of f5.6 moeten.

                        Maar... hoe verder je je diafragma dichtknijpt, hoe langer je sluitertijd zal worden. En aangezien je zonder flits wilt werken, moet je dus ook die sluitertijd in de gaten houden. Wil je wel een grotere scherpte-diepte (dus bijv. f5.6 ofzo) en je sluitertijd kort genoeg houden, dan zul je je iso moeten opschroeven. Er is dus altijd wel sprake van een trade off Leuk hč, fotografie
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #27
                          Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                          Sandra, in jouw specifieke geval kun je misschien beter helemaal manueel gaan (de M stand op je camera). Zet eerst je aperture laag (1.8 - 2.8), om zoveel mogelijk licht binnen te laten. Hierdoor zal je achtergrond ook mooi onscherp worden, en da's altijd leuk toch, bij portret foto's? Kies daarna je gewenste sluitertijd.

                          Kijk nu door de zoeker. Onderaan zie je het belichtingniveau. Bij je eerste foto's in deze post zou er een markering geknipperd hebben bij -2. Wil je je foto's correct belichten, dan doe je er goed aan om deze markering op nul te krijgen. Dat kan door:
                          - de sluitertijd aan te passen (langere sluitertijd)
                          - de ISO de hoogte in te jagen.

                          Neem je foto's ook eventueel in RAW, dan hoef je je iets minder zorgen te maken over de witbalans. Natuurlijk zou het wel handig zijn om onmiddellijk de juiste instelling te hebben. In kunstlicht van de klinieken geeft 'kunstlicht' of 'wit TL licht' wel eens goeie resultaten. Je kunt ook dit eventueel manueel gaan doen (scherpe en goed belichte foto nemen van een wit oppervlak, in het menu 'handmatige witbalans' kiezen, de foto die je nam selecteren en dan bij witbalans 'handmatig' instellen).

                          Als ik alles goed begrepen heb tenminste. :-)

                          Comment


                          • #28
                            Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                            Oké dan nog een vraag
                            Welke lichtmeting nemen?
                            meervlaks: deel , spot of centrum gew ?

                            Die witbalans regelen heeft me ook al veel opgeleverd!!
                            Al die vieze gele foto's weg :P

                            En manueel op 1/50 en dan 2.8 en iso 800 gaat idd veel beter!!

                            Comment


                            • #29
                              Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                              Oké dan nog een vraag
                              Welke lichtmeting nemen?
                              meervlaks: deel , spot of centrum gew ?

                              Die witbalans regelen heeft me ook al veel opgeleverd!!
                              Al die vieze gele foto's weg :P

                              En manueel op 1/50 en dan 2.8 en iso 800 gaat idd veel beter!!
                              Aangezien je scherpstelt op de ogen van je baby en je uiteindelijk je baby goed belicht wil hebben is spotmeting je beste keuze. Naast eventueel gewoon alles manueel aanpassen, dan maakt de lichtmeting niet veel meer uit.

                              Comment


                              • #30
                                Re: DRINGEND AUB: Foto's maken zonder flits

                                Ik zou als ik jou was eens de handleiding lezen van je toestel met de verschillen tussen die lichtmetingen en hoe je ze moet gebruiken. Tis beetje nutteloos om spotmeting aan te raden als je niet weet wat het is en/of hoe je het gebruikt.

                                Comment

                                Working...
                                X