Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt en shift Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tilt en shift Scherptediepte

    Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
    Hmmm... is de bedoeling van de tilt en shift niet om vallende lijnen te verbeteren of perspectiefcorrectie te kunnen doen (sensorvlak evenwijdig aan onderwerp)
    óók, maar niet alleen dat
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #17
      Re: Tilt en shift Scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
      Inderdaad, en je kunt goed vaststellen dat de DOF links in beeld dichterbij begint dan rechts. Zonder tilt zou het begin van de scherpte op de tafel horizontaal lopen (= op dezelfde afstand van de onderkant van de eerste foto). Nu loopt die schuin omhoog (zoals de batterijen staan opgesteld).

      ah ja nu zie ik het ook. Nooit op die manier naar gekeken. de scherptediepte licht gewoon niet meer evenwijdig met het beeldvlak. Ik heb nooit voorbeelden van tilts gezien waarin dat duidelijk werd. Tot dusver enkel landschappen waarin de eerste kiezel en de laatste bergtop scherp waren.


      Hmmm... is de bedoeling van de tilt en shift niet om vallende lijnen te verbeteren of perspectiefcorrectie te kunnen doen (sensorvlak evenwijdig aan onderwerp)... en veranderd niks aan de scherptediepte...
      Een shift corrigeert het perspectief, daarbij blijft het lensvlak evenwijdig met het sensorvlak. Hier gaat het om een tilt.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Tilt en shift Scherptediepte

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        scherptediepte meet je gewoon door de afstand van het scherpe punt dat het dichtst bij de lens is en het scherpe punt dat het verst van de lens is te meten.
        Dat gaat alleen op als je T&S-objectieven en camera's met verstelbare ruggen e.d. buiten beschouwing laat. Anders zit je binnen zo'n DOF (volgens jouw definitie) toch met een hoop onscherpe gebieden, wat tot een contradictio in terminis leidt .
        Kijk eens naar de eerste foto : daar begint de DOF dus vlakbij de lens (links beneden) en loopt bijna tot aan het raam (rechts boven). Toch is de rugleuning van de stoel links (volgens def. zeker binnen de DOF) nog onscherper dan die van de verder verwijderde rechter stoel!? Idem voor het tafelblad.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #19
          Re: Tilt en shift Scherptediepte

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
          Dat gaat alleen op als je T&S-objectieven en camera's met verstelbare ruggen e.d. buiten beschouwing laat. Anders zit je binnen zo'n DOF (volgens jouw definitie) toch met een hoop onscherpe gebieden, wat tot een contradictio in terminis leidt .
          Kijk eens naar de eerste foto : daar begint de DOF dus vlakbij de lens (links beneden) en loopt bijna tot aan het raam (rechts boven). Toch is de rugleuning van de stoel links (volgens def. zeker binnen de DOF) nog onscherper dan die van de verder verwijderde rechter stoel!? Idem voor het tafelblad.
          je kan hierin

          Putor
          ah ja nu zie ik het ook. Nooit op die manier naar gekeken. de scherptediepte licht gewoon niet meer evenwijdig met het beeldvlak. Ik heb nooit voorbeelden van tilts gezien waarin dat duidelijk werd. Tot dusver enkel landschappen waarin de eerste kiezel en de laatste bergtop scherp waren.
          lezen dat ik het ondertussen begrepen heb
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Tilt en shift Scherptediepte

            http://www.photographyblog.com/revie..._5d_ed_review/
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #21
              Re: Tilt en shift Scherptediepte

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              scherptediepte meet je gewoon door de afstand van het scherpe punt dat het dichtst bij de lens is en het scherpe punt dat het verst van de lens is te meten.
              Dus als ik nog 500 batterijtje neer zet wordt de scherptediepte ook veel groter?

              Scherptediepte: het gedeelte voor een en achter het scherpstelvlak dat scherp wordt waargenomen, als je nu dat scherpstevlak kantelt, kantelt de dof gewoon mee. Bij een gewone fot meet je toch ook haaks op het scherpstelvlak en waarom zou je dat hier niet doen? Dan zou je ook de scherptediepte op een gewoone foto van rechts naar linksboven in het 'scherpe' gedeelte kunnen meten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Tilt en shift Scherptediepte

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dus als ik nog 500 batterijtje neer zet wordt de scherptediepte ook veel groter?

                Scherptediepte: het gedeelte voor een en achter het scherpstelvlak dat scherp wordt waargenomen, als je nu dat scherpstevlak kantelt, kantelt de dof gewoon mee. Bij een gewone fot meet je toch ook haaks op het scherpstelvlak en waarom zou je dat hier niet doen? Dan zou je ook de scherptediepte op een gewoone foto van rechts naar linksboven in het 'scherpe' gedeelte kunnen meten.
                als je nu gewoon gelezen had dan had je toch al gezien dat ik door heb dat het scherstelvlak gewoon gekanteld wordt en dat de scherptediepte (in de zin van scherpte voor en na het scherpstelvlak) dus niet verandert.

                Dus als TS nog een foto maakt en tiltsgewijs het tafelblad tot scherpstelvlak maakt, zouden we dan bij een opname met de lens vol open een scherp tafelblad hebben, de onderkanten van de batterijen scherp en de bovenkanten niet?
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X