Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volleybal fotograferen: hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Volleybal fotograferen: hoe?

    Veel hangt af van de belichting in de zaal! Een lichtsterke lens is een must; de iso omhoog en de sluitertijd zo kort mogelijk.
    Met kitlenzen zal het niet zo direct lukken denk ik maar fotografeer er maar op los, er zullen er toch enkele redelijke bijzitten dan zeker!?
    Succes ben benieuwd naar enkele foto's !

    Comment


    • #17
      Re: Volleybal fotograferen: hoe?

      Ik hoop inderdaad op een goede belichting in de zaal. Ik weet ondertussen al dat het met mijn lenzen zeer moeilijk is, maar ik blijf proberen... (een nieuwe lens zit er niet echt in...). Bedankt in alle geval voor de tips! Ik ga ze zeker testen!
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #18
        Re: Volleybal fotograferen: hoe?

        Het probleem dat ik had met volleybal-fotografie (wat een woord ) is dat mijn autofocus altijd op het net focust. Ik probeerde dat te verhelpen met zelf zo dicht mogelijk bij het net te staan, maar 't is zowiezo niet gemakkelijk om de juiste focus te hebben.
        Eén keer een bal pardoes op de zonnekap van mijn lens gekregen, nog een geluk dat die erop stond, anders was mijn lens mss naar de botten.
        Nikon Df

        Comment


        • #19
          Re: Volleybal fotograferen: hoe?

          Hallo allemaal,

          gewapend met mijn fototoestel (en bijhorende kitlenzen) en met jullie tips in m'n achterhoofd ben ik gisteren gaan kijken naar de wedstrijd VC Asterix Kieldrecht - VC Wiesbaden (uitslag: 3 - 1)! Het volleybal was in ieder geval beter dan mijn foto's... Net als de vorige keren, ben ik nogal beschaamd over het resultaat, maar aangezien ik wil bijleren, post ik hier toch een voorbeeldje (jawel, putor, van de passeur!)... Kan ik met mijn kitlenzen een beter resultaat halen dan de foto hieronder? Zelf ben ik bvb helemaal niet tevreden over het gebrek aan scherpte... Nogmaals: alle tips zijn welkom,!


          Exifs: Sluiterprioriteit - 1/500 sec. - ISO 3200 - AWB
          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

          Comment


          • #20
            Re: Volleybal fotograferen: hoe?

            je kan nog iets winnen door je sluitertijd wat trager te zetten... 1/250
            maar verder geraak je niet... daardoor win je een stop dus kan je van ISO 3200 naar ISO 1600... maar misschien is die al te veel, en moet je naar 1/320 en ISO 2400
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #21
              Re: Volleybal fotograferen: hoe?

              Volgens mij is deze foto niet scherpgesteld op het nummer 8, maar eerder op een achterliggend punt. Ik denk dat je eens moet checken waarop je juist scherpstelt.
              Bij dergelijke openingen is de scherptediepte toch beperkt en moet je echt juist zitten.

              Comment


              • #22
                Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                je kan nog iets winnen door je sluitertijd wat trager te zetten... 1/250
                maar verder geraak je niet... daardoor win je een stop dus kan je van ISO 3200 naar ISO 1600... maar misschien is die al te veel, en moet je naar 1/320 en ISO 2400
                NOg een vraagje daarover: als je je sluitertijd op 1/250 gaat plaatsen, worden de beelden dan toch (nog) minder scherp? Of wordt dit dan gecompenseerd? Mijn ervaring leert ook hoe lager de ISO, hoe minder kans op scherpe beelden in moeilijke lichtomstandigheden... Door de hoge ISO is er natuurlijk veel te veel ruis op de foto hierboven, maar bij de lagere ISO waarden die ik uitgeprobeerd heb, waren de resultaten nog veel slechter... Of heb ik het mis?
                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                Comment


                • #23
                  Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Volgens mij is deze foto niet scherpgesteld op het nummer 8, maar eerder op een achterliggend punt. Ik denk dat je eens moet checken waarop je juist scherpstelt.
                  Bij dergelijke openingen is de scherptediepte toch beperkt en moet je echt juist zitten.
                  Hier mijn werkwijze: ik heb de speelster gevolgd, met het middelste AF-punt gericht op haar T-shirt. Het kan natuurlijk zijn dat ik - door de snelheid van haar beweging - te traag gevolgd heb tijdens het afdrukken. Ik denk echter dat dit niet het geval is, aangezien de speelster gewoon mijn richting uitkwam en er geen "horizontale" beweging was (als je snapt wat ik bedoel). Is er een manier om achteraf te zien waar je precies scherpgesteld hebt?
                  Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                    tenzij je de foto gecropt hebt, staat de speelster toch niet in het midden hoor.

                    Voor het overige klopt jouw redenering wel : lagere snelheid -> meer bewegingsonscherpte

                    PS. Was het middelste AF-punt ook het actieve AF-punt ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                      tenzij je de foto gecropt hebt, staat de speelster toch niet in het midden hoor.

                      Voor het overige klopt jouw redenering wel : lagere snelheid -> meer bewegingsonscherpte

                      PS. Was het middelste AF-punt ook het actieve AF-punt ?
                      De foto is inderdaad gecropt. In het origineel staat de speelster (nr 8) mooi in het midden. Het middelste AF-punt was ook het actieve AF-punt (heb ik zo ingesteld en dit verander ik heel zelden).

                      Alvast bedankt voor de reactie!
                      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                        NOg een vraagje daarover: als je je sluitertijd op 1/250 gaat plaatsen, worden de beelden dan toch (nog) minder scherp? Of wordt dit dan gecompenseerd? Mijn ervaring leert ook hoe lager de ISO, hoe minder kans op scherpe beelden in moeilijke lichtomstandigheden... Door de hoge ISO is er natuurlijk veel te veel ruis op de foto hierboven, maar bij de lagere ISO waarden die ik uitgeprobeerd heb, waren de resultaten nog veel slechter... Of heb ik het mis?
                        neen... alles staat in relatie, 't is belangrijk dat je je eens de theorie van fotografie eigen maakt... de relatie tussen diafragma, sluitertijden en ISO, zodat je precies weet waarom je wat doet... om te bereiken wat jij wilt...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                          heb je One Shot AF gebruikt of AI Servo? Je zal hier sowieso AI Servo moeten gebruiken...

                          Ik heb ook wel de indruk dat je scherpstelling niet op de speelster gebeurd is.
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #28
                            Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            heb je One Shot AF gebruikt of AI Servo? Je zal hier sowieso AI Servo moeten gebruiken...

                            Ik heb ook wel de indruk dat je scherpstelling niet op de speelster gebeurd is.
                            Ik heb AI servo gebruikt. Als er meerdere mensen de indruk hebben dat de scherpstelling niet op de speelster gebeurd is, dan zal dat wellicht zo zijn. Dat moet dan onbewust gebeurd zijn... Alvast bedankt voor de reacties!

                            Als ik alles samenvat: er kan een betere foto getrokken worden (vb 1/250, scherpstelling 100% zeker op speelster), maar het zal - met mijn materiaal - nooit een echt goede foto worden. Hiervoor is een lichtsterke lens echt nodig... Klopt dit? Anders weet ik waarvoor ik moet beginnen sparen...
                            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                              ik zie ook in je exif dat je +1/3e hebt overbelicht... Dit laat je beter weg. Dan gaat je sluitertijd nog sneller worden namelijk. Je kan indien nodig zelfs iets onderbelichten, in RAW fotograferen en nadien op de computer bijtrekken. Als je ISO1600 kan gebruiken dan, en niet te veel moet croppen, red je dat wel.

                              Uiteraard is een lichtsterkere lens nog beter omdat die meestal ook sneller en accurater scherpstellen... Je kan dan kijken naar bv een 70-200 2.8 ofwel (mijn voorkeur hier) een 85 1.8
                              Die 85mm kost 350 € en je krijgt daar een hele fijne lens voor (heb ze zelf).

                              Persoonlijk vind ik dat je met jouw materiaal je plan al goed hebt getrokken.
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment


                              • #30
                                Re: Volleybal fotograferen: hoe?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                                ik zie ook in je exif dat je +1/3e hebt overbelicht... Dit laat je beter weg. Dan gaat je sluitertijd nog sneller worden namelijk. Je kan indien nodig zelfs iets onderbelichten, in RAW fotograferen en nadien op de computer bijtrekken. Als je ISO1600 kan gebruiken dan, en niet te veel moet croppen, red je dat wel.

                                Uiteraard is een lichtsterkere lens nog beter omdat die meestal ook sneller en accurater scherpstellen... Je kan dan kijken naar bv een 70-200 2.8 ofwel (mijn voorkeur hier) een 85 1.8
                                Die 85mm kost 350 € en je krijgt daar een hele fijne lens voor (heb ze zelf).

                                Persoonlijk vind ik dat je met jouw materiaal je plan al goed hebt getrokken.
                                Dag Hans,

                                alvast bedankt voor de vele reacties!

                                Ik volg momenteel een cursus (spiegelreflex 1) en in het tweede deel leren we in RAW fotograferen. Mijn camera heb ik idd op +0.3 stap geplaatst, omdat die in die stand meestal betere beelden geeft. Het is slechts heel zelden dat ik dit aanpas (bvb in de sneeuw). Ik wist niet dat dit een negatieve invloed had op de sluitertijd.

                                Die 85 mm lens waarover je het hebt, kun je die ook ergens huren? En kun je anders eens een foto posten die met deze lens getrokken is? Kwestie van heel goed te kunnen inschatten wat deze lens doet. Ik heb op het forum wel al foto's gezien die met lichtsterke lenzen getrokken zijn, maar 'k weet niet of het dezelfde lens is...

                                Groetjes,
                                Nelita
                                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                                Comment

                                Working...
                                X