Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in de sneeuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotograferen in de sneeuw

    Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    Een 10 maand oude hond zal normaal wel bij zijn hondenmaatje blijven denk ik.

    t Speelgoed vind ik niet echt mooi, beter zou zijn als ze met elkaar speelden.
    Ja dan moest je die andere Duitse Herder wat we hebben maar eens hebben op 10 maanden Maar dat is allemaal wel in orde gekomen. Deze op de foto heb ik nog maar 3 weken hier, daarmee dat ik dat zeg. Maar normaal moet dat wel lukken.
    Dat speelgoedje is inderdaad niet het mooiste, das een lederen bal die kapot gebeten is.
    Maar is de rest van de foto tenminste beter?

    Bedankt

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #17
      Re: Fotograferen in de sneeuw

      Je hebt de details behouden, maar ik vind de sneeuw te blauw.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #18
        Re: Fotograferen in de sneeuw

        Nick, bedankt voor het programma! Wat een luxe om al je foto's samen in een programmatje te hebben!!!

        Tom
        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
        Mijn Website

        Comment


        • #19
          Re: Fotograferen in de sneeuw

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Je hebt de details behouden, maar ik vind de sneeuw te blauw.
          WB nog wat aanpassen dan zeker?

          Tom
          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
          Mijn Website

          Comment


          • #20
            Re: Fotograferen in de sneeuw

            Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
            Ja dat van het hek had ik ook al gezien Scherper als de honden, niet echt de bedoeling... Ja in een weide maak je mooiere foto's inderdaad, maar de rechtse hond is 10 maanden en die heb ik nog maar een week of 3 en kent nog geen commando's dus durf die niet echt los te laten...
            Is de spotmeting die ik heb gedaan wel goed qua methode?

            Bedankt!

            Tom
            De sherpte ligt zo al aan je sluitertijd 1/60sec das veel teweinig.

            Ik gebruik ook wel een geregelt spotmeting en volgens mij ligt het daaraan dat de sneeuw overbelicht is, ik zou eens proberen op matrix te trekken en iso omhoog om een kortere sluitertijd te bekomen, denk dat dit beter zal zijn ook.
            Ik heb hier toch al gelezen dat spotmeting meestal gebruikt word bij tegenlicht of ben ik ook verkeerd

            Vind het hier al raar dat niemand hier antwoord, op zijn vraag over zijn spotmeting???

            Grts S.


            Last edited by shooter1970; 27 december 2010, 12:54.

            Comment


            • #21
              Re: Fotograferen in de sneeuw

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
              Ik bedoel daarmee gelijk in Windows waar je je jpg's gewoon achter elkaar kan kijken. Als ik nu raws heb, moet ik ze altijd in PSE openen en dat neemt wel weer veel tijd in beslag...
              ViewNX2 te downloaden bij Nikon, je hebt dan ook nog info over de foto oa het aktieve scherpstelpunt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Fotograferen in de sneeuw

                Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                De sherpte ligt zo al aan je sluitertijd 1/60sec das veel teweinig.

                Ik gebruik ook wel een geregelt spotmeting en volgens mij ligt het daaraan dat de sneeuw overbelicht is, ik zou eens proberen op matrix te trekken en iso omhoog om een kortere sluitertijd te bekomen, denk dat dit beter zal zijn ook.
                Ik heb hier toch al gelezen dat spotmeting meestal gebruikt word bij tegenlicht of ben ik ook verkeerd

                Vind het hier al raar dat niemand hier antwoord, op zijn vraag over zijn spotmeting???

                Grts S.


                www.shooter1970.be
                Bedankt voor de tips! Ik weet het, was veel te lange sluitertijd... Maar van de spotmeting inderdaad...Dat weet ik niet zo goed welke lichtmeting daar te kiezen... Als ik de normale meting neem, zijn de honden te donker. Met spotmeting zijn de honden wel OK maar is de sneeuw weer overbelicht.
                En matrix...Wat is dat?

                Tom
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #23
                  Re: Fotograferen in de sneeuw

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  ViewNX2 te downloaden bij Nikon, je hebt dan ook nog info over de foto oa het aktieve scherpstelpunt.
                  heel dom antwoord van mij aan Canongebruiker....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotograferen in de sneeuw

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    heel dom antwoord van mij aan Canongebruiker....
                    Haha, niet erg hoor Ik heb het programma dat nick voorstelde al gedownload en is echt heel fijn goed programmatje.

                    Tom
                    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                    Mijn Website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotograferen in de sneeuw

                      Het programma zelf gebruik ik niet Daarvoor gebruik ik Lightroom, ik gebruik enkel de viewer...

                      Probleem met sneeuw fotograferen is dat de camera altijd het wit naar middengrijs wilt brengen. Dus eigenlijk moet je iets overbelichten (+1EV ofzo). Probeer eens het diafragma wat te verlagen, één of twee stops; dan kun je je sluitertijd één a twee stops verhogen naar 1/120 a 1/240ste...
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotograferen in de sneeuw

                        Ik heb het ook alleen nog maar gebruikt om foto's te bekijken en dadelijk de slechte te wissen.
                        Om onderbelichte zeg je? Maar ga ik mijn onderwerp dan weer niet donkerder hebben? En dan ook bij spotmering houden?
                        Wederom bedankt!

                        Tom
                        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                        Mijn Website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotograferen in de sneeuw

                          De eerste foto is genomen op 55mm.

                          Dus ik vermoed dat deze genomen is met de EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS die in je handtekening staat.

                          Het diafragma van f 9 is hier niet nodig of beter gezegd niet op zijn plaats bij deze lichtomstandigheden.

                          Op 55mm kun je maar tot f5.6 gaan. Een eigenschap die bijna iedere lens heeft is dat ze pas echt scherp zijn als je ze een beetje dichtknijpt.

                          Een diafragma van 6.3 of 7.1 was beter geweest. De tijden waren dan ook sneller geweest wat normaal een betere scherpte geeft. Een f 9 vraagt nu eenmaal meer tijd.(sluitertijd )

                          Ik veronderstel dat je met het centrale focuspunt gewerkt hebt?

                          Bij zulke foto's( een donker object met een lichte achtergrond of andersom ) is de spotmeting niet de beste lichtmeetmethode.

                          De spot van je spotmeting is te klein.Je gaat met je spotmeting alleen op het donkere deel van de honden meten wat een overbelichting van de sneeuw teweeg brengt. Je moet de sneeuw mee laten tellen in de lichtmeting.

                          Veel beter is het om hier "average metering" te gebruiken( gemiddelde meting met nadruk op het midden ). De lichtmeting houdt dan het meeste rekening met het deel dat zich rond het centrale focuspunt bevindt ( de honden ).

                          De rest (achtergrond ) wordt ook in rekening gebracht, maar ietsje minder. Hoe groot het centrale deel is kun je terugvinden in je handleiding van de camera.

                          Normaal heb je nu een redelijk goed belichte foto. Nu zou je naar het histogram moeten kijken en aan de hand van waar het zich bevind kun je nu bijsturen door een beetje in de + te gaan of in de -.

                          Had je dit met spotmeting gedaan dan kwamen de 2 stops(in plus of min ) EV correctie niet toe. Probeer met de lichtmeting om zo kort mogelijk tegen de ideale belichting te komen( histogram aan de rechtse zijde ).

                          Een beetje bijsturen met de EV-correctie is dan niet erg meer.

                          Dus eventjes een testshot maken, kijken hoe je moet bijsturen en dan foto's maken.

                          Verander je van positie, opnieuw een testshot maken, weer bijsturen als het nodig is .etc...Van positie veranderen is hier tov de zon/licht.

                          De een werkt graag in de AV-stand de ander werkt liever in de TV-stand voor zulke beelden.

                          Persoonlijk zou ik voor zulke beelden in de TV stand werken. Ik weet uit ervaring dat bij tijden rond 1/500 sec tot 1/1000sec er nog dynamiek in de foto's zit. Vanaf tijden van 1/1200 sec zijn de beelden al redelijk "stijf bevroren".

                          In de persoonlijke instellingen van de camera is een instelling die je op "on" moet/kunt zetten. "VEILIGHEIDSSCHIFT in AV of TV" heet deze instelling.

                          Als je nu in TV werkt en je hebt een tijd van 1/700 sec ingesteld blijf je foto's nemen aan 1/700 sec en een diafragma wat de camera kiest. Maar als er nu te weinig licht is

                          gaat de tijd automatisch mee zakken zodat er toch een goed belichte foto wordt gemaakt, wel niet aan de ingestelde 1/700 sec. Hetzelfde geld ook als je in AV werkt.

                          Voor stilstaande beelden kun je met spotmeting op de verschillende "lichtvlakken" gaan meten en hieruit een gemiddelde nemen. Maar in jouw geval krijg je hier de tijd niet voor en ben je beter af als de camera voor jou rekent.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotograferen in de sneeuw

                            Bedankt voor de toch wel uitgebreide uitleg Ik dacht aan f9 om genoeg scherptediepte op de honden te hebben... Is het bij elke lens dat het 1 à 2 stops dichtdraaien van het diafragma de beste scherpte (van die lens) is?
                            De foto's zijn inderdaad gemaakt met de 18-55mm lens. Ik heb (nog) geen andere. De 70-300 is besteld en zou ik ook binnenkort moeten krijgen.
                            Het is voor mij nog allemaal moeilijk om f-getal of sluitertijd te bepalen. Zoals je zegt van die 1 à 2 stops dichtdraaien van de maximale diafragmaopening wist ik ook niet...
                            Dan ga ik dadelijk eens proberen of het met die instellingen beter lukt.

                            Nogmaals bedankt

                            Tom
                            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                            Mijn Website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotograferen in de sneeuw

                              Zien jullie eigenlijk iets van Reliëf in de sneeuw? Ik zie op mijn scherm gewoon een witte vlakte. Op de Ipod Touch daarentegen, zie ik wel wat relief en contrast in de sneeuw. Welke beeldscherminstellingen moet ik daarvoor veranderen?

                              Tom
                              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                              Mijn Website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotograferen in de sneeuw

                                De nieuwe instellingen die ik van jo99841 kreeg eens uitgeprobeerd en het is al een stuk beter. Ik heb relief in de sneeuw en de foto's zijn scherper. Ik zal de beste (niet compositie) er eens proberen uit te halen en nog eens te posten... Alleen als ik op 100% grootte kijk, vind ik ze nog niet scherp genoeg. Dit zal waarschijnlijk aan mijn lens liggen dan zeker?

                                Bedankt allemaal voor de hulp!
                                Tom
                                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                                Mijn Website

                                Comment

                                Working...
                                X