Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

    deze werkwijze heb ik nog nooit gebruikt
    bij mij is de BG altijd puur natuur
    heb geen zin om veel mee te sleuren naar het veld om een mooie BD te bekomen
    als je handig genoeg bent en je toestel kent komen die ook wel van zelf
    maar alvast bedankt voor de tip
    deze is goed toe te passen in een ministudio
    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Dag Guido1956
    Ik ben zeker niet de enige die op het idee gekomen is om een achtergrond te gebruiken.......bij portretten gebruikt men ook lang achtergrond doeken e.d. Ik heb enkel via deze topic laten weten dat je ook goed prints als achtergrond kunt gebruiken voor macro, close-up( of misschien zelfs voor nog andere toepassingen). Ik vermoed dat er wel meer macro fotografen zijn die op deze manier werken ...maar had dit nog in geen enkel topic gelezen, en daarom heb ik het eens neergeschreven.
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

    Comment


    • #17
      Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
      deze werkwijze heb ik nog nooit gebruikt
      bij mij is de BG altijd puur natuur
      heb geen zin om veel mee te sleuren naar het veld om een mooie BD te bekomen
      als je handig genoeg bent en je toestel kent komen die ook wel van zelf
      maar alvast bedankt voor de tip
      deze is goed toe te passen in een ministudio
      Tja,dat is wel juist wat je zegt......een paar afgedrukte A4 tjes die wegen gelijk lood. Das zweten
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

        machtige tip
        Mijn website: http://www.michelpyck.be

        Comment


        • #19
          Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Tja,dat is wel juist wat je zegt......een paar afgedrukte A4 tjes die wegen gelijk lood. Das zweten
          nee niet dat die zwaar zijn
          gewoon het idee om een foto zo naar je hand te zetten is niet mijn ding

          vind het juist de uitdaging van macro fotografie om de BG er zacht uit te krijgen.

          beestjes omzetten is nog zo iets
          ik probeer ze op hum stek te laten zitten en als ze weg vliegen dan hol ik er maar achter aan
          zie je me dan met al dat gedoe van achtergronden op een A4 denk niet dat die het lang zal overleven

          je mag de meeste van mijn macro's bekijken allen en natuurlijke rustige BG of als deze iets drukker is dan is die passend in het plaatje

          maar ja gemakzucht is iets van deze tijd hé
          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

          Comment


          • #20
            Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

            Ik heb zonet nog een extra voorbeeld foto ( roodborstje) bij geplaatst hoe je een foto zou kunnen verbeteren d.m.v een print indien er geen mooie natuurlijke achtergrond mogelijk is.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #21
              Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
              nee niet dat die zwaar zijn
              gewoon het idee om een foto zo naar je hand te zetten is niet mijn ding

              vind het juist de uitdaging van macro fotografie om de BG er zacht uit te krijgen.

              beestjes omzetten is nog zo iets
              ik probeer ze op hum stek te laten zitten en als ze weg vliegen dan hol ik er maar achter aan
              zie je me dan met al dat gedoe van achtergronden op een A4 denk niet dat die het lang zal overleven

              je mag de meeste van mijn macro's bekijken allen en natuurlijke rustige BG of als deze iets drukker is dan is die passend in het plaatje

              maar ja gemakzucht is iets van deze tijd hé

              Toch eventjes een duidelijke schets geven wat ik wil bekomen door een afgedrukte achtergrond te gebruiken .(Misschien mijn originele post bovenaan de pagina ook nog even herlezen). Ik verkies net zoals jij een natuurlijke achtergrond INDIEN AANWEZIG. In heel veel situaties is een rustige achtergrond echter niet aanwezig. Heel wat fotografen zullen dan de natuur naar hun hand proberen zetten door ofwel het onderwerp proberen te verplaatsen of door beginnen te snoeien aan struiken of door allerlei planten gewoonweg uit te trekken omdat ze storend zijn in de foto. Als je regelmatig op plaatsen komt waar er wat meer mensen fotograferen zie je zulks spijtig genoeg dikwijls gebeuren.

              Wat je met "beestjes omzetten" wil zeggen is me niet duidelijk.

              In je laatste zin gebruik je het woord "gemakzucht".
              Wel ik ben alvast niet "gemakzuchtig". De topics die ik hier plaats onder tips en truks en de antwoorden op vragen die ik soms krijg zijn er om diegenen DIE HET WEL NOG INTERESSEERD te helpen. Vaak is het heel eenvoudig om een beter resultaat te bekomen maar zie je dit als beginnend fotograaf niet. Ik ben er voor de volle 100% zeker van dat andere fotografen op dit forum allerhande technieken gebruiken "in the field" of via "photoshop" om tot een beter eindresultaat te komen.Het enige verschil tussen deze laatste fotografen "et moi" is dat ze je niet komen vertellen hoe ze het doen. En net omdat ik het vertel zal ik wel weer de saus met kritiek over me heen krijgen. Geen erg hoor Lylibie ik ben het wel gewoon.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                Als ik met sterke vergrotingen bezig ben en de achtergrond zit niet mee (als in 'zwart' omdat er geen flitslicht op de achtergrond valt), dan zet ik ook wel is 'n blaadje er achter. Maar altijd dingen dat ik rond me in de natuur vind. Gelijkaardig dus, maar alleen toepasbaar met sterke vergrotingen.

                Comment


                • #23
                  Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                  Ik vind de kritiek "gemakzucht" niet op zijn plaats.
                  In tegendeel.

                  Het idee van rupselkopje is een denkpiste en werkmethode die je zelf nog kan bijstellen.
                  Dat iemand die informatie met ons allemaal deeld kan ik alleen maar toejuigen

                  In veel technische richtingen houd men kennis en informatie angstvallig geheim omdat ze zichtzelf dan sterker voelen.
                  Dat is NIET de goede manier om snel, productief en inovatief vooruit te komen in het leven. Het is niet meer van deze tijd.
                  Wat die mensen niet beseffen is dat ze zelf achteruit gaan tov mensen die informatie wel delen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                    Mijn verontschuldiging voor het woord "gemakzucht" het was niet persoonlijk naar jou toe gericht
                    Toch eventjes een duidelijke schets geven wat ik wil bekomen door een afgedrukte achtergrond te gebruiken .(Misschien mijn originele post bovenaan de pagina ook nog even herlezen). Ik verkies net zoals jij een natuurlijke achtergrond INDIEN AANWEZIG. In heel veel situaties is een rustige achtergrond echter niet aanwezig. Heel wat fotografen zullen dan de natuur naar hun hand proberen zetten door ofwel het onderwerp proberen te verplaatsen of door beginnen te snoeien aan struiken of door allerlei planten gewoonweg uit te trekken omdat ze storend zijn in de foto. Als je regelmatig op plaatsen komt waar er wat meer mensen fotograferen zie je zulks spijtig genoeg dikwijls gebeuren
                    Hier in geef ik je gelijk
                    Een mooie natuurlijke achtergrond is niet altijd aanwezig
                    Dan kan je goede tip inderdaad een oplossing zijn
                    Zodat men de omliggende natuur niet hoeft te vernielen wat soms jammerlijk toch gebeurt


                    Wat je met "beestjes omzetten" wil zeggen is me niet duidelijk.
                    Zelf meegemaakt
                    Ik nam iemand mee naar een plekje om de boomkikker te fotograferen
                    Deze persoon ving zich toen een kikkertje en zetten het op de juiste plaats om er een mooie foto van te maken
                    Zijn ding maar niet het mijne
                    Heb er toen niets van gezegd enkel dat ik het nog nooit gedaan had
                    Ik voelde me er toen wat onwennig bij omdat ik dit nooit zou doen
                    Heb er zelf toen ook wel foto's van gemaakt maar voelde mer er toch niet zo goed bij
                    Dit was niet echt mijn ding
                    Geen hard feelings voor deze fotograaf hoor ,ieder werkt op zijn manier

                    Maar neem deze kwestbare diertjes gewoon zoals ze zijn
                    Geef ze desnoods een klein duwtje met een takje zodat ze verspringen naar misschien een beter plekje
                    Maar uit ervaring weet ik dat dit meestal niet het geval is dus laat ik ze gewoon zitten
                    Waar ik kom kan je ze redelijk goed benaderen maar als je ze gaat vangen en omzetten worden deze beestjes schuw met het gevolg dat ze zo wegspringen als ze je zien
                    Ik weet deze beestjes op meerdere plekken in de buurt zitten, maar je word echt gewaar waar het gras rondom plat is ze direckt weg springen als ze je zien
                    daar zijn ze bijna niet meer te benaderen



                    In je laatste zin gebruik je het woord "gemakzucht".
                    Wel ik ben alvast niet "gemakzuchtig". De topics die ik hier plaats onder tips en truks en de antwoorden op vragen die ik soms krijg zijn er om diegenen DIE HET WEL NOG INTERESSEERD te helpen. Vaak is het heel eenvoudig om een beter resultaat te bekomen maar zie je dit als beginnend fotograaf niet. Ik ben er voor de volle 100% zeker van dat andere fotografen op dit forum allerhande technieken gebruiken "in the field" of via "photoshop" om tot een beter eindresultaat te komen.Het enige verschil tussen deze laatste fotografen "et moi" is dat ze je niet komen vertellen hoe ze het doen. En net omdat ik het vertel zal ik wel weer de saus met kritiek over me heen krijgen. Geen erg hoor Lylibie ik ben het wel gewoon.
                    Je hoort me niet zeggen dat jij gemakzuchtig bent
                    Nogmaals mijn verontschuldiging hier voor
                    Ik bewonder je vele mooie foto's die je hier plaats alle stuk voor stuk pareltjes
                    Je tip is zeer bruikbaar dat hoor je me niet ontkennen
                    Maar als je als beginnend fotograaf je gaat toe leggen op deze techniek en er een goed resultaat mee gehaald met vele en
                    Dan leer je je eigen toestel niet kennen met de vele instelingen die er toch zijn om tot het zelfde resultaat te komen
                    Het is immers van groot belang om je toestel te leren kennen en met alle instellingen te werken die het te bieden heeft
                    Maar als ik dan nog enkel hoef te zorgen dat mijn onderwerp scherp is en me geen zorgen hoef te maken over de BD word het wel heel makkelijk
                    dat is wat ik eigenlijk bedoel met gemakzucht
                    En inderdaad andere technieken worden zeker toegepast in the field of via photoschop zeker weten
                    Ken verschillende tips in verband hier mee
                    Ik ontken niet,dat ik dan dat storende takje even wegkloon via photoshop maar het moet binnen de perken blijven
                    Als je zo gaat beginnen zit je in een straatje zonder einde

                    Ik bewonder de stacking werkwijze petje af voor de personen die dit doen
                    Of HDR vind het een pracht werkwijze, heb er zelf eentje in de wachtrij staan maar nog even wachten tot de challenge is afgelopen deze maand je moet er immers annomiem blijven hé

                    Het is dan ook de rede dat ik iedere maand mee doe aan de challenge een echte uitdaging om tot een goede foto te komen zo uit je cam [/QUOTE]

                    Hoop dat je me nu begrijpt en hoe ik in elkaar zit
                    Ik neem alles zoals het is
                    Een slechte dag vandaag, morgen beter, en wat gisteren was is voorbij je kan de klok niet terug draaien
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                      Als ik met sterke vergrotingen bezig ben en de achtergrond zit niet mee (als in 'zwart' omdat er geen flitslicht op de achtergrond valt), dan zet ik ook wel is 'n blaadje er achter. Maar altijd dingen dat ik rond me in de natuur vind. Gelijkaardig dus, maar alleen toepasbaar met sterke vergrotingen.
                      Hier hetzelfde.

                      Grtz,
                      Kurt

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                        Prachtige achtergronden, mijn enige bedenking is dat het snel herkenbaar wordt als je ze in meerdere foto's gaat gebruiken, en misschien nogal repetitief overkomt.

                        Manipuleren van onderwerpen moet kunnen zolang er rekening wordt gehouden met het "welzijn" van het beestje. Verder moet je bekijken welke soort je aan het fotograferen bent: een zeldzame, kwetsbare soort is gevoeliger aan verstoring dan pakweg het gemiddelde icarusblauwtje. Er is ook een verschil tussen het wegknippen van een grasspriet en een zeldzame orchidee.

                        Het zal allemaal wel met goede bedoelingen gebeuren, maar ik heb toch bedenkingen bij het vrijgeven van de locatie waar je boomkikkers kan vinden. Op lange termijn worden die beestjes misschien wel het slachtoffer van hun eigen fotogeniciteit.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Prachtige achtergronden, mijn enige bedenking is dat het snel herkenbaar wordt als je ze in meerdere foto's gaat gebruiken, en misschien nogal repetitief overkomt.

                          Manipuleren van onderwerpen moet kunnen zolang er rekening wordt gehouden met het "welzijn" van het beestje. Verder moet je bekijken welke soort je aan het fotograferen bent: een zeldzame, kwetsbare soort is gevoeliger aan verstoring dan pakweg het gemiddelde icarusblauwtje. Er is ook een verschil tussen het wegknippen van een grasspriet en een zeldzame orchidee.

                          Het zal allemaal wel met goede bedoelingen gebeuren, maar ik heb toch bedenkingen bij het vrijgeven van de locatie waar je boomkikkers kan vinden. Op lange termijn worden die beestjes misschien wel het slachtoffer van hun eigen fotogeniciteit.
                          Je hebt gelijk ivm het repetitief gebruik van een geprinte achtergrond. Net zoals een natuurlijk groene achtergrond die je in de lente en zomer dikwijls ziet bij libellen en vlinders wordt het na een tijd saai. Maar je kunt meerdere totaal verschillende prints maken en deze afwisselen. Ik herhaal nogmaals dat zo'n print het best geschikt is in die situaties waar er geen natuurlijke achtergrond mogelijk is....indien naturel kan, altijd nog beter.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 28 november 2010, 20:49.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                            ik vind het toch wel een leuke tip hoor, ga ik toch ook eens mee bezig zijn...
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                              Ik zit me telkens te vergapen aan al die prachtige plaatjes. Ik hou van de natuur en breng liefst geen wijzigingen aan in het biotoop. Ik heb me al afgevraagd waar al deze mooie gave plekjes zich verstoppen. Hoe het soms mogelijk is om aan dergelijke achtergronden te komen. Al meerdere foto's (geen macro) proberen maken van vogels, spinnen, vlinders. Als beginneling is het erg zoeken hoe je het plaatje moet doen kloppen. De natuur werkt vaak tegen als je niet wil verstoren. Zelfs de wind speelt mij parten. Puur natuur is de top, maar een handige tip als deze is aardig meegenomen op de zoektocht. Voor een onervaren iemand als ik kan het vlugger tot voldoening leiden wat niet inhoud dat ik lui wil worden. Dat is vast niet de bedoeling van deze tip Bedankt en vriendelijke groeten
                              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Mooie zachte achtergrond voor natuurfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
                                Ik zit me telkens te vergapen aan al die prachtige plaatjes. Ik hou van de natuur en breng liefst geen wijzigingen aan in het biotoop. Ik heb me al afgevraagd waar al deze mooie gave plekjes zich verstoppen. Hoe het soms mogelijk is om aan dergelijke achtergronden te komen. Al meerdere foto's (geen macro) proberen maken van vogels, spinnen, vlinders. Als beginneling is het erg zoeken hoe je het plaatje moet doen kloppen. De natuur werkt vaak tegen als je niet wil verstoren. Zelfs de wind speelt mij parten. Puur natuur is de top, maar een handige tip als deze is aardig meegenomen op de zoektocht. Voor een onervaren iemand als ik kan het vlugger tot voldoening leiden wat niet inhoud dat ik lui wil worden. Dat is vast niet de bedoeling van deze tip Bedankt en vriendelijke groeten
                                Zo moet je het bekijken..enkel gebruiken als het onmogelijk is om op natuurlijke wijze een rustige achtergrond in beeld te brengen. Veel succes!
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                                Comment

                                Working...
                                X