Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ruk niet !

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    NIET uitademen zal je bedoelen ... als je, klassiek, uitademt (cq ontspant) op het ogenblik dat je "afdrukt" dan gaat de loop van je geweer omhoog
    Ik heb vroeger altijd geleerd dat bij langzaam uitademen je spieren ontspannen en je beter schoot..Dat kan ik nu uiteraard niet bewijzen maar ik weet uit ervaring wel dat het voor "mij" beter was..
    Als je echter je adem inhoud dan breng je de vibraties van je hartslag over op heel je lichaam..Dat wil niet zeggen dat bij het uitademen je hart stopt hé? Maar het is bewezen dat dit wel werkt..
    In extremis als je inderdaad uitademend dat zou je loop als je in het geval van schieten inderdaad naar boven gaan.als je op je platte pens ligt natuurlijk want anders gaat die omlaag..maar het is in combinatie van het zachtjes indrukken van de trekker een betere techniek dan het inademen....
    Als je foto's maakt bv macro's dan kan je dat ook beter doen vind ik..
    Maar ik wil dit niet als een statement plaatsen hé...ge doet ermee wat ge wilt maar het kan wel werken in veel gevallen.
    Als mijn sluitertijd het toelaat schiet in ook bracketings uit de hand hoor..HEb ik niet altijd een statief nodig.s'Morgens is uiteraard iets anders.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #17
      Re: Ruk niet !

      Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
      Dergelijk verbod of advies werd u misschien al eens eerder gegeven
      maar toen had men het niet over fotografie.
      U stond waarschijnlijk in een schietstand !

      Ik verduidelijk dat even.
      In een andere topic kwam ter sprake dat er twee factoren zijn die
      bewegingsonscherpte helpen voorkomen als men geen statief gebruikt:
      voldoende hoge sluitersnelheid en een vaste hand.
      Dat klopt. Maar er is nog een factor die hier nooit ter sprake komt
      wegens veelal niet gekend: je mag niet rukken !

      Wie vertrouwd is met handvuurwapens weet dat wanneer men gaat
      precisieschieten, men niet aan de trekker mag "rukken",
      maar de druk erop langzaam en progressief moet verhogen waarbij de schutter zowat zelf in het ongewisse blijft over het preciese moment dat het wapen zal vuren
      Men heeft het daar over "de actie op de trekker".

      Wie de actie op de trekker niet verzorgt en wél onstuimig die trekker overhaalt,
      zal gelijk ook zijn hele hand/pols lichtjes naar binnen draaien, zijn wapen bewegen en zo de miklijn verlaten.

      En dat geldt ook bij het indrukken van de ontspanknop van een camera.
      Noem het maar "Actie op de ontspanknop".
      Probeer het maar eens: in plaats van zelf het moment van het afdrukken te willen bepalen,
      druk je de ontspanknop lichtje in om de AF te activeren om daarna NIET door te drukken,
      maar heel gezapig de druk aan te houden en "als bij verrassing" de sluiter te laten ontspannen.
      Zo voorkomt men dat de camera een kantelbeweging naar rechts maakt.

      Dat vergt wat oefening, maar je wint er in relevante situaties zeker een stop mee.
      Een gratis beeldstabilisator !

      Laat eens weten of het helpt...
      Je beroepsmatige dagelijks contact met vuurwapens is dus een voordeel voor het uitoefenen je hobby Philippe.

      Comment


      • #18
        Re: Ruk niet !

        Ik dacht dat je in het leger net leerde rukken !

        Bedankt voor de info, ik weet voor mezelf dat het iets is waar ik op moet letten maar dikwijls vergeet.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #19
          Re: Ruk niet !

          Ik zou de zelfontspanner instellen op 2 seconden.
          Dan weet je ook wanneer de foto genomen wordt (21,22..), en je hoeft niet eens te (d)rukken.
          Lijkt mij toch VEEL eenvoudiger.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #20
            Re: Ruk niet !

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Ik zou de zelfontspanner instellen op 2 seconden.
            Dan weet je ook wanneer de foto genomen wordt (21,22..), en je hoeft niet eens te (d)rukken.
            Lijkt mij toch VEEL eenvoudiger.
            ik heb zo al onbedoeld een zelfportret gemaakt toen ik me afvroeg waarom de camera niet "vuurde"
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
            Flickr album Homepage

            Comment


            • #21
              Re: Ruk niet !

              Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
              ik heb zo al onbedoeld een zelfportret gemaakt toen ik me afvroeg waarom de camera niet "vuurde"
              Voilà, nog een voordeel...
              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #22
                Re: Ruk niet !

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Ik zou de zelfontspanner instellen op 2 seconden.
                Dan weet je ook wanneer de foto genomen wordt (21,22..), en je hoeft niet eens te (d)rukken.
                Lijkt mij toch VEEL eenvoudiger.
                Maar weet die ander dat ook?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: Ruk niet !

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Maar weet die ander dat ook?
                  Ik weet niet wat je bedoelt, maar ik vermoed dat als je hardop telt de ander het hoort.

                  Het gaat erom dat hier technieken worden uitgedacht om het "(d)rukken" van de ontspanknop zo bewegingsloos mogelijk te laten verlopen. Ik stel alleen dat drukken en sluiter ontspannen niet op hetzelfde moment moet gebeuren en dat je deze methode het bedoelde resultaat maximaal bereikt.

                  Ik geef toe dat dit voor geweren ed. niet geschikt is.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ruk niet !

                    nog een truuk die voor geweren minder geschikt is: simpelweg "continuous shooting" mode gebruiken zodat je tweede foto wordt genomen terwijl je de knop nog steeds ingedrukt houdt.

                    Bij karabijnen spreek je dan van volautomatisch spervuur
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                    Flickr album Homepage

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ruk niet !

                      Het is zelfs zo dat scherpschutters tussen 2 hartslagen "afdrukken" misschien ook iets om op te letten
                      love and happiness!
                      pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ruk niet !

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cabi Bekijk bericht
                        Het is zelfs zo dat scherpschutters tussen 2 hartslagen "afdrukken" misschien ook iets om op te letten
                        het is nog straffer dan dat. Die diastole (periode tussen twee slagen) duurt zelfs iets langer dan de andere.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ruk niet !

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          het is nog straffer dan dat. Die diastole (periode tussen twee slagen) duurt zelfs iets langer dan de andere.
                          Die andere mag je ook de systole noemen.....

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ruk niet !

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Die andere mag je ook de systole noemen.....
                            nee ze, de systoles duren even lang. het is net die ene diastole waarin men afdrukt die iets langer duurt dan de andere diastoles.

                            De fysiologen die het onderzocht snapten er niks van. Het past niet in hun plaatje dat iemand (bijna) bewust invloed heeft op zijn hartritme.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment

                            Working...
                            X