Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

    Hoi allemaal.
    Ik ben van plan een nieuwe lens aan te schaffen voor mijn Nikon D60. Ik twijfel tussen de Sigma 70-300 of Tamron 70-300. Alle eigenschappen zijn dezelfde, enkel de minimale f/stop is verschillend.

    Sigma = 22 minimale f/stop
    Tamron = 32 minimale f/stop

    Ik heb een beetje gegoogled maar ben er niet wijzer op geworden.
    Kunnen jullie me zeggen wat het beste is.

    Alvast bedankt,
    Mvg,

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

    Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je gebruikt zo'n lens zelden boven de F/16. Boven F/11 gaat er diffractie optreden, waardoor je beeld minder en minder scherp zal worden. Je scherptediepte blijft wel groeien, maar de totale scherpte neemt af.

    Ik zou eerder gaan kijken naar reviewsites wat de meningen zijn over de algemene kwaliteit bij normaal gebruik. Daar kan nog altijd een serieus verschil zitten tussen deze twee modellen die je aanhaalt.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je gebruikt zo'n lens zelden boven de F/16. Boven F/11 gaat er diffractie optreden, waardoor je beeld minder en minder scherp zal worden. Je scherptediepte blijft wel groeien, maar de totale scherpte neemt af.

      Ik zou eerder gaan kijken naar reviewsites wat de meningen zijn over de algemene kwaliteit bij normaal gebruik. Daar kan nog altijd een serieus verschil zitten tussen deze twee modellen die je aanhaalt.

      Dave
      Bedankt voor het snelle antwoord. Ze krijgen beiden een zeer goede review. In prijs verschillen ze maar 10,00 euro.

      Alvast bedankt,
      Mvg,

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

        wel opletten: deze lenzen hebben geen optische stabilisatie, tegenover de Nikon variant heeft dit wel. Op dergelijke telelens is dit wel belangrijk !!
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
          wel opletten: deze lenzen hebben geen optische stabilisatie, tegenover de Nikon variant heeft dit wel.
          Tamron heeft een 70-300 met VC en Sigma met OS........
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je gebruikt zo'n lens zelden boven de F/16. Boven F/11 gaat er diffractie optreden, waardoor je beeld minder en minder scherp zal worden. Je scherptediepte blijft wel groeien, maar de totale scherpte neemt af.
            Dave
            Zou je deze situatie niet op eenzelfde wijze kunnen interpreteren als volgende stelling:
            de ene auto heeft een max.snelheid van 147km/u, de andere 228km/u.
            We mogen maar 120km/u doen in Belgie, maar de laatste zal toch wel beter gebouwd zijn dan de eerste....
            Of is dit een stomme vergelijking...

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Zou je deze situatie niet op eenzelfde wijze kunnen interpreteren als volgende stelling:
              de ene auto heeft een max.snelheid van 147km/u, de andere 228km/u.
              We mogen maar 120km/u doen in Belgie, maar de laatste zal toch wel beter gebouwd zijn dan de eerste....
              Of is dit een stomme vergelijking...
              Is het in dit geval de 32 dus ook beter dan de 22 of is het hier anderom, hoe lager hoe beter?

              @ Hagartje, de Nikon Variant zal dan ook wel een stuk duurder zijn. Ik ben maar een beginnend amateurfotograafke

              Mvg,

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                prijs op www.konijnenberg.be :

                Nikon VR .............. 399 €
                Tamron VC ............ 409
                Tamron non-VC ....... 144
                Sigma OS .............. 389
                Sigma non OS APO .... 199
                Sigma non OS .......... 134

                Aan jou de keuze, bedenk wel dat je mss binnen een paar jaar een andere camera koopt, maar dat je de lenzen mss voor de rest van je leven bijhoudt...
                Nikon Df

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                  Normaal kijken de meeste fotografen naar de maximale diafragma-opening, niet naar de kleinst mogelijke...

                  Zoals al gezegd zal je geen scherpe foto's maken met een digitale camera als je het diafragma verder dicht zet dan f16 (bij heel wat lenzen worden de foto's al minder scherp op f11, maar vanaf f16 valt het duidelijk op).

                  De maximale opening is dus veel belangrijker, met een lichtsterkere lens kan je creatiever omspringen met de scherptediepte. Je kan dan het onderwerp beter laten uitkomen ten opzichte van de achtergrond. Maar met een lichtsterkere lens kan je ook foto's maken met minder licht dan met een lens met een kleinere maximale diafragma-opening (dat zijn dan wel automatisch foto's met een beperktere scherptediepte).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                    Ik weet niet of je de versie met stabilisatie wil aanschaffen? Anders zou ik toch maar eens serieus nadenken over de nikon 70-300VR, ik vind dit voor zijn prijs een super goeie lens. (en stel dat je ooit FF gaat... , compatibel)
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                      de nikon 70-300VR,)

                      Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                      (en stel dat je ooit FF gaat... , compatibel)
                      En stel dat ik dat zou doen met een Tamron of Sigma????????????? Wat dan?????

                      Ze zijn OOK geschikt voor FF.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        En stel dat ik dat zou doen met een Tamron of Sigma????????????? Wat dan?????

                        Ze zijn OOK geschikt voor FF.
                        Kan best, ben gewoon héél content van die nikon en vind deze betaalbaar (al zou ik heel graag de 70-200VR 2.8 hebben maar dat is een ander verhaal.)
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                          Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                          Kan best, ben gewoon héél content van die nikon en vind deze betaalbaar
                          Is dat een reden om onwaarheden te suggeren?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                            Waarheden of niet...

                            Als je vallue for bucks wil móet je de Nikkor AF-S 70-300 VR nemen...

                            Als je gewoon ver wilt kunnen "zoomen" voor weinig ga je voor de Sigma/Tamron niet gestabiliseerde versies...maar verwacht er geen wonderen van.
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuwe lens maar welke minimale f/stop?

                              Pak toch gewoon de nikon 70-300 vr. Prijskwaliteit niet te verbeteren. Soms zijn die nevenmerken te overwegen, maar in dit geval niet.
                              http://www.patricklemaire.photography/

                              Comment

                              Working...
                              X