Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuwlandschappen fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sneeuwlandschappen fotograferen

Vorige week was ik op vakantie in Oostenrijk, mijn allereerste wintervakantie.
    We wilden hetgeen we in de zomer reeds meermaals bezochten, nu ook is in de winter zien.
    Bij het maken van een foto van een landschap, lijken veel foto's overbelicht door de sneeuw.
    Ik ben niet zo'n kenner op gebied van witbalans.
    Hoe kan ik zulk probleem in de toekomst het best verhelpen ?
    Alle tips zijn welkom.
    Konica-Minolta Dynax 5D - Standaardlens : 18-70mm
    Zoomlens : 70-300mm - Flitser : Konica-Minolta Program 3500 xi

Re: Sneeuwlandschap

Oorspronkelijk geplaatst door Pluym Bekijk bericht
    Hoe kan ik zulk probleem in de toekomst het best verhelpen ?
    overbelichten.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Re: Sneeuwlandschap

Beetje vreemd. Normaal heeft je camera eerder de neiging om sneeuwlandschappen te onderbelichten.
      Je camera meet het totale licht in de pixeltjes en kiest een sluitertijd zodat het plaatje het dichtst uitkomt bij 18% grijs. Bij een sneeuwlandschap moet hij het al heel donker zetten --> onderbelicht.

Kan je een link plaatsen naar zo'n post (samen met de exif data)? Dat maakt meer duidelijk.

Een tip is alvast om naar je histogram te kijken na het trekken van de foto. Is er een grote brede piek helemaal rechts (meeste licht) die tot tegen de rand komt, onderbelicht dan telkens een beetje tot dit betert.

Ook heeft dat niet echt met de witbalans te maken, wel met het dynamische bereik dat je kiest om je foto in te laten vallen. Ons oog heeft een veel groter bereik dan je camera. Als er in de scene méér dan 8 lichtstops zitten zal een deel ofwel zwart, ofwel helemaal wit worden, afhankelijk van de lichtmeteringsmodus die je gebruikt.
      Last edited by geert.verachtert; 17 februari 2010, 14:43.
      Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Re: Sneeuwlandschappen fotograferen

[MOD] Topic verplaatst want de vraag gaat over een fotografie tip, niet over Oostenrijk.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Re: Sneeuwlandschappen fotograferen

Gebruik de zoekfunctie eens met de woorden " Sneeuw fotograferen " ,dan kom je al wat meer te weten.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Working...
          X