Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in een belachelijk grote sporthal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen in een belachelijk grote sporthal

Ik heb onderstaande vraag eerder gesteld in het strobistenforum, maar omdat het in dit specifieke geval niet om off-camera-belichten gaat kreeg ik het advies om mijn vragen ook in Tips & Trucs te plaatsen.

Ik ben gewend zonder bouncer, via zij- en achtermuren en plafonds te flitsen. Nu heb ik voor komend weekend het verzoek gekregen in een achterlijk grote sporthal foto's te gaan maken van een erg groot orkest. Tijdens het spelen zal ik rond het orkest wandelen, en ik ga er zo vanuit dat ik waarschijnlijk niet verder dan een meter of 10 van mijn onderwerpen zal blijven.

Ik héb wel een bouncer, en mijn flits heeft de beschikking over een stuiterkaartje. Omdat vooraf weinig tijd is om te oefenen de volgende vraag. Kunnen jullie mij wat belichtingstips aanreiken? Is flitsen met een bouncer een goede manier om het flitslicht wat te verzachten?

Jacobus
    Zenfolio

Re: Fotograferen in een belachelijk grote sporthal

Ik zou rechtstreeks flitsen met gebruik van de difusor. In zulke omstandigheden doe ik dat ook meestal, en geeft voor mij toch mooie resultaten.

Comment

Ik zou in zo'n geval misschien eerder denken aan hoge iso's en zo lichtsterk mogelijk glas (f1.4 tot f2)?
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Ook mijn gedacht

Comment

Het nut van een omnibounce hangt af van de grootte van de ruimte, of de nabijheid van andere objecten waartegen het licht kan weerkaatsen. Bij metershoge plafonds, muren die heel veraf zijn en verder weinig of geen objecten in de buurt die het licht naar je onderwerp kunnen bouncen, heeft een omnibounce geen zin. Zoals je ook las in de reacties bij het Strobist-gedeelte, wordt het licht enkel zachter door de lichtbron groter te maken, wat dus niet gebeurt bij een Omnibounce (of toch verwaarloosbaar).

Hoge ISO (let op ruis) en zo traag mogelijke sluitertijd (let op bewegingsonscherpte), zo groot mogelijke opening (let op scherptediepte). Beetje experimenteren... Als je daarmee nog niet genoeg licht hebt, kun je inflitsen. Wat wel een goeie reden is om een omnibounce te gebruiken, is om de flitskracht te temperen als je flits "te hard gaat" en je met de flitsinstellingen de flitskracht niet ver genoeg naar beneden krijgt...

Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

Comment

Niet flitsen, het gaat hier over concertfotografie en dan wil je de sfeer van de belichting zoveel mogelijk behouden.
            Voor concertfotografie gebruik je lichtsterke objectieven en werk je op hoge iso, de flitser laat je thuis...

De muzikanten hebben ook niet graag dat je daar de hele tijd staat te flitsen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Hey jongens..., bedankt voor jullie tips. Met een beetje inflitsen en gebruik van een bouncekapje heb ik prima resultaten kunnen behalen!

Jacobus
              Zenfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DaiKatana Bekijk bericht
                Hey jongens..., bedankt voor jullie tips. Met een beetje inflitsen en gebruik van een bouncekapje heb ik prima resultaten kunnen behalen!

Jacobus
                post je de foto's?
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  Post je de foto's?
                  Ik heb gisteravond een gedeelte van de foto's nabewerkt, en die staan inmiddels online. Ze zijn bedoeld voor de leden van het orkest, die kunnen ze daar naar believen downloaden...

Jacobus
                  Zenfolio

Comment

Ik heb gisteravond een gedeelte van de foto's nabewerkt, en die staan inmiddels online. Ze zijn bedoeld voor de leden van het orkest, die kunnen ze daar naar believen downloaden...

Jacobus
                    d'r zitten wel een paar goede compo's tussen, maar de kleuren zijn vreselijk... je hebt menglicht... je kan ze nog naar wit zwart zetten... de volgende keer als je flash gebruikt moet je je flash met CTO filter gellen... zodat je je camera op "tungsten/gloeilamp" kan zetten, dan heb je geen meng kleuren meer en krijg je alles goed...
                    nu is er een mengeling van gloeilamp en gewoon daglicht (flits)
                    je kan dit jammer genoeg niet goed krijgen door je whitebalans op te schuiven... dit moet vooraf gebeuren...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      D'r zitten wel een paar goede compo's tussen, maar de kleuren zijn vreselijk...
                      Erg bedankt voor je eerlijke commentaar. Jouw tips zijn voor mij als buitenfotograaf zéér welkom! Is er slechts één soort CTO-filter of zijn er meerdere varianten te verkrijgen? Zo ja, welke adviseer jij in dit soort omstandigheden?

Jacobus
                      Zenfolio

Comment

Is er slechts één soort CTO-filter of zijn er meerdere varianten te verkrijgen? Zo ja, welke adviseer jij in dit soort omstandigheden?
                        s
                        ik koop mijn gels hier

zoals je ziet zit er het volgende in 't pakket:

CTO - Full Colour Temperature Orange Lee 204
                        ½ CTO - Half Colour Temperature Orange Lee 205
                        ¼ CTO - Quarter Colour Temperature Orange Lee 206
                        CTB - Full Colour Temperature Blue Lee 201
                        ½ CTB - Half Colour Temperature Blue Lee 202
                        ¼ CTB - Quarter Colour Temperature Blue Lee 203
                        Plus Green (aka Window Green) Lee 244
                        ½ Plus Green Lee 245
                        ¼ Plus Green Lee 246
                        .3 ND - 1 stop neutral density Lee 209

5 van elk...
                        het hangt een beetje van de temperatuur van het licht af... meestal gebruik ik 1/1 full CTO, maar kan ook iets minder zijn... 3/4, 1/2 of je kan ze zelf op elkaar gebruiken... 1/1 + 1/4... bij gloeilamp valt dat best mee... neon is veel moeilijker, daar gebruik je window green voor...

Comment

concertfotografie is toch altijd gemengd licht ?
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                            concertfotografie is toch altijd gemengd licht ?
                            Ja, maar meestal zijn dit kleureffecten, en niet flits + TL of flits + gloeilamp

geeft een totaal andere sfeer als resultaat
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                              Ja, maar meestal zijn dit kleureffecten, en niet flits + TL of flits + gloeilamp...
                              Ik moet er wel bij vertellen dat het podiumlicht vooral parspots waren, met hoofdzakelijk rode filters. Zou dat een vertekenend beeld geven?

Jacobus
                              Zenfolio

Comment

Working...
                              X