Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd -diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sluitertijd -diafragma

Dag en hallo,

Wat is het verschil tussen

Diafragma f2.8 sluitertijd 250sec VERSUS diafragma f22 sluitertijd 60 sec

Let op: waardes zijn fictief het gaat om het verschil qua belichting.

Kan iemand mij dat vertellen?

Groetjes,

Renato

Re: Sluitertijd -diafragma

F22 @ 1/60s: alles zal scherp en onderbelicht zijn. (als F2.8@1/250s correct belicht is, bij natuurlijk licht)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daub Bekijk bericht
      Dag en hallo,

Ik neem aan dat het 1/250 sec. en 1/60 moet zijn.....

Met F2.8 komt er 64 keer zoveel licht binnen als met F22
      Het netto resultaat is dus dat er in het eerste geval 16 keer zoveel licht binnenkomt als in het tweede. (3 stoppen in fototermen)

Comment

+ ...

met 2.8 heb je weinig scherptediepte
        en met 22 veel scherptediepte
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

2.8 is gemaakt voor mensen die met weinig licht bibberen en 22 juist andersom..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Heb je zelf al eens geprobeerd en wat zijn Uw conclusies ?
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Voor dergelijke basiskennis wil ik je toch een cursus fotografie aanbevelen, tegenwoordig biedt elke avondschool dergelijke cursussen aan.
              Nikon Df

Comment

Ik neem aan dat de fictieve sluitertijden 1/250 resp 1/60 s zijn.
                Grote diafragma-opening beperkt het scherpteveld (isoleert onderwerp) en een korte sluitertijd bevriest beweging.
                Stel de camera in de P-stand, fotografeer bv. mensen in een winkelstraat. De P-stand adviseert een of andere combinatie, bv 1/100 op f:5.6. Met het duimwiel kan ik instellen 1/50 op f:8 of 1/25 op f:11. In alle drie gevallen is de belichting correct/ constant. Met een combinatie met een langere sluitertijd worden de mensen bewogen/ onscherp, wat bv. meer dynamiek/ gehaastheid kan uitbeelden. Scherpteveld wordt groter en de kans op bewegingsonscherpte van de fotograaf neemt ook toe.

Groet Hans.
                Last edited by J.Hoes; 19 februari 2010, 19:27. Reden: tekstwijziging

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daub Bekijk bericht
                  Dag en hallo,

Let op: waardes zijn fictief het gaat om het verschil qua belichting.

Kan iemand mij dat vertellen?

Groetjes,

Renato
                  U bent hier al bijna 5 jaar op deze site en vandaag komt u even informeren hoe de basisfuncties van een camera werken ...
                  Zou het kunnen dat u die leukerd bent die tal van fake-accounts aanmaakte om daarmee dan overal idiote vragen te stellen ?
                  Zo vind ik een bericht terug waar u beweert een 17-55 2.8 te hebben aangeschaft... schoon stukske glas voor iemand die niet weet hoe een diafragma zich verhoudt tot de sluitertijd, neen ?
                  A propos, zegt 2010 u iets ?
                  Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                    iemand die niet weet hoe een diafragma zich verhoudt tot de sluitertijd, neen ?
                    Diafragma verhoudt zich niet tot sluitertijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Diafragma verhoudt zich niet tot sluitertijd.
                      En ik die dacht dat de reciprociteit eruit bestond dat men het de grootte van het
                      diafragma-oppervlak en de duur van de sluitertijd in een welbepaalde verhouding
                      diende te houden om een evenredig belicht prentje te maken.
                      Zo leert een mens nog eens iets bij, bedankt.
                      Gurdy

Comment

En toen werd het stil.
                        Ik snap die gekke 64* en 16* en 3 stops uitleg niet helemaal...beetje wazig.

Nu ja, ik dacht dat het Schwarzschild-effect met de DSLR van de baan was, maar dan heb je weer die electrische grootheden die een rol gaan spelen, of liever de kleinheden... met ruis tot gevolg.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          En toen werd het stil.
                          Ik snap die gekke 64* en 16* en 3 stops uitleg niet helemaal...beetje wazig.
                          Beetje uitgebreider:
                          1 stop is verdubbeling of halvering van het licht dat binnenkomt
                          We gaan uit van F22, omgekeerd kan ook
                          F16 = 2x zo veel
                          F11 =4x zo veel
                          F8 =8x zo veel
                          F5,6 =16x zo veel
                          F4 =32 x zo veel
                          F2,8 = 64 x zo veel

Belichten we nu 4x zo kort (1/250 is 4x zo kort als 1/60) , dan is het resultaat 64/4= 16 keer
                          Dat is 4 stoppen en niet 3 zoals door mij verkeerd werd gesteld.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                            Ik neem aan dat de fictieve sluitertijden 1/250 resp 1/60 s zijn.
                            Grote diafragma-opening beperkt het scherpteveld (isoleert onderwerp) en een korte sluitertijd bevriest beweging.
                            Stel de camera in de P-stand, fotografeer bv. mensen in een winkelstraat. De P-stand adviseert een of andere combinatie, bv 1/100 op f:5.6. Met het duimwiel kan ik instellen 1/50 op f:8 of 1/25 op f:11. In alle drie gevallen is de belichting correct/ constant. Met een combinatie met een langere sluitertijd worden de mensen bewogen/ onscherp, wat bv. meer dynamiek/ gehaastheid kan uitbeelden. Scherpteveld wordt groter en de kans op bewegingsonscherpte van de fotograaf neemt ook toe.

Groet Hans.
                            Niet onjuist, maar geen antwoord op de vraag.

Comment

@Telekees:
                              TS Daub stelt een onduidelijke vraag. In jouw eerste reactie doe je een aanname. Je weet dan ook niet of jouw antwoord de vraag van de TS beantwoordt. Je volgende commentaren beperken zich tot commentaren van anderen. De TS heeft tot heden nog niet zelf gereageerd. Toch durf jij te stellen dat mijn antwoord de vraag van de TS niet beantwoordt.
                              1) wat vraagt de TS dan eigenlijk?
                              2) waar maak je je zo druk om?

Groet Hans.

Comment

Working...
                              X